Nekromanti Ars Magica gratis.

Eksem

Champion
Ha, jag skulle PRECIS in och skriva det :gremwink:

Nåja, nu har jag råkat i en riktig soppa. Jag hade nämligen tänkt köpa 3rd edition på måndag, begagnat. Men nu är det så att jag är en fattig stackare, och om jag nu har spelet gratis, varför skulle jag köpa ett begagnat ex (jag stödjer ju inte Atlas Games oavsett)?

Men jag tycker också att det är förbannat jobbigt att läsa på skärm... så hur ska jag göra egentligen?

Quan'talis

Swashbuckler
Jag laddade ner det för ett par minuter sedan, och det har jag aldrig ångrat :gremgrin:

Man råkar förstås ut för det vanliga problemet när det gäller längre PDF:er – om man faktiskt tänker skriva ut 272 sidor är det frågan om om det inte blir billigare att köpa spelet i bokform...

JPS

Eksem

Champion
Re: Kundtjänst

Ännu mer dilemma! Jag är väldigt förtjust i snygga bilder och konsekventa regler. Är dock inte ett stort fan av Vampire (var det vad du menade? Vapire vet jag inte vad det är) och genuint ointresserad av historisk korrekthet. Usch, då måste jag väga regler mot bilder... är det väldigt fula bilder resp. riktigt värdelösa regler?

Feuflux

omjonasson.se
så hur ska jag göra egentligen?

Det diplomatiska svaret blir: "skaffa båda" :gremsmile:

Även om man kan få tag i massa gratisprylar på internet (lagliga eller olagliga) så är det inget som går upp mot en fysiskt bok.

Ett helt rollspel på pdf-format skulle ge mig två enorma problem:
1. Hatar att läsa långa texter på skärmen, skulle troligtvis ge upp efter någon sida.
2. Vill man skriva ut det så krävs det massa papper och en massa jobb (och nya färgpatroner om man gör det på egen skrivare :gremwink: ).

Hmm, tror precis att jag kom fram till att du ska skaffa boken (fast det kommer från en som varken spelat eller läst eller ens sett Ars Magica).

Eksem

Champion
Re: Vad tror ni om att släppa grundreglerna gratis

Jag tror nog på den idén faktiskt. Jag kommer antagligen göra så att jag kollar igenom spelet, och om det verkar hett kommer jag köpa det (begagnat, men ändå). Att släppa hela, eller delar av spel som PDF är generellt en bra idé. Jag hörde talas om Nobilis, läste exempelkapitlen som fanns på nätet, blev hooked som fan och köpte det (begagnat, men ändå).

Att släppa hela spelet känns dock liiite vanskligt... men en idé dök upp i mitt huvud. Någon, var det Krille?, skrev att man nästan inte drar in några pengar på grundregler, utan att själva kosingen kom från supplementen. Om man släppte grundreglerna gratis som PDF och dessutom tryckte upp en liten upplaga skulle man kanske kunna få fler att intressera sig och därmed köpa supplement?

Staffan

Myrmidon

Jag läste iofs något rykte om att Atlas hade planer på att göra en 5th ed av Ars Magica, så det kanske är därför de släppt grundreglerna fria på nätet. Sedan kan det vara så att de tycker att den extra uppmärksamheten är mer värd än de dollar man kan pressa ut ur att faktiskt sälja fler ex - enligt uppgift så sker en väldigt stor del (sisådär 90%) av försäljningen av en genomsnittlig rollspelspryl inom de första 90 dagarna, och det var innan d20-systemet slog till och förkortade uppmärksamhetscyklerna. AM4 har ju en hel del år på nacken (i filen står det "(c) 1996, 2003" vilket jag tolkar som att AM4 kom ut 1996 i tryckt form), så det kanske inte säljer så bra längre.
Någon, var det Krille?, skrev att man nästan inte drar in några pengar på grundregler, utan att själva kosingen kom från supplementen.
Det går ju stick i stäv med vad WOTC-typer har angivit som huvudskäl till att de startade d20-prylen. Enligt Ryan Dancey kan i princip hela D&Ds produktlinje ses som en självförsörjande reklamkampanj för Player's Handbook, som är den grej som Wizards tjänar de grova pengarna på (rollspelsmässigt då, låt oss ignorera Magic för ögonblicket). Därför resonerade han som så att det är mycket bättre att låta mindre och "smidigare" företag publicera supplementen - mer reklam för PHB och färre relativt oekonomiska produkter för WOTC.

Sedan är det ju iofs möjligt att D&D är ett specialfall i sammanhanget, där det tydligen är vanligt att alla spelare har sin egen PHB och resten av prylarna max är ett ex per grupp medan det är vanligare i andra spel att alla delar på samma bok. Ytterligare en faktor kan vara att även om man tjänar mer procentuellt sett på grundböckerna så räcker inte detta till för att hålla ett företag flytande i längden så länge de inte säljer i D&D-upplagor, eller i alla fall White Wolf-upplagor.

Morgoth

Swashbuckler
Så är dem väl inte?

Jag har förvisso inte sett bilderna i trean...

/Mogge, som redan har fyran i lyxformat med blank, fin plastpärm och mumsigt vita och lena sidor (ska slå upp det korrekta ordet för tryckofil)

Krille

Super Moderator

"Sedan är det ju iofs möjligt att D&D är ett specialfall i sammanhanget, där det tydligen är vanligt att alla spelare har sin egen PHB och resten av prylarna max är ett ex per grupp medan det är vanligare i andra spel att alla delar på samma bok."

Hela d20-prylen är ett jättestort undantag, eftersom regelboken har så snuskestora upplagor. Detta beror inte bara på att alla har en PHB, utan att alla har en PHB. Det behövs aldrig med än ett ex av en Forgotten Realms-modul per spelgrupp som spelar Forgotten Realms. Spelar de inte Forgotten Realms så behöver de inga böcker till Forgotten Realms. Däremot behöver alla en PHB, även om de inte spelar FR, utan spelar Afghanistan, Traveller, ett hemmabygge eller något annat.

Så som sagt var, d20 är ett specialfall. Det är mer eller mindre spelmarknaden upp och ner.

Feliath

Swashbuckler
Metod [ANT]

Om man släppte grundreglerna gratis som PDF och dessutom tryckte upp en liten upplaga skulle man kanske kunna få fler att intressera sig och därmed köpa supplement?
Ehm...Västmark? Det är väl precis vad Krille gjort? (Bortsett från publikation av supplement, då; det har väl inte gjorts än?)

/Feliath - väsnas

hyperdrive

Veteran
Klart det är en bra idé!

När jag väl fattat grundreglerna och insett att Ars Magica var ett bra spel gick jag shopping-bersärk i butiken och köpte alla de andra böckerna.

Hade grundreglerna varit tillgängliga gratis på nätet hade jag mycket snabbare köpt in mig på spelet.

För att inte tala om hur lätt det blir för mina spelare när de ska skapa rollfigurer.

Bäst idé! :gremgrin:

Blippe

Warrior
Supplement!!!

Det där med supplementen låter mkt bra. Jag har inhandlat allt som jag fått tag på, men saknar fortfarande ett par godbitar. Undrar om jag orkar starta en ny kampanj någon gång i framtiden... Efter katastrofen spelen tar upp all min tid numera!

Sodivra

Champion
Det är väl inte så komplicerat?

Ladda ner, kolla upp.
Känns det värt det, köp boken också, som mysig referens.

/Arvidos, som tycker att det är rätt w00t att kunna testa Ars Magica gratis..

Eksem

Champion
Re: Det är väl inte så komplicerat?

Blandar man in mina taskiga ekonomi i leken BLIR det komplicerat.

Sodivra

Champion
Börja med att ladda ner det, menar jag.

..Det värsta som kan hända ur ekonomisk synvinkel är ju att du inte kan låta bli att köpa den begagnade tredje utgåvan också..

..Men det hade du ju ändå planerat. :gremwink:

/Arvidos, drabbas man av moraliska dilemman så frågar man mig. Det visste du kanske inte.

Morgoth

Swashbuckler
Okej, okej...

162, bilen är så fel i ett spel som inte försöker vara ett standard fantasy.
167, Konstnären vet ingen ting om hur man slåss, IRL skull hennes ansikte krossas av hjaltet i nästa ögonblick samt de fysikaliska vinklarna överstämmer inte i paraden , samt hon gör en Conan parade. Jag blir så förbannad!!
231, Trök bild!

Okej, det var väl dem jag störde mig mest på också egentligen. Vissa är ju dock riktigt charmiga som den på 13, den på sidan 61 och den på sidan 100. Overall ger bilderna ett mycket jordnära intryck, som förtjänar omnämning. Och kartan på sidorna 216-217 är ju inget annat än sexig...

/Mogge, [color:\\"green\\"]som dock inte kollat igenom så mycket tredje upplagan, utan dyrkar fyran mest eftersom trycket är genialt mumsigt...[/color]

Kakan

Veteran
måste vara dum eller blind, men jag kan bara inte hitta var jag laddar ner det! en liten hjälpande hand någon? :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Det finns en stor fet länk på förstasidan på rpgnow.com som leder till Ars Magica. Sedan måste du registrera dig och checka ut och lite sånt.

Eksem

Champion
Själva nedladdningen går till så att man "köper" spelet. Du måste allstå registrera dig och sedan klicka på BUY. Sedan går du till kassan och bekräftar "köpet". Det kostar alltså inget alls, men det går till som om du skulle köpa det.