Nekromanti Artesia: Adventures in the Known Worlds - wowza!

Storuggla

Champion
Okej, mot slutet av december när julrean pågick som värst stegade jag in på SFBok och upp på spelavdelningen. De hade sålt slut på Realms of Sorcery. Attans. Nåja. Herr Nils dyker upp och dissar ett nytt spels framsida «Att de aldrig får rustningarna rätt» suckade han och påpekade att jo, nog såg väl allt okej ut förutom de där bitarna som täckte armbågen. Det slog mig då vilken jättenörd han är ändå :gremgrin:
Nåväl, jag gick hem tomhänt. Efter nyår knallar jag åter in på SFBok och plockar på mig den där boken som Herr Nils dissat. Artesia, baserat på en serie. Bah, tänker jag. Detta kan ju inte vara bra.

Så vad fick jag för 298 kronor*? Ja, Hårdpärm. 352 sidor. I färg. Yep, ni hörde: Hårdpärm i helfärg rakt igenom för 298 spänn. Tufft.
Och jävlar, den är snygg! Eftersom mannen som skrivit och ritat serien (som jag aldrig läst eller ens hört talas om) gjort spelet själv så har han klämt in bilder från serien överallt och dessutom ritat en massa nya saker. De flesta rustningar får en helfigursbild, varje kultur har försetts med tre individer så att man får ett hum om hur de klär sig/ser ut och så.
Reglerna är ett förenklat Fuzion där man slår grundegenskap + färdighet + t10 > svårighetsgrad. Enkelt. Strid verkar farligt att ge sig in i och magin verkar inte ha en enda eldboll eller brännboll, en magiker får alltså lära sig fäktas eller skaffa livvakt eftersom det hemskaste han verkar kunna göra är att lägga en förbannelse över sin angripare.

Spelvärlden är The Known Worlds (pluralis?) i vilken tdligen också serien utspelar sig i. Det är ungefär som om sumerierna eller antikens greker fått härja fritt och nu nått 1400talsnivå, samtidigt som gudarna ibland kommit ner från sin himmel och skaffat några ungar och några människor blivit gudar. Det hela påminner lite om gamla Runequest.

352 sidor i helfärg för 298 spänn? Och det är snyggt! Det nog hade varit tufft, men nu är spelet bra också! :gremlaugh:
Argh, jag kan inte ens skriva en recension av det, jag vill bara läsa mer. Ni får nöja er med en länk till spelet, en länk till serien och vill ni ha mer än så får ni fråga mig och se om jag kan svara. :gremsmile:

Storuggla, läsaläsaläsa

NilsK

Ligist
Re: Artesia: Adventures in the Known Worlds - wowz

Har luskat lite pa natet och det verkar ha fatt snorbra reaktioner av de fa som lagt vantarna pa det. Har du last ut det nu? Kan du beratta lite mer om det?

Ar mkt sugen pa att spendera nagra pund pa det idag.

Storuggla

Champion

Nu har jag läst hela klabbet, ja. Och damn(!) det är ett rekorderlig rollspel! :gremlaugh:
Magi väldigt vanligt (mer eller mindre alla kan det) men ganska low-power, och jag ser bara en magi som kan användas som en fälthaubits och det bara mot en person (du förbannar helt enkelt snubben så att hans grundegenskaper sjunker). Annars kan man trolla folk sterila, hårlösa, välsigna skördar, svära feta eder och ha sig. Mumsmums. :gremsmile:
Världen är krigsmässigt sent 1400-tal (utan krutet tror jag dock, finns inga krutvapen i boken i alla fall), religionen är mer antikens grekland eller babylon. Det ser lite korvtårtigt ut ifall man bara beskriver det, men om man faktist läser det så funkar det väldans bra. :gremsmile:
Världen är en av de bättre jorden-ripofferna jag sett med pseudoskottar, pseudovenetianer och pseudoturkar i en salig röra som faktist känns bra till skillnad från vissa andra pseudoeuropaspel (7thSea?).
Reglerna är ett omsnickrat Fuzion som är enkelt, dödligt och faktiskt ganska finurligt. Fördelar/nackdelar sköts finfint.
Det är en och samma snubbe som gjort serien, skrivit spelet och layoutat boken och... det ser bra ut. Väldigt bra.
Den enda biffen jag har är att all rustning verkar säljas i helrustningsutförandet med små variabler som man kan påverka själv, men de tär nog en smaksak.
Femton grundegenskaper verkar mycket när man först ser det men funkar väl i spel. Serien och spelet är faktiskt baserade på författaren/tecknarens gamla rollspelskampanj, så det har gått cirkeln runt nu.

Det är bra. Väldigt bra. Köp.

Storuggla, vill du veta mer, fråga bara

NilsK

Ligist

Ja, jag kan inte mer an att halla med dig. Kunde saklart inte halla mig utan skaffade det igar. Mein gott, det ar nog det snyggaste rollspel jag nagonsin sett. Har bara last historiekapitlet men det var riktigt, riktigt bra. Ratt otroligt att det bara ar en persons verk. Ar helt sjukt mycket innehall dessutom.

Laste pa rpgnet att serien funkar apbra som spelarhandouts for att komma in i settingen och det ar ju smatt genialt faktiskt. Blir nog till att bestalla dom ocksa sa smanningom.

Det enda jag ar orolig for ar om jag orkar ta mig igenom det extremt stora magikapitlet. Magi ar stentrist.

Storuggla

Champion

"Mein gott, det ar nog det snyggaste rollspel jag nagonsin sett. Har bara last historiekapitlet men det var riktigt, riktigt bra. Ratt otroligt att det bara ar en persons verk. Ar helt sjukt mycket innehall dessutom."

Agreement! Snuskigt bra. :gremsmile:

"Laste pa rpgnet att serien funkar apbra som spelarhandouts for att komma in i settingen och det ar ju smatt genialt faktiskt. Blir nog till att bestalla dom ocksa sa smanningom."

Öh, bra idé! Myget bra idé! Jag måste alltså köpa serierna. :gremgrin:

"Det enda jag ar orolig for ar om jag orkar ta mig igenom det extremt stora magikapitlet. Magi ar stentrist."

Magi var det sista jag läste. Det är mycket enklare än det verkar, och mycket mer... diverse. Reglerna för runor man lägger på sitt svärd eller sina kalsonger är tuffa, herbalismen är lagom bondmorig och religionmagin är väldigt.. ritualig. He' e' tufft!

Storuggla, listing excuses