Nekromanti Artikel om rollspel i New Yorker

clarence redd

FrostByte Books
Precis som i Sverige så skrivs det inte så mycket om rollspel i 'vanliga' medier i USA. Men nu har New Yorker publicerat en längre text om den nya vågen av rollspelande:

https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-uncanny-resurrection-of-dungeons-and-dragons

Artikeln inleds på en spelklubb för barn med målet att utveckla deras kognitiva och psykologiska förmågor. Och det går riktigt bra för klubben. Barnen spelar spel istället för piano eller gitarr - och föräldrarna betalar glatt för att slita sina barn från mobilen och dataspelet i några timmar.

Vad tror ni, skulle det funka här?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
clarence redd;n259852 said:
och föräldrarna betalar glatt för att slita sina barn från mobilen och dataspelet i några timmar.
De får alltså i praktiken betalt för att spelleda? Living the dream!

Men om det skulle funka här...

Vad jag tycker blir mer och mer uppenbart på i princip alla områden är att Sverige är ganska litet. I synnerhet om man jämför med USA (typ like många människor som bor i New York som i hela Sverige) och det tror jag kan vara det som sätter käppar i hjulet.

Svårt att få ihop en tillräckligt stark marknad för sånt här kan jag tro.

Möjligen har Sverige också lite mer moralpanik angående risken för våld i rollspel. Dock bara en magkänsla. Kanske helt fel.

clarence redd

FrostByte Books
Jo, Sverige är litet och glesbefolkat. Men i de tre större städerna borde det väl fungera? Här i Göteborg finns det lajvklubbar som drar stora klungor av barn/tonåringar på helgerna, så lite rollspel efter skolan känns som ett ganska rimligt alternativ.

Synd bara att artikeln var helt inriktad på D&D. Den stora variationen av spel och spelstilar är ju en av de stora poängerna tycker jag.

cogitare

Swashbuckler
clarence redd;n259892 said:
Synd bara att artikeln var helt inriktad på D&D. Den stora variationen av spel och spelstilar är ju en av de stora poängerna tycker jag.
För den stora massan är rollspel ekvivalent med D&D. Man får vara lite mer insatt för att bredda sitt perspektiv från detta. I all form av populär media (Stranger things, Big bang theory osv.) så är det ju D&D som spelas när det vankas rollspel. Inte 'the shadow of yesterday', 'warrior, rogue, mage' eller något annat mer obskyrt spel. Men jag håller med, om man nu ändå granskar och tar upp fenomenet så kunde man se lite bortom det allra mest uppenbara!

Cog.

micromonkey

Veteran
Här i stockolm på dragons lair vid rådhuset var lilla sportspegel (tror jag det) var förbi. jag Skulle spela magic och noterade att de spelade in TV. De spelade in när ett gäng ca 5-7 barn spelade mutant år Noll. Så någonting händer.