Nekromanti Artikel: Rollspel mer jämställt än dataspel

w176

Förlorad dotter
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/spelkulturen-kommer-bli-mer-jamlik

Jonas Linderoth, doktor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har forskat på den sociala Kultur som omger datorspelandet. Han menar att umgänget i spelVärlden – exempelvis det som sker över så kallade onlinespel där många spelare deltar samtidigt – ofta är väldigt grabbig och präglas av en konservativ syn på kön.

– Mina informanter berättar att stämningen kan förändras när det kommer in en tjej i spelet, antingen blir språket plötsligt väldigt välvårdat eller extremt snuskigt, säger han. Det kan inte förhålla sig neutralt till kvinnliga spelare.

Många onlinespel präglas av en prestationskultur där statusen avgörs av hur duktig du är.

– Men den omfattar inte de tjejer som deltar. Här ges tjejerna en stereotyp könsidentitet och de utmanas inte på samma villkor som killarna. Tjejerna tillåts inte att delta på samma premisser, det gör att många inte vill ge sig till känna.

Det här fenomenet gäller inte alla onlinespel men många. Jonas Linderoth jämför med rollspels- och lajvkulturen där killar och tjejer oftare deltar på jämlika villkor.

– Förmodligen beror det på att datorspel inte är lika krävande som rollspel. I datorspelsVärlden handlar det mer om lek och förströelse medan rollspel ofta kräver en annan sorts bildning och engagemang, något som leder till en mognare syn på jämlikhet.

Möller

Hubert Hortlax
Jag lästen denhär igår morse (eller när det nu var) och reagerade också. Roligt att du postade den här!

Jag tyckte att dethär var lite konstigt:
Jonas Linderoth said:
Jag hoppas att det inte innebär att det etableras ytterligare traditionella könsroller, att det bildas en ”kvinnlig spelposition”, utan att man plockar upp traditionen från rollspelskulturen, där alla deltar på samma villkor
För visst jag hålla med om rollspel faktiskt kräver ett något större mått av engagemang och bildning, vilket då kan antas ge större jämställdhet. Åtminstone hoppas och tror jag att tjejerna som väl har hittat till rollspelshobbyn inte blir illa behandlade av sina spelkamrater.

Men att rollspelshobbyn har en tradition av att vara jämställd? Det var något nytt för mig då.

krank

Går ondskans ärenden
Möller said:
Men att rollspelshobbyn har en tradition av att vara jämställd? Det var något nytt för mig då.
Kanske mer än datorspelen. Det säger liksom inte så mycket, med tanke på vilken skit tjejer som spelar WoW eller liknande får stå ut med... Liksom OK, tjejerna kring rollspelsbordet behöver inte stå ut med att kallas hora eller fitta eller få mordhot eller se sina mot/medspelares könsorgan, men ska vi verkligen nöja oss där? =)

Pom

Swashbuckler
Möller said:
Trots att han talar om "rollspels- och lajvkulturen" tror jag att han som alla andra mest tänker på lajv. Det är väl också skillnad på att tala om jämställdhet i bemärkelsen ungefär lika många män som kvinnor och att tala om jämställd behandling av män och kvinnor i samma grupp. De jämförelsevis få kvinnor som spelar bordsrollspel tror jag säkert känner sig normalt behandlade i sina grupper.

w176

Förlorad dotter
Det tror jag inte. Jag tror att när saker sker IRL så gäller fler sociala konventioner och så vidare som man inte behöver hantera online. Och att du måste hantera människan. så länge de inte handlar om uteslutande. Sitter en tjej där vid spelbordet eller med i lajvgruppen så behöver man bemöta henne som en person.

Liksom någon som erbjuder sig visa sitt könsorgan irl är fula gubbben. Sexualla anspelningar och trakkaserier förkommer också i spelgrupper och inom lajv, men gränsen för va d folk kan och är villig att göra irl går så oändligt mycket tidigare.

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Möller said:
Kanske mer än datorspelen. Det säger liksom inte så mycket, med tanke på vilken skit tjejer som spelar WoW eller liknande får stå ut med... Liksom OK, tjejerna kring rollspelsbordet behöver inte stå ut med att kallas hora eller fitta eller få mordhot eller se sina mot/medspelares könsorgan, men ska vi verkligen nöja oss där? =)
Det påminner om en kommentar jag såg om Fred Phelps för ett tag sen. "Jag kan sitta hemma och klia mina pungkulor dagarna i ända och ändå vara en bättre kristen än Fred Phelps".

Übereil

w176

Förlorad dotter
Pom said:
Möller said:
Trots att han talar om "rollspels- och lajvkulturen" tror jag att han som alla andra mest tänker på lajv. Det är väl också skillnad på att tala om jämställdhet i bemärkelsen ungefär lika många män som kvinnor och att tala om jämställd behandling av män och kvinnor i samma grupp. De jämförelsevis få kvinnor som spelar bordsrollspel tror jag säkert känner sig normalt behandlade i sina grupper.
Men ser vi till exempel till rollspelkonvent vilka är lite lättare att analysera ur ett jämnställdshetsperspektiv än små och splittrade rollspelsgrupper så verkar kvinnor få ta plats på ett bra sätt och bemötas bra.

De finnas närvarande både som arrangemangsarrangörer och senarioarrangörer, ha montrar som olika typer av försäljare, bemötas bra som deltagare och så vidare. Alltså kvinnor syns och finns på alla nivåer av arrangemanget och set är svårt att se någon strukturell diskriminering, mer än den som alltid finns där av både kvinnor och män. Och på konventen saknas uppenbart sexistiska inslag, tex tjejer som ska posa lättklädda som reklam för olika produkter, vilket verkas finnas på en del dataspels mässor.

Möller

Hubert Hortlax
Det har du rätt i, och jämfört med datorspelsvärlden är väl det något av en tradition.

ripperdoc

Myrmidon
w176 said:
Det tror jag inte. Jag tror att när saker sker IRL så gäller fler sociala konventioner och så vidare som man inte behöver hantera online. Och att du måste hantera människan. så länge de inte handlar om uteslutande. Sitter en tjej där vid spelbordet eller med i lajvgruppen så behöver man bemöta henne som en person.

Liksom någon som erbjuder sig visa sitt könsorgan irl är fula gubbben. Sexualla anspelningar och trakkaserier förkommer också i spelgrupper och inom lajv, men gränsen för va d folk kan och är villig att göra irl går så oändligt mycket tidigare.
Jag tror du har helt rätt. Online-spel är inte per se mer sexistiska än andra former av spel, men internet drar fram det värsta ur folk. Det finns det mängder av bevis för annorstädes, så jag tror mer att det har en förstärkande effekt på den inneboende ojämlikhet som finns inom spelbranschen (som kanske mest mestår i att det är stor andel grabbar, ergo en grabbkultur, snarare än en struktur skapad från hur spelen görs).

Så grabbkultur - finns där grabbar är i majoritet, vilket gäller både datorspel och rollspel. Online gör allting extremare, och grabbkultur är inget undantag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
WoW-OT

Det säger liksom inte så mycket, med tanke på vilken skit tjejer som spelar WoW eller liknande får stå ut med... Liksom OK, tjejerna kring rollspelsbordet behöver inte stå ut med att kallas hora eller fitta eller få mordhot eller se sina mot/medspelares könsorgan, men ska vi verkligen nöja oss där? =)
Jag spelar inte World of Warcraft, men borde de inte ha regler mot sådant beteende, samt lämpliga straff om det ändå förekommer?

/tobias

CromX

Veteran
Ja det är verkligen sjukt..

Alltför ofta så fort någon i gruppen säger "I´m a girl" så flippar folk ur och får nå vansinnes beteende...

Men det har ju mycket med anonymiteten att göra. Tjejerna runt rollspelsbordet är ju i de flesta fall dina kompisar, och kompisar oavsett hur blåst man än är så kallar man inte för hora :gremtongue: