Nekromanti Ars Magica

Troberg

Sinister eater
Terrorist har blivit ett allmänt "power word" för att smutskasta sina motståndare. Om jag minns rätt så klassar Delta Force frihetskämpar som PLO, Hamas, IRA och Svart September som terrorister! Detta kommer då från landet som har som policy att bomba bort alla problem (Vietnam, Nagasaki, Andra gulfkriget, Afganistan osv).

Hur kan de rättfärdiga att bokstavligt talat bomba ett helt land (Afganistan) tillbaka till stenåldern för att komma åt EN man (bin Laden) som är mistänkt (de har inte tillräckligt starka bevis för att offentliggöra dem...) för att ha dödat 500 personer (resten är fortfarande inte bekräftade (jag är övertygad om att de sitter på en strand i israel och dricker drinkar med paraplyer i)).

Ska vi tala om terrorism så är det länder som USA, israel och england som är bovarna.

"En terrorist är en som har en bomb men inte något flygvapen"

/Anders Troberg, stolt bin Ladenist!

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Jo även om det är emot mina principer att hålla med Troberg, så har han rätt i den här punkten. En terrorist är en frihetskämpe som slåss emot en makt som är allt för stor för dom att hantera.

Ta sovjet dom deklarerade en massa av sina utbrytar repubilker som terrorister(innan sovjet föll samman dvs)

Frågan är om man klassa en frihetskämpe som terrorist med dagens betydelse i terrorism?

Krille

Super Moderator
Vem behöver rättfärdigande när man kan? (OT)

"Hur kan de rättfärdiga att bokstavligt talat bomba ett helt land"

De kan göra det. Mer rättfärdigande än förmågan att utföra något har aldrig behövts i mänsklighetens historia.

Hur kan vi europeer rättfärdiga folkmord på miljontals indianer på båda kontinenterna i Guds namn? Vi kunde göra det.

Hur kan vi europeer rättfärdiga slavhandeln från Afrika? Vi kunde göra det.

Hur kunde japanerna rättfärdiga invasion och folkmord i Sydostasien och Kina? De kunde göra det.

Hur kunde Polen rättfärdiga anslutningen med Österrike, erövringen av Sudetlandet, Tjeckoslovakien och Polen? De kunde göra det.

Hur kunde Sovjetunionen rättfärdiga invasionen av Afghanistan, övertagandet av Östeuropa et cetera? De kunde göra det.

Hur kunde mongolerna rättfärdiga sitt erövrande av Kina och Asien hela vägen fram till Medelhavet och Donau? De kunde göra det.

Hur kunde Sverige rättfärdiga sitt förvandlande av Östersjön till ett svenskt innanhav? Vi kunde göra det.

Hur kunde araberna rättfärdiga sina upprepade angrepp längs med Nordafrikas kust hela vägen in på Iberriska halvön? De kunde göra det.

Hur kunde turkarna rättfärdiga sina angrepp på Östrom? De kunde göra det.

Hur kunde Rom rättfärdiga sina angrepp på Brittannien och Germanien? De kunde göra det.

Hur kunde forntidens Egypten rättfärdiga sina angrepp på kringländer? De kunde göra det.

Genom historien hörs samma visa vid varenda illdåd som någonsin gjorts: De kunde göra det. Detta har ingenting med policys att bomba bort alla problem. Det har att göra med politikens grundläggande natur: regerande handlar om makt. Ingenting annat än makt. Kan man göra någonting så räcker det som rättfärdigande, eftersom historien tillhör segraren. Så jävla cynisk är världen.

För min del är det ingen skillnad på en terrorist, en statsterrorist eller en frihetskämpe. Varenda jävel som tar till våld mot tredje man, oavsett om han gör det på presidentens order, för att befria Irland eller med Koranen i hand, är ett kräk.

Så snälla, spar mig dina anti-amerikanska floskler om du inte bakar in dem i allmäna anti-mänsklighetsfloskler. Vi är kräk, och vi har inte ens vett att ta ansvar för vår egen historia! Så är det bara, och jävligt ofta skäms jag över att vi har högmodet att kalla oss "den förnuftiga människan".

Krille

Super Moderator
Vad är terrorism?

"Frågan är om man klassa en frihetskämpe som terrorist med dagens betydelse i terrorism?"

Jajjemen. "Terrorism" är att i politiskt syfte ta till våld som avsiktligt är riktat mot tredje man. Om frihetskampen utkämpas genom att bomba oskyldiga offer, då är det fanimej terrorism Och om en frihetskämpe tar till terrorism, då är han en terrorist, oavsett hur gärna han sveper in sig i romantiska omskrivningar. Sen spelar det ingen roll om terroristen har svart huva och irländsk flagga, kalashnikov och turban, judestjärna, röd stjärna, eller amerikansk flagga på axeln.

Troberg

Sinister eater
Re: Vem behöver rättfärdigande när man kan? (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Genom historien hörs samma visa vid varenda illdåd som någonsin gjorts: De kunde göra det. Detta har ingenting med policys att bomba bort alla problem. Det har att göra med politikens grundläggande natur: regerande handlar om makt. Ingenting annat än makt. Kan man göra någonting så räcker det som rättfärdigande, eftersom historien tillhör segraren. Så jävla cynisk är världen.

<hr></blockquote>

Jag är mycket medveten om att det handlar om att komma undan med det, jag är kungen på cynism (jag kan till och med få multipla sarkasmer!/images/icons/hairy.gif). Det gör det inte rätt. Det gör inte att alla är lika dåliga/bra.

Så länge som de verkliga terroristerna (tex Pinochet, Sharon, Pol Pot, Bush, kinesiska högsta hönset (som jag inte kommer ihåg namnet på) etc) kan komma undan ostraffade så kommer det inte att ändras. Världen måste visa att vi inte tolererar sådant beteende. Vi får inte vara så flata som exempelvis FN som kryper inför israel och inte ens kan skicka in inspektörer på _palestinskt_ territorium utan att fråga israel. Vi kan inte vara så flata som england som inte vågade låta Pinochet ställas inför rätta.

För min del är det ingen skillnad på en terrorist, en statsterrorist eller en frihetskämpe. Varenda jävel som tar till våld mot tredje man, oavsett om han gör det på presidentens order, för att befria Irland eller med Koranen i hand, är ett kräk.

<hr></blockquote>

Det beror på varför och vem tredje man är. Är det som i fallet israel/Palestina där palestinierna uteslutande attackerar militära mål som svar på att de får sina städer jämnade med marken, sina civila dödade och jagade som sport och sitt land stulet så kan jag bara säga: "Bra jobb, kör hårt!"

Innan någon hugger på det här, kolla historien och kolla båda sidorna. Västmedia visar i stort sett enbart den israeliska versionen. Kolla tex www.jordantimes.com, den visar andra sidan (iofs med viss anti-israelisk retorik, men fakta är solida). Jag har bott och jobbat i regionen i nästan ett år. Jag har vänner där nere som levt genom det, som har förlorat släktingar, som fått lämna sina hem, som har ärr efter skottskador då israeliskt flyg attackerade flyktingar till fots osv. När man är så nära att man hör skottlossningen, man ser staden det skjuts i 7km bort och har gränsen 500m bort så genomskådar man västmedias vy på saken.

Glöm vad ni ser i västmedia. Situationen för palestinierna är värre nu än vad det var för judarna kring tillkomsten av gettona.

Jag säger inte åt er vad ni ska tänka och tycka. Allt jag säger är att ni ska informera er innan ni bestämmer er. Ta reda på vad som gäller, tänk själv och gör ett underbyggt beslut. Sedan kommer ni att hålla med mig... /images/icons/devil.gif

Efter ett tag så inser man att lösningen för en varaktig fred innehåller en stor katapult riktad mot medelhavet och en lång kö av israeler.

Så snälla, spar mig dina anti-amerikanska floskler om du inte bakar in dem i allmäna anti-mänsklighetsfloskler. Vi är kräk, och vi har inte ens vett att ta ansvar för vår egen historia! Så är det bara, och jävligt ofta skäms jag över att vi har högmodet att kalla oss "den förnuftiga människan".

<hr></blockquote>

Den var låg. Jag om någon ser ner på mänskligheten i allmänhet och människor i grupp i synnerhet. Skillnaden är bara att jag är tillräckligt pragmatisk för att vilja ta tag i problemen och lösa dem, i stället för att defaitistiskt konstatera att allt är åt helvete, sucka och ge upp.

Problemet är att folk har för kort minne. En bekant (som finns på det här forumet) frågade mig för ett tag sen om det där med Oliver North hänt på riktigt. Om tio år kommer inte genomsnittsamerikanen att komma ihåg om det där med WTC hände på riktigt eller om det hände i en film med Bruce Willis. Vem kommer ihåg att USA dödade 3 miljoner civila i söderhavet i slutet av 1800-talet. Vem kommer ihåg 1,5 miljoner armenier i Turkiet. Vem kommer ihåg en halv miljon barn i Irak.

De enda som inte blir bortglömda är judarna (nej, jag är inte nazist, men jag syftar på vad som hände innan israels tillkomst och kan därför inte kalla dem israeler) som aldrig missar en chans att spela ut skuldkortet när de gör samma sak. Cirka 6 miljoner judar dog, men ingen kommer ihåg att 17 miljoner av mitt folk (kommunister) dödades av nazisterna.

Jag är ledsen om jag tar i för hårt här, men jag är jävligt trött på att varenda gång jag ser på nyheterna ser någon nyhet som gör mig rädd för att läsa emailen för att det kan finnas ett mail om att någon mer vän eller anhörig till en vän har dött. Det gör mig förbannad.

När jag ser på nyheterna från Sverige så ser jag att vi förvandlats från en nation med integritet (Palme-eran) till en knähund som hålls i kort koppel av USA och glatt gläfsar med i allt som kan ge oss en order på JAS eller telefonväxlar eller vad fan det nu kan vara. Det gör mig förbannad.

Jag ser hur demonstranter blir nermejade av polis som använder eldvapen, artilleri (formellt sätt hamnar tårgasgranaterna i den klassen) och kemiska stridsmedel. Ett upprepande av en av de största skamfläckarna i sveriges moderna historia, Ådalen ´31. Och media hejar på! Det gör mig förbannad.

Såja, nu har jag nog gjort min poäng, like it or not.

Krille

Super Moderator
Historien skrivs av segraren

"Då över till nästa moraliska grund fråga om jag kan mörda någon, är det "rätt" om jag kan komma undan det utan att få ett straff? För jag kunde ju göra det!"

Skriv historieboken efteråt. Eller se till att någon gör det ur din synvinkel. Då kommer i alla fall historien anse dig ha rätt, och mer behövs faktiskt inte. Visst suger det?

Ett typexempel är oberäknelighet, dråp och nödvärn. Det är lagens sätt att säga "du är sjuk och behöver vård så det var inte ditt fel", "du skulle ha tänkt dig för, men låt gå för den här gången; du får lite symboliskt smisk" respektive "det kunde inte hjälpas - lite svinn får man räkna med". Det är den enskilde individens juridiska möjligheter att ha ihjäl nån utan (större) straff. Samtliga anses "rätt" om de appliceras "rätt".

Och nej, jag har inte mycket förtroende för mänskligheten. Vad tror du jag vill emigrera till Mars för?

Troberg

Sinister eater
Re: Vad är rätt?

Då över till nästa moraliska grund fråga om jag kan mörda någon, är det "rätt" om jag kan komma undan det utan att få ett straff? För jag kunde ju göra det!

<hr></blockquote>

Enligt svensk lag måste man nog tolka det så, eftersom man är oskyldig tills man bevisats skyldig, dvs skulden uppstår inte vid mordet utan då man åker fast.

Eller är det skillnad på stora och små skurkar?

<hr></blockquote>

Behöver du ens fråga...

Troberg

Sinister eater
Re: Vad är terrorism?

"Terrorism" är att i politiskt syfte ta till våld som avsiktligt är riktat mot tredje man.

<hr></blockquote>

Kan du dra din definition på tredje man?

Är det någon som inte skjuter just nu?
Är det någon som är en del av ockupationsstyrkan men inte bär vapen (israeliska sk bosättare)?
Är det någon som inte alls har med konflikten att göra (ålandsbo)?

Troberg

Sinister eater
Re: Du svarar inte på frågan! (OT, oseriös, etc)

Tycker du Krille att det är rätt att döda en människa om man kan komma undan med det.

Ja eller Nej?

<hr></blockquote>

Och insåg du Nils vilken bomb du släppte när du slaggade Delta Force?

Ja eller Nej?/images/icons/laugh.gif

Krille

Super Moderator

"Jag säger inte åt er vad ni ska tänka och tycka. Allt jag säger är att ni ska informera er innan ni bestämmer er. Ta reda på vad som gäller, tänk själv och gör ett underbyggt beslut. Sedan kommer ni att hålla med mig... "

Näpp. Inte en centimeter.

Jag hörde samma sak när kriget i Jugoslavien rasade som värst, och de stackars serberna klagade. Vem faen minns att det var bosnienserbiska separatister och bosniska muslimska extremister som sköt på folk i Sarajevo, folk som ville och försökte leva i fred trots sina olika etniska tillhörigheter?

Situationen i Palestina är etiskt sett likadan som den i Sarajevo. Båda sidor har fel, hur mycket än man försöker rättfärdiga ena sidans handlingar. Att israeler skjuter palestinier gör inte att palestinier automatiskt får fripass att göra otäckheter tillbaka. Att palestinier spränger nattklubbar och bussar i luften gör inte att israeler får fripass att köra över Palestina.

Ibland undrar jag om inte det bästa sättet att lösa palestinafrågan vore att helt enkelt bygga parkeringsplats av allt mellan Libanon och Sinai.

När jag ser på nyheterna från Sverige så ser jag att vi förvandlats från en nation med integritet (Palme-eran) till en knähund som hålls i kort koppel av USA och glatt gläfsar med i allt som kan ge oss en order på JAS eller telefonväxlar eller vad fan det nu kan vara."

Heh. Integritet. Den var bra.

När vi å ena sidan smörar för den andre store imperialisten offentligt och under bordet spelar med den förste, då är vi faen inte ett vitten mer värda än vad vi var under kriget med hela permittenttrafikhistorien eller strax efteråt när vi dumpade över en kasse baltiska flyktingar eftersom vi var rädda för den store bolsjeviken i öster.

"Jag ser hur demonstranter blir nermejade av polis som använder eldvapen, artilleri (formellt sätt hamnar tårgasgranaterna i den klassen) och kemiska stridsmedel. Ett upprepande av en av de största skamfläckarna i sveriges moderna historia, Ådalen ´31. Och media hejar på!"

Inte bara media hejar på. Jag hejar på! För jag ser inte demonstranter som blir nermejade av polis. Jag ser ligister som eldar upp min barndoms hemstads paradgata. Jag ser poliser som försöker skydda min rätt att inte hålla med demonstranterna bli angripna med tegelsten. Jag ser en kasse unga ligister som vill tvinga på mig deras åsikt med våld.

Den jävel som kastar sten mot en polisman som skyddar mig från att få ligistens åsikter nedtryckta i halsen medelst tegelsten, den jävel kastar sten mot mig. Våld i något annat syfte än självförsvar är för mig totalt oacceptabelt, i synnerhet om syftet är politiskt och målet för våldet inte har med saken att göra. Sen skiter jag i om det är i Göteborg 2001 eller i Ådalen 1931.

Troberg

Sinister eater

Enligt Svensk Ordbok
Terror subst. Organiserade våldshandlingar som väcker skräck och fasa.

<hr></blockquote>

Personligen skulle jag nog snarare definiera det som: "våldshandlingar _avsedda_ att väcka skräck och fasa", vilket sorterar bort de organisationer jag tidigare nämnt från listan.

Troberg

Sinister eater
Re: Nej!

Det gjorde jag inte just när jag skrev det men rätt kort efteråt blev jag rätt nöjd med mitt val då hela spel iden faktiskt är för svart/ vit, med enkel Starwars mentalitet om vem som är god och ond i vår verkliga värld

Herr Nils, som är fullt medveten om att han öppnar Pandoras kruka nu när han dragit in Starwars i leken.

<hr></blockquote>

Jag har inga större problem med star wars (bortsett från att den känns gammal), det är ju bara en saga. Delta Force utger sig för att vara på riktigt, och det stör mig.

Ta inte min tidigare fråga som kritik, det är viktiga frågor och det är bra att de diskuteras, även om de är massivt OT.

Krille

Super Moderator

"Kan du dra din definition på tredje man? [snippeti] Är det någon som inte alls har med konflikten att göra (ålandsbo)?"

Till exempel. Eller barn på bussar. Eller ungar på nattklubbar. Eller folk på torg. Ålandsbor är det nog rätt ont om i Mellanöstern, men barn på bussar har det funnits fler av som råkat illa ut av bomber.

Jag vill minnas att rent juridiskt och ordboksmässigt så definieras "tredje man" som en person som inte är deltagande i en konfrontationssituation. Huruvida du vill räkna in bosättaren/ockupanten som "icke deltagande" eller inte får du nog avgöra själv.

Själv tycker jag att det är ointressant. Hamas beteende är för mig terrorism, eftersom deras offer inte är israeliska armén utan tredje man (vare sig bosättare eller ickeskjutande soldater). Dito israeliska arméns beteende, eftersom deras offer inte är Hamas utan helt vanliga palestinier som försöker hanka sig fram i en odräglig tillvaro och därmed tredje man.

Krille

Super Moderator
Re: Du svarar inte på frågan!

"Tycker du Krille att det är rätt att döda en människa om man kan komma undan med det."

Jag tycker inte att det är rätt att döda en människa, punkt. Ibland kan det vara nödvändigt ur nödvärn, men det är inte rätt för det.

Men det är min åsikt. Det är inte jag som skriver historieböckerna, så det spelar ingen större roll vad min etiska inställning är. Historien lär ändå döma segrarna som rätt.

LeJonklev

Swordsman
sorgligt...

... att ni båda två, som uppenbarligen repsenterar två sidor av saker och ting, ska anse människor vara svin av naturen /images/icons/sad.gif
Men det ska väl till en religös människa för att kunna se det goda i mänskligheten.

LL - inte-standard-religiös-men-ändå-någe-ditåt

Troberg

Sinister eater

Situationen i Palestina är etiskt sett likadan som den i Sarajevo. Båda sidor har fel, hur mycket än man försöker rättfärdiga ena sidans handlingar. Att israeler skjuter palestinier gör inte att palestinier automatiskt får fripass att göra otäckheter tillbaka. Att palestinier spränger nattklubbar och bussar i luften gör inte att israeler får fripass att köra över Palestina.

<hr></blockquote>

Fock no. Det är militära mål, eftersom israel som ett av de mycket få (mig veterligt enda) länder som har en total värnplikt, vilket innebär att de som är på nattklubben antingen är, har varit eller mycket snart kommer att vara en del av israeliska armen.

Dessutom så är bombarna en av de få effektiva metoder Palestina har för att försvara sig. Med de nuvarande officiella dödssiffrorna (1200 palestinier dödade, 400 israeler) innebär detta en kill ratio på 3:1 till israels favör. Utan dessa bomber skulle det varit 20:1. Allt detta är naturligtvis under förutsättning att man går på de officiella dödssiffrorna. Går man på de verkliga är sanningen närmare 3500-4000 palestinier dödade.

Skillnaden beror på att man till exempel inte räknar när israeliska soldater hoppar på en förbipasserande gravid palestinsk tjej och sparkar henne tills fostret trycks ut och båda dör, allt filmat av en åskådare. Sådana incidenter räknas inte eftersom de inte är en del av en officiell militär aktion och inga skott avlossades. Naturligtvis blev det inge påföljd för förövarna, trots att allt fanns filmat.

Det räknas inte när en soldat går fram till en 9-årig stenkastande pojke som snubblat när han försökte fly, ser sig omkring så att ingen ser och sedan skjuter barnet. Detta filmades också och kördes gång på gång i TV, trots detta ingen påföljd för skytten. Hur farlig kan en nioåring vara för en beväpnad soldat?

En brorson (14 år) till en kollega till mig blev skjuten två gånger i halsen och dog på väg till skolan av en förbipasserande armelastbil. Räknas inte.

En kusin till en annan kollega blev prejad av en bergsväg av en israelisk bil (som knuffade i flera hundra meter!) när hon körde med sina tre barn i bilen. Två dog, ett fick så mycket ben krossade att det är osäkert om han kan gå igen och hon själv är förlamad från halsen ner. Israeliska myndigheter kallar det trafikolycka och vägrar utreda.

Vår chafför kom hem till sitt hus med sin mor när han bara var ett par år och fick reda på att det bodde en israelisk familj där nu. De fick fly till fots till Jordanien.

En annan kollega försvann helt plötsligt från jobbet en dag, ingen visste varför. Nästa dag hade någon talat med honom och fått reda på att han hade förlorat tio släktingar (det var den dagen israelerna dödade över 80 personer på en dag).

Jag skulle kunna fortsätta dra fler sådana historier, men det är jävligt påfrestande att skriva om det.

Några historiska fakta kan också vara intressanta:

Den längsta tid judarna hållit det landområdet var 70 år för nästan två tusen år sedan. Hur skulle kartan se ut om man ritade om den på sådana kriterier? Man skulle knappt känna igen kusterna...

När de tilldelades det landområdet var det knappast tomt. Invånarna blev inte tillfrågade.

När staten israel skapats börjadem man storstilat med att hoppa på alla grannar. Hade man struntat i kravet på en egen stat och bara fortsatt i den ursprungliga sioniströrelsens anda med att flytta dit som vilken medborgare som helst så skulle den arabiska gästfriheten tagit över och det skulle aldrig blivit några problem.

Sen vill jag ta upp det är med de så kallade självmordsbombarna. Förr var de religiöst motiverade. Det är de inte längre. De är välutbildade, politiska aktivister. Om ni har svårt att förstå dem, tänk efter hur många ni känner/kände som tagit livet av sig för att flickvännen gjort slut, ekonomiska problem eller annat. Här har vi folk som förlorat familj, hem, allt de äger, sitt land och blir behandlade som ohyra. Är det svårt att förstå?

Ibland undrar jag om inte det bästa sättet att lösa palestinafrågan vore att helt enkelt bygga parkeringsplats av allt mellan Libanon och Sinai.

<hr></blockquote>

Den är så dum att jag inte ens tänker bemöta den. Du borde skämmas.

Mitt råd är att du tar och pratar med någon som varit där, någon som genomlidit det. Det finns säkert någon arabisk förening i närheten eller någon moske. Gå dit och tala med dem. Du kommer att se att de inte är galna bombkastande psykopater, tvärtom. De är det mest gästvänliga folk jag någonsin haft förmånen att bo bland (har ni någonsin blivit stoppade av polisen när ni är ute och kör för att de vill bjuda på te?). Under den tid jag bott i regionen har ingen sagt något negativt om mig eller pratat bakom ryggen på mig för att jag var utlänning. De kommer att vara glada för att någon vill höra vad de har att berätta och de kommer att berätta saker som kommer att ge dig mardrömmar (bokstavligt talat!).

När vi å ena sidan smörar för den andre store imperialisten offentligt och under bordet spelar med den förste, då är vi faen inte ett vitten mer värda än vad vi var under kriget med hela permittenttrafikhistorien eller strax efteråt när vi dumpade över en kasse baltiska flyktingar eftersom vi var rädda för den store bolsjeviken i öster.

<hr></blockquote>

Håller med, med om du läser mitt inlägg så var det inte perioden jag syftade på.

Inte bara media hejar på. Jag hejar på! För jag ser inte demonstranter som blir nermejade av polis. Jag ser ligister som eldar upp min barndoms hemstads paradgata. Jag ser poliser som försöker skydda min rätt att inte hålla med demonstranterna bli angripna med tegelsten. Jag ser en kasse unga ligister som vill tvinga på mig deras åsikt med våld.

<hr></blockquote>

En demonstration är ett uttryck för folkets (eller en del av det) vilja och som sådan okränkbar. Om det går sönder några rutor för att försvara den principen så är det ett lågt pris.

Den jävel som kastar sten mot en polisman som skyddar mig från att få ligistens åsikter nedtryckta i halsen medelst tegelsten, den jävel kastar sten mot mig. Våld i något annat syfte än självförsvar är för mig totalt oacceptabelt, i synnerhet om syftet är politiskt och målet för våldet inte har med saken att göra.

<hr></blockquote>

Polisen startade det hela genom attacken mot den där skolan. Dessutom har jag faktiskt sett filmer där polisen uppmanar demonstranterna att slåss (något i stil med "Kom igen, jävla f*ttor. Slåss då"). När man riskerar straff för att följa polisens uppmaning är det fel.

Vadå målet inte har med saken att göra? Var det inte Bush de var ute efter?

Troberg

Sinister eater

<hr></blockquote>

Fock no. Det är militära mål, eftersom israel som ett av de mycket få (mig veterligt enda) länder som har en total värnplikt, vilket innebär att de som är på nattklubben antingen är, har varit eller mycket snart kommer att vara en del av israeliska armen.

Dessutom så är bombarna en av de få effektiva metoder Palestina har för att försvara sig. Med de nuvarande officiella dödssiffrorna (1200 palestinier dödade, 400 israeler) innebär detta en kill ratio på 3:1 till israels favör. Utan dessa bomber skulle det varit 20:1. Allt detta är naturligtvis under förutsättning att man går på de officiella dödssiffrorna. Går man på de verkliga är sanningen närmare 3500-4000 palestinier dödade.

Skillnaden beror på att man till exempel inte räknar när israeliska soldater hoppar på en förbipasserande gravid palestinsk tjej och sparkar henne tills fostret trycks ut och båda dör, allt filmat av en åskådare. Sådana incidenter räknas inte eftersom de inte är en del av en officiell militär aktion och inga skott avlossades. Naturligtvis blev det inge påföljd för förövarna, trots att allt fanns filmat.

Det räknas inte när en soldat går fram till en 9-årig stenkastande pojke som snubblat när han försökte fly, ser sig omkring så att ingen ser och sedan skjuter barnet. Detta filmades också och kördes gång på gång i TV, trots detta ingen påföljd för skytten. Hur farlig kan en nioåring vara för en beväpnad soldat?

En brorson (14 år) till en kollega till mig blev skjuten två gånger i halsen och dog på väg till skolan av en förbipasserande armelastbil. Räknas inte.

En kusin till en annan kollega blev prejad av en bergsväg av en israelisk bil (som knuffade i flera hundra meter!) när hon körde med sina tre barn i bilen. Två dog, ett fick så mycket ben krossade att det är osäkert om han kan gå igen och hon själv är förlamad från halsen ner. Israeliska myndigheter kallar det trafikolycka och vägrar utreda.

Vår chafför kom hem till sitt hus med sin mor när han bara var ett par år och fick reda på att det bodde en israelisk familj där nu. De fick fly till fots till Jordanien.

En annan kollega försvann helt plötsligt från jobbet en dag, ingen visste varför. Nästa dag hade någon talat med honom och fått reda på att han hade förlorat tio släktingar (det var den dagen israelerna dödade över 80 personer på en dag).

Jag skulle kunna fortsätta dra fler sådana historier, men det är jävligt påfrestande att skriva om det.

Några historiska fakta kan också vara intressanta:

Den längsta tid judarna hållit det landområdet var 70 år för nästan två tusen år sedan. Hur skulle kartan se ut om man ritade om den på sådana kriterier? Man skulle knappt känna igen kusterna...

När de tilldelades det landområdet var det knappast tomt. Invånarna blev inte tillfrågade.

När staten israel skapats börjadem man storstilat med att hoppa på alla grannar. Hade man struntat i kravet på en egen stat och bara fortsatt i den ursprungliga sioniströrelsens anda med att flytta dit som vilken medborgare som helst så skulle den arabiska gästfriheten tagit över och det skulle aldrig blivit några problem.

Sen vill jag ta upp det är med de så kallade självmordsbombarna. Förr var de religiöst motiverade. Det är de inte längre. De är välutbildade, politiska aktivister. Om ni har svårt att förstå dem, tänk efter hur många ni känner/kände som tagit livet av sig för att flickvännen gjort slut, ekonomiska problem eller annat. Här har vi folk som förlorat familj, hem, allt de äger, sitt land och blir behandlade som ohyra. Är det svårt att förstå?

<hr></blockquote>

Den är så dum att jag inte ens tänker bemöta den. Du borde skämmas.

Mitt råd är att du tar och pratar med någon som varit där, någon som genomlidit det. Det finns säkert någon arabisk förening i närheten eller någon moske. Gå dit och tala med dem. Du kommer att se att de inte är galna bombkastande psykopater, tvärtom. De är det mest gästvänliga folk jag någonsin haft förmånen att bo bland (har ni någonsin blivit stoppade av polisen när ni är ute och kör för att de vill bjuda på te?). Under den tid jag bott i regionen har ingen sagt något negativt om mig eller pratat bakom ryggen på mig för att jag var utlänning. De kommer att vara glada för att någon vill höra vad de har att berätta och de kommer att berätta saker som kommer att ge dig mardrömmar (bokstavligt talat!).

<hr></blockquote>

Håller med, med om du läser mitt inlägg så var det inte perioden jag syftade på.

<hr></blockquote>

En demonstration är ett uttryck för folkets (eller en del av det) vilja och som sådan okränkbar. Om det går sönder några rutor för att försvara den principen så är det ett lågt pris.

Den jävel som kastar sten mot en polisman som skyddar mig från att få ligistens åsikter nedtryckta i halsen medelst tegelsten, den jävel kastar sten mot mig. Våld i något annat syfte än självförsvar är för mig totalt oacceptabelt, i synnerhet om syftet är politiskt och målet för våldet inte har med saken att göra.

<hr></blockquote>

Polisen startade det hela genom attacken mot den där skolan. Dessutom har jag faktiskt sett filmer där polisen uppmanar demonstranterna att slåss (något i stil med "Kom igen, jävla f*ttor. Slåss då"). När man riskerar straff för att följa polisens uppmaning är det fel.

Vadå målet inte har med saken att göra? Var det inte Bush de var ute efter?

Troberg

Sinister eater
Re: sorgligt...

Vad får dig att tro att jag inte är religös?

Jag överväger faktiskt att ta till mig den fornbabylonska religionen. Man täljde till en liten gud i trä, som man sedan bad till. Fungerade den inte så slängde/eldade man den och täljde en ny.

Precis lagom cynisk/pragmatisk för mig!

Dessutom, är det inte de kristna som säger att människa föds i synd?

Troberg

Sinister eater
Håller inte med, med tror ämnet är uttömt (NT)

NT = No Text (Ingen text)