Nekromanti Artemis - Spaceship bridge simulator

Pilzefrau

hon/henne
Ja, den här tråden är mest lite av en skryttråd över att jag har köpt Artemis. Det är ett co-op-datorspel för 6 spelare, gjort för LAN. Man sitter i samma rum och har varsin station på sina datorer, och tillsammans är man alltså hela kommandobryggan. Bäst är att kaptenen inte kan göra något med sin dator, det är "the main screen" så han behöver säga till folk "bring up Navigation on the main screen." Hans uppgift är bara att koordinera saker med de andra fem (Helm, Weapons, Engineering, Science, Communications).

Men man måste ju ha någon att spela det här kalaset med, och där är alla välkomna. Så snart LinCon är över ska ajg och Arvidos boka in en dag när vi kör, och sen frågar vi runt! Om du vill vara med och bli tillfrågad (och kan ta dig till Göteborg för att spela en halv dag, förhoppningsvis på en helg), skriv här i tråden så skickar jag mail eller pm när det är dags!

Xyas

Swashbuckler
Jag ær sjukt sugen, då Artemis verkar dø-tufft. Jag ær dock inte super-flexibel i att kunna ta mig till gøteborg. Men jag gør gærna en vill-gærna-men-kan-kanske-inte anmælan.

JohanKarlsson

Not the one
Haha, så jävla nördigt! :gremgrin:

Jag vill gärna testa och bor i Göteborg (och har en windowslaptop om det behövs)! :gremlaugh:

Pilzefrau

hon/henne
Ja, egen dator behövs. Spelet kräver Windows XP, Vista eller 7, men jag har hittills fått det att fungera på två olika Macar. Det är inte särskilt krävande, så laptop räcker.

Om någon bara har en Mac men vill vara med ändå är min erfarenhet att OSX 10.6 eller senare kan använda det senaste Wineskin och lösa det på det sättet. Min egen, som är äldre, behövde jag gräva fram min Parallells-installerade XP så den lösningen funkar inte för alla. Är man lite flinkare än jag ska det gå med en äldre, 10.5-kompatibel version av Wineskin också, men jag fick det inte att funka.

Pilzefrau

hon/henne
Okej, jag kan inte hålla mig. Är det någon som kan spela ikväll, på Chalmers? Om typ två-tre timmar.

JohanKarlsson

Not the one
Haha.

Jag skulle kunna fixa det,
men jag vill spela med full crew,
jag väntar hellre och spelar med full besättning
än spelar idag på två-tre pers.

Läste om det där på PA och blev helt sjukt sugen! Men jag kommer aldrig kunna få ihop tillräckligt med intresserade polare för det :gremfrown:

Pilzefrau

hon/henne
JohanKarlsson said:
Haha.

Jag skulle kunna fixa det,
men jag vill spela med full crew,
jag väntar hellre och spelar med full besättning
än spelar idag på två-tre pers.
I'll keep you posted.

Pilzefrau

hon/henne
Nu är vi sex stycken. Du är välkommen ändå; vi kan bytas av. Vi kör klockan 7 och framåt. Kom till Chalmers, ring mig på 0768-336727 så kommer jag ut och öppnar.

Lukas

Mannen i Gult
Mekanurg said:
Du får vara så vänlig att avrapportera upplevelsen efteråt.
Oja det måste du.

/Lukas som faktiskt funderat på att skaffa spelet.

Pilzefrau

hon/henne
Det var riktigt roligt! Vi blev i slutändan typ tio pers, med åtta fungerande datorer inklusive servern. Som mest hade vi två skepp igång, med en kapten till båda och tre spelare på den ena, fyra på den andra. Där skulle vi behövt en skärm till så att det fanns en main screen till skepp nummer två – jag som kapten över båda var tvungen att kolla över axeln på deras pilot.

Vi var alla ganska överens om att de olika sysslorna krävde olika mycket, och framförallt olika saker. Helm är ständigt närvarande i och med att man alltid styr. Weapons har det intensivt när man är i strid. Engineering behöver en massa micro typ hela tiden (det finns alltid något system som inte används som man kan spara energi på). Science behöver alltid hänga med, men inga krångliga moment egentligen. Communications hade alltid rätt lite att göra – man skötte produktionen av vapen i baserna, skickade förolämpningar och erbjudanden om att ge upp till fiender och order till allierade skepp, men det var väldigt snabbt och enkelt fixat. Vill man vara 6 pers kan man nog ofta ge både science och comms till två personer, för då kan båda koncentrera sig på att läsa karta när det behövs. Har man spelarbrist kan man ge comms till nästan vem som helst – vi körde ett skepp på Helms+Comms, Weapons och Engineering+Science dvs tre spelare utöver kapten.

Spelmekaniken var tillräckligt djup för att det skulle kännas som att man upptcäkte världen snarare än lärde sig den, om ni förstår vad jag menar. Vi testade att skjuta Nukes på för nära håll, och dog. Vi testade att förolämpa ett fiendeskepp och sedan gömma oss bakom ett minfält, och de körde rakt in i det! Vi testade att skjuta när vi hade dockat, och missilen låste på vår egen bas. Vi hittade rymdvalar och ett rymdmonster. Någon sade "men jag fattar inte hur science funkar".

Vi hade himla roligt.

JohanKarlsson

Not the one
Jag intygar att det var kul och jag ser fram emot hur episkt det kommer att bli med ett skepps besättning per rum och försöka utmanövrera varandra.

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Spelmekaniken var tillräckligt djup för att det skulle kännas som att man upptcäkte världen snarare än lärde sig den, om ni förstår vad jag menar. Vi testade att skjuta Nukes på för nära håll, och dog. Vi testade att förolämpa ett fiendeskepp och sedan gömma oss bakom ett minfält, och de körde rakt in i det! Vi testade att skjuta när vi hade dockat, och missilen låste på vår egen bas. Vi hittade rymdvalar och ett rymdmonster. Någon sade "men jag fattar inte hur science funkar".
Det låter som att det är det spel jag önskade att det var! Ser fram emot att prova.

Sodivra

Champion
JohanKarlsson said:
Jag intygar att det var kul och jag ser fram emot hur episkt det kommer att bli med ett skepps besättning per rum och försöka utmanövrera varandra.
Kan man göra det? :gremshocked:

Pilzefrau

hon/henne
Man kan ha olika skepp i alla fall; än så länge stödjer inte uppdragen at man skjuter på varandra – det kommer registrera som friendly fire. Men uppdragsmakarverktyget är under utveckling, så förhoppningsvis går det snart.

Xyas

Swashbuckler
Pilzeman said:
Man kan ha olika skepp i alla fall; än så länge stödjer inte uppdragen at man skjuter på varandra – det kommer registrera som friendly fire. Men uppdragsmakarverktyget är under utveckling, så förhoppningsvis går det snart.
Tillåter en köpt kopia av spelet flera skepp?

Pilzefrau

hon/henne
Umm, nej, inte egentligen. Spelet har inget kopieringsskydd, så man kan spela med hur många man vill, men man får inte ha fler än 6 för spelmakaren. Han litar på en. Jag hade faktiskt inte tänkt på att fler än 6 vid samma tillfälle faktiskt går emot vad han har skrivit, så jag får se till att någon mer köper spelet innan vi gör något sådant. Åtminstone en av dem jag spelade med igår har pratat om att göra det – och fram till 20:e maj är det 25% rabatt med koden PENNYARCADE! 270 kr är det värt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Får du uppdateringarna gratis nu när du köpt det?

Eller blir det ytterligare köp för varje versionsstegring?