Tomatalven
Hero
- Joined
- 22 Sep 2012
- Messages
- 1,175
Om du som läser det här mot förmodan spelar i min D&D5-kampanj är tråden full av spoilers.
Jag improviserade fram en stor, rostig järnmedaljong med mystiska inristningar på ett främmande språk som loot.
Tänkte att medaljongen och/eller vad som står inristat på den skulle kunna bli en bra äventyrskrok på något sätt. Har ni några förslag på vad medaljongen skulle kunna vara till för, vad som står på den och hur det leder rollpersonerna ut på nya äventyr?
Om det är till hjälp följer här lite av kampanjvärldens historia:
För hundratals år sedan var världen uppdelad i imperier styrda av magikerkejsare i terrorbalans mot varandra. De hade monopol på så gott som all magi och kontrollerade den avancerade ockulta teknologin, såsom luftskepp, kraftverk, telefonledningar och magiska stridsvagnar. Eftersom Kejsarna kapprustade mot varandra så utvecklades Teknologin snabbare än vad dimensionsbarriärerna kunde klara av. En dag gick det för långt, Kejsarna tappade kontrollen över sina magiska verk och Katastrofen inträffade. Denna fruktansvärda händelse, när utomvärdsliga monster under några veckor härjade på kontintenterna, ett helt land samt det mesta av Teknologin ödelades förde dock med sig att de olika rebellgrupperna fick övertaget och kunde störta Kejsarna i varje imperium.
Efter detta följde århundraden av återhämtning och nya stater bildades, varav många utvecklades till feodalsamhällen. Den mest framgångsrika rebellgruppen var av religiös karaktär och den Nya Kyrkan fick starkt fotfäste i stora delar av världen. Med kyrkans framfart följde dödstraff på allt utövande av magi utom den som kommer från Gud (vad som är vad kan förstås endast överstepräster bedömma) samt en återgång till medeltida teknologisk nivå.
Spelarkaraktärerna började som slavar men har nyligen tagit sig fria och gett sig ut på en traditionell gravplundringsräd.
Jag är tacksam för alla idéer utifrån det här, blev väldigt inspirerad av den andra sandboxspånstråden
Jag improviserade fram en stor, rostig järnmedaljong med mystiska inristningar på ett främmande språk som loot.
Tänkte att medaljongen och/eller vad som står inristat på den skulle kunna bli en bra äventyrskrok på något sätt. Har ni några förslag på vad medaljongen skulle kunna vara till för, vad som står på den och hur det leder rollpersonerna ut på nya äventyr?
Om det är till hjälp följer här lite av kampanjvärldens historia:
För hundratals år sedan var världen uppdelad i imperier styrda av magikerkejsare i terrorbalans mot varandra. De hade monopol på så gott som all magi och kontrollerade den avancerade ockulta teknologin, såsom luftskepp, kraftverk, telefonledningar och magiska stridsvagnar. Eftersom Kejsarna kapprustade mot varandra så utvecklades Teknologin snabbare än vad dimensionsbarriärerna kunde klara av. En dag gick det för långt, Kejsarna tappade kontrollen över sina magiska verk och Katastrofen inträffade. Denna fruktansvärda händelse, när utomvärdsliga monster under några veckor härjade på kontintenterna, ett helt land samt det mesta av Teknologin ödelades förde dock med sig att de olika rebellgrupperna fick övertaget och kunde störta Kejsarna i varje imperium.
Efter detta följde århundraden av återhämtning och nya stater bildades, varav många utvecklades till feodalsamhällen. Den mest framgångsrika rebellgruppen var av religiös karaktär och den Nya Kyrkan fick starkt fotfäste i stora delar av världen. Med kyrkans framfart följde dödstraff på allt utövande av magi utom den som kommer från Gud (vad som är vad kan förstås endast överstepräster bedömma) samt en återgång till medeltida teknologisk nivå.
Spelarkaraktärerna började som slavar men har nyligen tagit sig fria och gett sig ut på en traditionell gravplundringsräd.
Jag är tacksam för alla idéer utifrån det här, blev väldigt inspirerad av den andra sandboxspånstråden