Efter att ha läst om både Mhîmrätten och 'Asawismen i modulen Religioner: Gudarnas kamp (rätt löjlig undertitel för övrigt) så märkte jag att särskilt det senare avsnittet, d.v.s. det om 'Asawismen, var lite diffus på sina ställen så jag har några frågor:
[*]Saknas verkligen inte ett par saker under förpliktelser i den sammanfattande, gråa rutan på sida 58 (det där om fåglar är för övrigt mer tabu än förpliktelse, som det är i Mhîmrätten, vilket gör att förpliktelseraden blir helt tom)? Behöver verkligen inte 'asawiern tillbedja Mhîm de fem gångerna per dygn som de 'vanliga' Mhîmdyrkarna? I sådana fall: Beror detta för att Mhîm själv, vars livsstil 'asawierna försöker följa stenhårt, inte bad till någon? Är meditationen och de andra metoderna att 'nå' himlen accepterade substitut till bedjan? Accpetaras i sådana fall båda dessa och bedjan? Och hur är det med det för åtminstone Mhîmrätten tvångsmässiga besöket i dhaorag den sjätte dagen varje vecka?
[*]Det nämns att man gör djupa studier i Fata'a men inget om att man följer varken Härskarlagen eller Folk- och Slavlagarna. Det är ju trots allt Mhîm själv som skrivit dem och de är dessutom Mûhadinsk lag så jag antar att de i alla fall gör det. Är de isådana fall genom sin tro elsom de följer dem?
[*]Hur är det med förpliktelsen om att lyda sin överordnade som de vanliga Mhîmdyrkarna följer och som är den sociala stommen i hela Mûhad? De äter ju fortfarande inte fågel, vilket rent principiellt har med varandra att göra, och det nämns bara att det är kvinnosynen som i några ordnar skulle vara något snällare än i Mhîmrätten. En tätt knuten fråga till detta (samt Slavlagarna) är även hur ser de på slavar.
[*]Det talas mycket om meditation, djupa studier i Fata'a och liknande. Det ger mig ett intryck av att det är något av en visdomsreligion eller vad man nu ska kalla det, något främst för lärda helt enkelt. Stämmer det, eller finns många obildade 'asawier?
[*]Återföds man inte efter att man väl kommit till himlen till skillnad från Mhîmrättens troende som ständigt återföds? Återföds 'asawiern bara om denne misslyckas med att komma till himlen, eller återföds denne inte över huvudet taget utan har bara en enda chans på sig?
Jag antar att många av svaren på frågorna varierar beroende på vilken 'asawisk order man utgår från eftersom det går att tolka Fata'a ganska olika men lite allmänna svar och tankar (just det: tankar - alla och inte bara NeoGäjmsare får svara) om vad som gäller för de flesta 'asawier skulle duga fint.
[*]Saknas verkligen inte ett par saker under förpliktelser i den sammanfattande, gråa rutan på sida 58 (det där om fåglar är för övrigt mer tabu än förpliktelse, som det är i Mhîmrätten, vilket gör att förpliktelseraden blir helt tom)? Behöver verkligen inte 'asawiern tillbedja Mhîm de fem gångerna per dygn som de 'vanliga' Mhîmdyrkarna? I sådana fall: Beror detta för att Mhîm själv, vars livsstil 'asawierna försöker följa stenhårt, inte bad till någon? Är meditationen och de andra metoderna att 'nå' himlen accepterade substitut till bedjan? Accpetaras i sådana fall båda dessa och bedjan? Och hur är det med det för åtminstone Mhîmrätten tvångsmässiga besöket i dhaorag den sjätte dagen varje vecka?
[*]Det nämns att man gör djupa studier i Fata'a men inget om att man följer varken Härskarlagen eller Folk- och Slavlagarna. Det är ju trots allt Mhîm själv som skrivit dem och de är dessutom Mûhadinsk lag så jag antar att de i alla fall gör det. Är de isådana fall genom sin tro elsom de följer dem?
[*]Hur är det med förpliktelsen om att lyda sin överordnade som de vanliga Mhîmdyrkarna följer och som är den sociala stommen i hela Mûhad? De äter ju fortfarande inte fågel, vilket rent principiellt har med varandra att göra, och det nämns bara att det är kvinnosynen som i några ordnar skulle vara något snällare än i Mhîmrätten. En tätt knuten fråga till detta (samt Slavlagarna) är även hur ser de på slavar.
[*]Det talas mycket om meditation, djupa studier i Fata'a och liknande. Det ger mig ett intryck av att det är något av en visdomsreligion eller vad man nu ska kalla det, något främst för lärda helt enkelt. Stämmer det, eller finns många obildade 'asawier?
[*]Återföds man inte efter att man väl kommit till himlen till skillnad från Mhîmrättens troende som ständigt återföds? Återföds 'asawiern bara om denne misslyckas med att komma till himlen, eller återföds denne inte över huvudet taget utan har bara en enda chans på sig?
Jag antar att många av svaren på frågorna varierar beroende på vilken 'asawisk order man utgår från eftersom det går att tolka Fata'a ganska olika men lite allmänna svar och tankar (just det: tankar - alla och inte bara NeoGäjmsare får svara) om vad som gäller för de flesta 'asawier skulle duga fint.