Nekromanti Asharien förläningar

Master Pelle

Warrior
Jag tänker försöker skapa en storman eller kanske frijarl med förläning i Asharien. Men frågan är vilka modifikation skall man då använda (exempel modifikation för skogsmark och antal gods).

dream

Hero
Jag skulle kört som vanligt, men sagt att skogsmark inte är skogsmark utan ödemark som inte går att använda till något vettigt (man kan alltså inte skicka ut bönderna till att hugga ved), antalet gårdar är kanske mindre. -1 gods?

Korpen

Hero
Tja, det första som du måste tänka på är att det inte finns några livegna bönder i Asharien. Dock så kan jag tänka mig att all deras skatt tillfaller stormannen snarare än hälften som i Riddaren (Läs: Soldarn). Jag tycker nog att man kan använda tabellerna för Gods skogsmar som de är, men som högst slå för "Baron". Sen tror jag att man nog kan slå ihop byarna till en enda.

Schyte

Veteran
Personligen tycker jag att alla (okey nästan alla) överdriver det här med modifikationer och annat.

Ge gubben lite mark i ett bra område(eller dåligt om du vill det) och så kan det vara. Det ska ändå bli som du vill ha det i slutet inte något annat bara för att "det stod så i den och den modulen".

Bjorn

Hero
Tja, det första som du måste tänka på är att det inte finns några livegna bönder i Asharien.
Nu har jag nog (efter ett par läsningar) kommit fram till att det som i riddaren kallas "ofria bönder" inte nödvändigtvis behöver vara livegna. Skillnaden på dessa och de "fria" bönderna är helt enkelt att de fria äger sin jord och de ofria arrendera densamma av stormannen.

Nu skulle jag dock ändå om jag skulle använda riddarens regler för en storman eller dyligt ändå göra så att jag tog bort alla ofria bönder. (Man bör dock i logikens namn öka på det antal tillgängliga "lantarbetare" man kan anställa, samt kanske också utöka en del av dessas tjänstgöringstid.) Man skall dock komma ihåg att detta är att gå ganska långt utanför vad modulens regler avser. Asharien har inte en naturaekonomi som de feodala länderna utan en pengaekonomi, man har inte heller en hierarkisk klassindelning på samma sätt, ej heller samma lagar, värderingar och kultur.

/Bjorn

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Det första som du måste tänka på är att för att kunna vara frijarl, så måste du ha varit storman över en by, och att denna by sen ska ha fått stadsprivilegier (en befolkning över 500). Det är endast då som man kan "bli" frijarl över denna stad.
Titeln frijarl är nämligen just knuten till att ens by som man var storman över blir en stad. Detta iaf enligt reglerna, och då måste du ju helt plötsligt skapa en helt ny stad (om du nu inte kickar ut nån annan frijarl) i Asharien, vilket kan bli både intressand och jobbigt.

Om du däremot vill vara en storman så anser jag (alltihop är ju baserat på egna åsikter osv.) att du bör räkna titeln storman som riddare, eftersom han trots allt bara styr över en by, eller kanske ett par stycken byar. I tabellerna i Riddaren så har ju NeoGames gjort en rad där det står om Asharien mod skogsmark osv i tabellen, så jag anser inte att skogsmarken bör modifieras (kanske halveras om länet ligger i väldigt skogsfattiga områden osv.). Om du gör länet som en riddare (storman) så får du ja bara 1 gods, vilket jag tycker är ganska okej med tanke på att jordbruk inte är ashariens största näring (det är snarare gruvdrift och export av andra varor i utbyte mot mat, se t.ex. Geografica Mundana eller Asharien & Soldarn för mer info om Ashariens näringar osv.)

Detta är en sammanfattning av vad jag tycker borde passa för en Asharisk storman. Jag håller med Schyte att det här med modifikationer på skogsmark är onödigt upptrissat, det är ju upp till spelaren/spelledaren att avgöra hur troligt det är att det finns skogar mm i länet, men detta är som sagt mina egna åsikter.

Favelan

Veteran
Det där med just en by är nog lite för lite. Jag räknade en gång ut att det förutom i städerna och de utsatta byarna bor en himmla massa folk i Asharien, säkerligen över hundratusen (minns facktist inte :gremblush:). Hur som helst bör de flesta av dessa bo i mindre byar (i byar mindre än hundra pers. då dessa inte sätts ut på A&S kartan) och då skulle det innebära att det finns bort åt ca 2000 OMÄRKTA byar i Asharien. Likadant bör det vara i alla andra länder (med en mängd omärkta byar) inklusive Soldarn (om man rättar till befolkningsbuggen). Därmed menar jag att en Storman mycket väl skulle kunna jämföras med en högre uppsatt länsherre så som Baronen och på så sätt även kunna få fler gods och mer mark än vad en riddare har. Däremot bör ju inte jordsbrukskvaliten vara den bästa, även om en hel del jord med ganska god kvalite används, så som den runt järnforssen. Man kan ju även tänka sig modifiera vädertabellen, så att risken för dåligt väder och torka ökar, vilket resulterar i den så för Asharien mer än välbekannta svälten.

/Favelan

Ceram

Hero
Om att bli frijarl

den lättpåverkade Lomin av Nada borde väl vara fullt möjligt att manöverera ut politiskt. Han avgår nog snart och då behövs en efterträdare. Detta utgår dock ifrån att någon spelare vill vara frijarl av hålan Nada...