Nekromanti Artig fråga om rättigheter och sånt

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hej!

Först och främst, fan vad grinig jag är över att SL-skärmen till Saga inte fanns på SFbokhandeln (eller så hittade jag den inte bara).

Funderar därför på att göra en egen skärm tillsvidare och funderade då på att samtidigt konstruera en form av "informationsblad" till mina spelare.

I informationsbladet tänkte jag ta med sådant som:
Skillnader i träfftabellen om man siktar högt/lågt. Vilka olika former av modifikationer som finns vid strid. Hur mycket skada alla olika vapen gör och annan matnyttig information som de brukar fråga om.

Det som dock slog mig (jag är lawfull good) är att jag inte vet om jag får eller inte får göra så här. Men vi har precis köpt in en scanner och eftersom jag därtill både är ful och lat så tänkte jag scanna in de delar som jag behövde, så att jag slipper skriva av texten som står där medelst dator eller penna.

Men fan, är det legalt/etiskt? Är du OK med att jag gör något sådant Arfert?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Persson said:
Men vi har precis köpt in en scanner och eftersom jag därtill både är ful och lat så tänkte jag scanna in de delar som jag behövde, så att jag slipper skriva av texten som står där medelst dator eller penna.
Jag lämnar den juridiska och etiska frågan till upphovsmannen (även om jag inte har några som helst tvivel över vad svaret blir...) utan tipsar istället om att du faktiskt helt enkelt kan kopiera textsnuttar ur pdf:en med grundreglerna. Mig veterligen smidigaste sättet om man vill bygga egna referenspryttlar. :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
DeBracy said:
Persson said:
Men vi har precis köpt in en scanner och eftersom jag därtill både är ful och lat så tänkte jag scanna in de delar som jag behövde, så att jag slipper skriva av texten som står där medelst dator eller penna.
Jag lämnar den juridiska och etiska frågan till upphovsmannen (även om jag inte har några som helst tvivel över vad svaret blir...) utan tipsar istället om att du faktiskt helt enkelt kan kopiera textsnuttar ur pdf:en med grundreglerna. Mig veterligen smidigaste sättet om man vill bygga egna referenspryttlar. :gremsmile:
Hade glömt att Saga fanns som pdf - pinsamt. När jag använde den där maskinen för att trycka ut nya karaktärsblad till eon så blev det iaf jävligt fult. Typ som när man kopierade avsnitt ur NE till någon dålig uppsats i högstadiet.

Men det är OK med pdf iaf?

Den är billigare än den billiga sagaboken också va?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Jag pratar om grundreglerna som du hittar på SagaGames hemsida. De är fullkomligt gratis, borträknat vad du betalar för internetuppkoppling och datormaskin. :gremwink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
DeBracy said:
Jag pratar om grundreglerna som du hittar på SagaGames hemsida. De är fullkomligt gratis, borträknat vad du betalar för internetuppkoppling och datormaskin. :gremwink:

Lulz, är allt gratis i det här landet? :gremdrink:
Fan vad härligt att man kan ladda ned grundreglerna gratis! Det här ska jag maila till mina vapendragare i nachspiel så slipper de stoppa näsan i min bok. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spelledarskärmen SKA finnas på SF, den kanske stod lite inklämd länge ner i hyllan?

Men visst sjutton får du göra en egen skärm för er spelgrupps bruk, inga problem.
 
Top