Nekromanti Arrangera på GothCon

Niklas Lindblad

Veteran
Hej!

Vill du arrangera på GothCon? Sveriges äldsta spelkonvent. Nu är det nämligen dags att börja vässa pennorna, gnugga geniknölarna och byta till ett färskt skrivmaskinsband. För det är dags för ett nytt GothCon! Och vi behöver än en gång en samling av dessa underbara människor vi kallar för Arrangörer.

Har du ett grymt scenario, en rolig idé eller viljan av att se en ny spelargrupp bli söndersliten av monster gå till vår hemsida GothCon.se. Du kan även gå direkt till vårt online-formulär

Om inte annat så hoppas jag att vi ses till Påsk!

Obs! Deadline är den 7:e oktober 2012

Med vänliga hälsningar
Niklas Lindblad
GothCon

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Någon som anmäler ett Indierum?

Enhörning har flaggat intresse för ett återbesök på GothCon, så vi kanske kommer ner den här gången.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vad innebär det rent praktiskt att arrangera något?

Ungefär hur mycket tid skulle det ta i anspråk från en vanlig svenne?

Edit: Följde länkarna men blev inte klokare. Vad är liksom kravet? Måste jag spelleda? Måste jag instruera andra SL om mitt äventyr?

Sorry om jag låter dum men jag frågar för att jag alltid haft ett sug av att vara med och arrangera något, samt att jag börjar känna det som mitt ansvar att försöka ge något tillbaka till en hobby som gett mig så mycket under många, många år...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rent generellt krävs följande vid arrangemang:

1) Du skriver en synopsis till scenariot du tänkt dig spelleda. Om GothCon gillar det kommer de säga "Okej, kör på det."

2) Därefter gäller det för dig att skriva ned scenariot med karaktärer och liknande. Det ska vara färdigt under januari-febrari då. Försök gärna få in speltest och sånt av scenariot då också.

3) Du förväntas försöka ragga spelledare till scenariot (som du förstås spelleder under samtliga tre pass). I år ska du fylla i hur många SL du tror du kan värva (eller lämna blank om du inte har någon aning).

4) På konventet håller du en spelledarsamling inför varje pass där eventuellt nya SL kan ställa dig frågor om scenariot. Det brukar kombineras med ett möte en halvtimma innan passet börjar.

5) Du samlar alla SL vid spelpassets start och fördelar spelgrupperna som anmält sig till ditt arrangemang till de olika spelledare. Ser till att de får en sal att spela i och så vidare.

6) Du spelleder en egen grupp och har kul. Får feedback från andra SL. Och har med roligt.

7) Upprepa steg 5 och 6 tills du spellett dina tre pass. Färdig! :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:

1) Du skriver en synopsis till scenariot du tänkt dig spelleda. Om GothCon gillar det kommer de säga "Okej, kör på det."

2) Därefter gäller det för dig att skriva ned scenariot med karaktärer och liknande. Det ska vara färdigt under januari-febrari då. Försök gärna få in speltest och sånt av scenariot då också.

3) Du förväntas försöka ragga spelledare till scenariot (som du förstås spelleder under samtliga tre pass). I år ska du fylla i hur många SL du tror du kan värva (eller lämna blank om du inte har någon aning).

4) På konventet håller du en spelledarsamling inför varje pass där eventuellt nya SL kan ställa dig frågor om scenariot. Det brukar kombineras med ett möte en halvtimma innan passet börjar.

5) Du samlar alla SL vid spelpassets start och fördelar spelgrupperna som anmält sig till ditt arrangemang till de olika spelledare. Ser till att de får en sal att spela i och så vidare.

6) Du spelleder en egen grupp och har kul. Får feedback från andra SL. Och har med roligt.

Står det där på GC's hemsida? Annars borde det stå där. Pratiska steg-för-steglistor som beskriver exakt vad som ingår i nya aktiviteter uppskattas!

Robert Jonsson

krank said:
Står det där på GC's hemsida? Annars borde det stå där. Pratiska steg-för-steglistor som beskriver exakt vad som ingår i nya aktiviteter uppskattas!
Tror inte det gör det, men de är välkomna att rippa text, struktur och vad som går att använda från utkastet ovan. Du har helt rätt i att det är underlättande för en ny arrangör.

Robert Jonsson

Happy to help!

Det kanske låter väldigt mycket, men det är ett väldigt givande arbete tycker jag också. Så jag hoppas att du vågar att testa! :gremsmile:

(Annars är du alltid välkommen att ställa upp som SL - jag har en känsla jag kommer behöva det tills nästa år. :gremwink: )

MrG

Swashbuckler
markuslinderum said:
Ungefär hur mycket tid skulle det ta i anspråk från en vanlig svenne?
Tid är en bra fråga som flera arrangörer snackat om, jag har hört allt från en vecka till hundra timmar för att skriva ett scenario (där den som sa en vecka sedan ändrade det till en arbetsvecka). Men det är inkl speltester och layout. Det är självklart individuellt och också beroende på form. Ska du ha ett eget system inkluderat, eller en väldigt funkie friform tar det nog ofta längre tid. Om du inte har en vana på det och helt plötsligt skriver väldigt snabbt. Det man ska tänka på är att man skriver så att andra ska kunna spelleda det med ungefär samma utfall som om man själv gjort det, det ökar textmängden markant från något man bara själv ska kunna spelleda.

I övrigt så har du fått en bra lista av vad att tänka på. Tror dock inte att det är något krav med tre pass, det är bara kravet för spelledare för att få inträdet tillbaka. Själv har jag jag liksom ifjol anmält ett scenario för ett pass och annat för att gå två. Men skulle jag inte ha barn och ha tiden skulle båda scenariona få gå båda passen (detta är dock kanske ett tecken på att jag inte är helt normalt funtad och skriver lite mycket scenarion).

-Gunnar (spela gärna Gentlemännen utan skuggor och Helt mysteriskt! på GothCon 2013)

Robert Jonsson

Det är inte ett krav, men det är iaf. en stark uppmaning att ha tre. (Jo, jag minns detfrån mina tidiga dagar att de bad mig om tre istället för två pass. Men det var för mer än ett decennium sen.)

Niklas Lindblad

Veteran
Robert Jonsson said:

Väldigt bra lista! Är inte helt omöjligt att jag använder denna som grund för tydligare presentation på vår hemsida.