Nekromanti Artifficiel Person

T-RED

Warrior
Sitter här med N2 ordlistan framför mig och ser hur Artifficiel person dyker upp.
Hur vanligt är det med artifficielt framodlade och genetiskt förbättrade männsikor?
Vad har dom för rättigheter och är det lagligt att odla människor?
Om det nu är det borde det inte löna sig att framställa dessa människor för t ex företagens "försvars styrkor" då man borde kunna uppfostra dem från barns ben att inte ta hänsyn till något annat än företagets framtid.
// T-RED

BrickuS

Veteran
Inte för att det direkt svarar på nån av dina frågor =) men jag kom att tänka på en gammal RP som hette Pasi Hännanen. Pasi var en obotlig hacker som tillslut gick och dog (en slö datanörd gör ju det när han placeras hos gangsters och annat). Helt plötsligt dök han upp igen och spökade men nu krävdes det plötsligt pansarbrytande (?!) mot honom. Artificiella personer, utifrån min erfarenhet, görs lite ljusskyggt mest på experiment och planeringsfaser. Oftast hoppar de sedan in när man råkar ha slut på pansarbrytande men jag antar att det är min sadistiske SL's fel ;)

Huruvida det skulle vara lagligt eller ej bör väl variera lite beroende på hur utvecklat rättssystemet är i ett land... Maskiner är nog billigare och mer pålitliga än "dumma människor med egen vilja"... Förutom i millitärt syfte möjligen.

G

Guest

Guest
APsar

jag gissar på att det inte är vidare vanligt att odla fram APsar eftersom Ultech och... nåågot biologi företag samarbetar. om att göra APsar i hemlighet nånstans i rymden. det kanske finns några stycken som kutar omkring på jorden. ta med några ifall du känner för det... rättigheter? typ samma som människor så länge dom låstas var människor... annars blir det nog en massa tjat i domstolen. mig veterligen så har den frågan aldrig varit uppe i någon domstol i neotech? eller... kanske det har? lagligt att odla dom? öh. tja... vem bryr sig? inte företagen iaf. och det där sista stämmer väl fast det gäller nog för att APsar och inte bara några löjliga vakter. :C)

Demiurg

Warrior
Tja, ungefär 50% av överklassen och den sociala eliten är genförändrad på något sätt, enligt N2 boken. Hur stor del det blir av världens befolkning är inte myket, och antagligen mindre än vad rollpersonsgenereringen får det till, i alla fall.

T-RED

Warrior
Genmaipulerade

Jo iofs överklassen är genmanipulerade men det är manipulerade till att antingen vara snygga, starka eller smarta men dessa AP lär ju vara något extra antadligen både snygga smarta och starka för att inte tala om att ha reflexer som jag vet inte vad + att dom antadligen har ett ton med cybertech inoperat vilket i sin tur skulle göra dom till mer eller mindre perfekta som soldater eller annat millitärt.

Demiurg

Warrior
GenSol

Om vi snackar om AP:er som byggts enbart för att döda: kolla i Neotechäventyret Avalanche, där finns några skojiga filurer som kallas GenSols om jag inte minns fel.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Interpols sjua

Sid 267 i N2 boken.

Interpols sjunde direktorat (bioroid verksamhet)
Det sjunde direktoratet är så nytt att det ännu inte fått något tillnamn(sic?). Det består dels av en aktionsgrupp, dels en undersökande grupp och slutligen en forskande grupp. Direktoratets huvuduppgift är att finna och eliminera bioroider, androider och andra artificiella personer.

Där har du i alla fall vad Interpol tycker om APs. Dom har rätt att rycka in i alla FN-bundna länder men detta kan försvåras om statsmakten är i vägen (exempelvis genom korrupta politiker).