Re: Vem behöver rättfärdigande när man kan? (OT)
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Genom historien hörs samma visa vid varenda illdåd som någonsin gjorts: De kunde göra det. Detta har ingenting med policys att bomba bort alla problem. Det har att göra med politikens grundläggande natur: regerande handlar om makt. Ingenting annat än makt. Kan man göra någonting så räcker det som rättfärdigande, eftersom historien tillhör segraren. Så jävla cynisk är världen.
<hr></blockquote>
Jag är mycket medveten om att det handlar om att komma undan med det, jag är kungen på cynism (jag kan till och med få multipla sarkasmer!/images/icons/hairy.gif). Det gör det inte rätt. Det gör inte att alla är lika dåliga/bra.
Så länge som de verkliga terroristerna (tex Pinochet, Sharon, Pol Pot, Bush, kinesiska högsta hönset (som jag inte kommer ihåg namnet på) etc) kan komma undan ostraffade så kommer det inte att ändras. Världen måste visa att vi inte tolererar sådant beteende. Vi får inte vara så flata som exempelvis FN som kryper inför israel och inte ens kan skicka in inspektörer på _palestinskt_ territorium utan att fråga israel. Vi kan inte vara så flata som england som inte vågade låta Pinochet ställas inför rätta.
För min del är det ingen skillnad på en terrorist, en statsterrorist eller en frihetskämpe. Varenda jävel som tar till våld mot tredje man, oavsett om han gör det på presidentens order, för att befria Irland eller med Koranen i hand, är ett kräk.
<hr></blockquote>
Det beror på varför och vem tredje man är. Är det som i fallet israel/Palestina där palestinierna uteslutande attackerar militära mål som svar på att de får sina städer jämnade med marken, sina civila dödade och jagade som sport och sitt land stulet så kan jag bara säga: "Bra jobb, kör hårt!"
Innan någon hugger på det här, kolla historien och kolla båda sidorna. Västmedia visar i stort sett enbart den israeliska versionen. Kolla tex
www.jordantimes.com, den visar andra sidan (iofs med viss anti-israelisk retorik, men fakta är solida). Jag har bott och jobbat i regionen i nästan ett år. Jag har vänner där nere som levt genom det, som har förlorat släktingar, som fått lämna sina hem, som har ärr efter skottskador då israeliskt flyg attackerade flyktingar till fots osv. När man är så nära att man hör skottlossningen, man ser staden det skjuts i 7km bort och har gränsen 500m bort så genomskådar man västmedias vy på saken.
Glöm vad ni ser i västmedia. Situationen för palestinierna är värre nu än vad det var för judarna kring tillkomsten av gettona.
Jag säger inte åt er vad ni ska tänka och tycka. Allt jag säger är att ni ska informera er innan ni bestämmer er. Ta reda på vad som gäller, tänk själv och gör ett underbyggt beslut. Sedan kommer ni att hålla med mig... /images/icons/devil.gif
Efter ett tag så inser man att lösningen för en varaktig fred innehåller en stor katapult riktad mot medelhavet och en lång kö av israeler.
Så snälla, spar mig dina anti-amerikanska floskler om du inte bakar in dem i allmäna anti-mänsklighetsfloskler. Vi är kräk, och vi har inte ens vett att ta ansvar för vår egen historia! Så är det bara, och jävligt ofta skäms jag över att vi har högmodet att kalla oss "den förnuftiga människan".
<hr></blockquote>
Den var låg. Jag om någon ser ner på mänskligheten i allmänhet och människor i grupp i synnerhet. Skillnaden är bara att jag är tillräckligt pragmatisk för att vilja ta tag i problemen och lösa dem, i stället för att defaitistiskt konstatera att allt är åt helvete, sucka och ge upp.
Problemet är att folk har för kort minne. En bekant (som finns på det här forumet) frågade mig för ett tag sen om det där med Oliver North hänt på riktigt. Om tio år kommer inte genomsnittsamerikanen att komma ihåg om det där med WTC hände på riktigt eller om det hände i en film med Bruce Willis. Vem kommer ihåg att USA dödade 3 miljoner civila i söderhavet i slutet av 1800-talet. Vem kommer ihåg 1,5 miljoner armenier i Turkiet. Vem kommer ihåg en halv miljon barn i Irak.
De enda som inte blir bortglömda är judarna (nej, jag är inte nazist, men jag syftar på vad som hände innan israels tillkomst och kan därför inte kalla dem israeler) som aldrig missar en chans att spela ut skuldkortet när de gör samma sak. Cirka 6 miljoner judar dog, men ingen kommer ihåg att 17 miljoner av mitt folk (kommunister) dödades av nazisterna.
Jag är ledsen om jag tar i för hårt här, men jag är jävligt trött på att varenda gång jag ser på nyheterna ser någon nyhet som gör mig rädd för att läsa emailen för att det kan finnas ett mail om att någon mer vän eller anhörig till en vän har dött. Det gör mig förbannad.
När jag ser på nyheterna från Sverige så ser jag att vi förvandlats från en nation med integritet (Palme-eran) till en knähund som hålls i kort koppel av USA och glatt gläfsar med i allt som kan ge oss en order på JAS eller telefonväxlar eller vad fan det nu kan vara. Det gör mig förbannad.
Jag ser hur demonstranter blir nermejade av polis som använder eldvapen, artilleri (formellt sätt hamnar tårgasgranaterna i den klassen) och kemiska stridsmedel. Ett upprepande av en av de största skamfläckarna i sveriges moderna historia, Ådalen ´31. Och media hejar på! Det gör mig förbannad.
Såja, nu har jag nog gjort min poäng, like it or not.