Nekromanti Arra speldag för (små) barn?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Mina äldsta barn (4 och 6 år) tycker om att spela rollspel. Det där med regler är det väl lite sådär med, men de vill uppleva äventyren iaf och det är det viktigaste!

Nu är det ju så att det finns fler föräldrar där ute som spelar rollspel. Och några av dem råkar ha barn på mina barns förskola (win!), så jag har jagat dem lite om att de borde få sina barn att spela rollspel. Dessutom har jag vädrat lite idéer med min fru, som verkar väldigt positiv till det. Så nu har vi börjat planera en rollspelsdag för barn, 4-7 år.

Så här tänkte jag mig schemat, och ni får hemskt gärna hjälpa mig bena ut lite svårigheter med varje punkt:

- Figurmålning. Alla får varsin figur och får måla den -- eller iaf grundmåla. Problem: 1) Få tag i figurer. Min dotter har en uppsättning kvinnliga hjältar i tenn, men jag skulle behöva lite fler både kvinnor och män för resten av barnen. Att hon skulle ge bort några av sina kommer inte på tal. Några tips på minis? Hur lång tid tar ett färglager att torka?

- Tärningar och spel. Det här är kanske enklaste biten. Jag köper ett gäng tärningar och de får välja varsin. Sen spelar vi en stund. Ett äventyr för barn i den här åldern är vanligen 5-20 min långt.

- Äta lite.

- Spela en omgång till.

- Göra terräng. Hur gör man terräng billigt, snabbt och enkelt?

- Spela en omgång till.

Slut!

Vad tror ni?

luddwig

Lawful evil
När du skriver figurer och barn tänker jag Lego så som på Nordsken.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
luddwig;n200188 said:
När du skriver figurer och barn tänker jag Lego så som på Nordsken.
Jag har tänkt på det, men mina barn tycker inte att det är "riktiga" rollspelsfigurer... :p

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hur många ungar inbillar du dig att det blir? Bara för få någon koll på hur många figurer som kan behövas.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Zoth-Ya;n200192 said:
Hur många ungar inbillar du dig att det blir? Bara för få någon koll på hur många figurer som kan behövas.
Jag räknar med 5 till 6 stycken.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
En relaterad fråga om figurerna: min dotter vill ha monster också. Var kan man köpa en bunt monsterfigs billigt?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Björn Wärmedal;n200194 said:
En relaterad fråga om figurerna: min dotter vill ha monster också. Var kan man köpa en bunt monsterfigs billigt?
Menar du typ orcher (billigt) då, eller mer drakar (dyrt) och liknande

luddwig

Lawful evil
Björn Wärmedal;n200190 said:
Jag har tänkt på det, men mina barn tycker inte att det är "riktiga" rollspelsfigurer... :p
Du får lära om dom. Lego är grymt i allmänhet och det lär ha funkat kanon på Nordsken. Själv spelar jag aldrig rollspel med figurer men om jag gjorde det skulle jag lätt kunna tänka mig legovarianten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zoth-Ya;n200196 said:
drakar (dyrt)
Kolla efter skräcködlar och annat på ÖB och lågprisbutiker. Det kan gå att hitta drakliknande saker hyfsat billigt.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Väldigt diffust tips nu, har för mig att jag har läst nått om ett gäng som gjort nått liknande typ på Gothcon. Om det var sverok väst eller nått liknande som höll i det. Läste nått inlägg av typ någon som heter Maria Sjölund kanske :) folk vet säkert vem det är, har sett hennes namn ofta. Men i inlägget jag läste så var det typ samma frågor som du har, kanske :)
Haha gu vad bra inlägg.

clarence redd

FrostByte Books
För terräng funkar "månsand" ganska bra till små barn. Jag vet inte om det är billigt dock. Träd = flörtkulor på tandpetare? Hus = små träbitar eller hus från Monopol?

.113

Swashbuckler
Jag har nog Inget jättevettigt att tillföra, ville bara ge nån sorts mer äkta "like" än like knappen. Imponerad att du fixar det här :)

Eller jo, kolla in sidor som tradera och blocket tex, leta warhammer figurer. En hel bunt orcher brukar gå fixa iaf, kanske nån jätte eller något troll också med lite tur. Och massa roliga goblins med svampar :p leta går ju iaf, Finns det inte billiga så.. Lycka till