Nekromanti Asharisk folktro

Helmgast
Sidan 30 i Asharien och Soldarn

Det finns också många som tillsvär sig primitiv folktro, där såväl troll som vättar figurerar. Många följer också folktrons råd om hur man botar sjukdom eller spår i framtiden. Tempelt har ett ganska neutralt förhållningssätt tilll denna folktro

Tror inte präster att det finns troll? Är trollkrigen en 60 år gammal sägen?

Vad tror ashariska präster om troll, vättar, drakar och enhörningar?

I Sverige trodde de flesta på troll, men inte fanns det några trollkrig som kunde bevisa deras existens. Så vad är skillnaden? Har gemene man (Bonden) sett alv, dvärg, tirak eller troll?

Dan, det är sin plikt att svara.

Moonshadow

Warrior
Alver och dvärgar är lite svårt att inte tro på eftersom det finns dåde diplomatiska och handelsmässiga kontakter med de båda folken./images/icons/dragon.gif

Targon

Hero
Man kan nog...

...nöja sig med att kalla det ett klantigt skrivfel. Förmodligen hade författaren för ett ögonblick svårt att hålla isär vad som är folktro i vår egen folkhistoria och vad som är folktro i Asharien. Existensen av exempelvis troll i Asharien borde vara ganska väl belagd bland såväl folk i gemen som landets lärde och kan därför inte under några omständigheter reduceras till folktro. Det är nog även författaren medveten om. Så förmodligen är formuleringen blott ett resultat av ett tankefel. Kan hända den bäste.

Lord Avallach

Veteran
Sen handlar det väl lite om vad den gemene bonden tror om alver och dvärgar, eftersom de flesta förmodligen aldrig mött dem. Jämför med hoberna i Sagan om ringen, de vet att alver finns men är nästan mer mytologiska än folk i nåt land i närheten.

-F

"After all, how can we be less then our dreams"

Targon

Hero
de vet att alver finns men är nästan mer mytologiska än folk i nåt land i närheten.

Som kineserna fram till 1800-talet.

Helmgast
Enligt texten så är det ju svårt att tro på troll

Ja, men vad tror bönderna då? De har nog aldrig sett en dvärg, förutom möjligen som missfall ;-)

Bara för att kungen har sett en alv, så har ju inte varje bonde det.

Förresten, enligt Samoriska läran, existerar alver eller är det bara en sägen?

Moonshadow

Warrior
Eftersom vi talade om asharier så är det inte så långt till sunnari skogen. det är att jämföra med en skåning som inte trodde på dansken. jag menar av vissa diskusitioner att döma, så finns det folk här på detta forum som tror att alver existerar. Så varför skulle inte bönderna tro på alver när de verkligen finns? /images/icons/clever.gif

Moonshadow

Warrior
Jag kan naturligtvis inte veta men jag är ganska så övertygad om att det inte ska tolkas som att de bara tror på troll, Snarare skulle jag då säga att de vet att det existerar troll men de tror att trollen gör si eller så, typ byter ut barn och liknandes./images/icons/devil.gif

Bjorn

Hero
Mamma, äppelpaj & "the asharian way"

Är vad vi tror på...

I övrigt så försvarar vi benhårt allas rätt att bära vapen, tycka och säga vad dom vill och tillhöra vilken religion dom vill.

Vi har en hälsosam misstro mot Jargier, soldeier och cirefalier som alla försöker pådyvla oss sina imperialistiska värderingar. Speciellt Daakisterna på andra sidan bergen är vi oglada i, de har kastat sina lystna blickar på vårt underbara land länge nog nu.

Nej, tacka vet jag att surfa på vågorna utanför camard sjungandes "I wish they all could be asharian, ..."

/Bjorn

Dan (Neo)

Veteran
>>Dan, det är sin plikt att svara.

Det rör sig om en tankevurpa (antar jag. Det var ju ändå tre och ett halvt år sedan jag skrev texten - tänk vad tiden går...) Andemeningen var nog att troll och vättar är en större del av vardagen för bonden Jorm än för handelsfursten Pergrin. Jag hade väl sniffat något otillbörligt... ;-)

Texten på sidan 36 gäller. Stryk sista sex orden efter kommat på sidan 30, andra stycket, åttonde raden så blir allt(?) bra.

Moonshadow

Warrior
Du klagar på avsaknaden av övertydligheter som en treåring skulle kunna lista ut själv och skriver riktigt skumma frågor.
Lemel formulär vad? antingen förklarar du vad du menar klokt eller så kommer jag å det bestämdaste se dig för en icke smart individ hädanefter.

Eskil

Warrior
Vad folk tror på kan ha starka kopplingar till vad man står någonstans på den sociala rangskalan. En bonde kan vara mer nödgad att tro på troll än en rik köpman. Eftersom dekan dyka upp och börja stjäla hans får när som helst, men det är liten chans att de dyker upp i en stor stad och gör inbrott i köpmannens lager. Köpmannen behöver inte tro på troll, alltså måste han inte inkludera dem i sin världsbild.

Helmgast
Följdfråga!

I exempelvis Spelarens Handbok (som du också är skyldig till) står det att tiraker är ondskefulla verelser ur sagor. Så, vilka kulturers "vanliga människor" känner till att det finns alver, dvärgar och tiraker? Alltså i den form som presenteras i Mundana, och inte som "mytologiska väsen".

Och hur är det med drakar? Finns dom? Är dom Malgoarhs utsända, eller källan till all magi? Eller bara nonsens? (Sett ur en Mundaniers perspektiv, från olika kulturer).

Och enhörningar osv.

Dan (Neo)

Veteran
Följdsvar!

>>I exempelvis Spelarens Handbok står det att tiraker är ondskefulla verelser ur sagor.

Jag lyckades sent omsider hitta denna textsnutt i avsnittet om det jargiska kejsardömet, där den dock presenteras något mer nyanserat än ovan. (Skicka gärna med sidnummer när det gäller frågor om specifika texter)

>>Så, vilka kulturers "vanliga människor" känner till att det finns alver, dvärgar och tiraker? Alltså i den form som presenteras i Mundana, och inte som "mytologiska väsen".

Alla kulturer där tirakerna är antingen 1) en del av samhället eller 2) en påtagligt hot.

>>Och hur är det med drakar? Finns dom?

Enligt t ex Mundana och Consaber finns det sådana, ja. ;-)

>>Är dom [drakarna] Malgoarhs utsända, eller källan till all magi? Eller bara nonsens? (Sett ur en Mundaniers perspektiv, från olika kulturer).

Får hänvisa till Krilles kommande bok om drakarna, vilket ser ut att kunna bli en riktig höjdare för fans av våra fjälliga vänner.

>>Och enhörningar osv.

Det kryllar knappast av dem. Få har nog sett dem - jag har för mig att de är rätt skygga varelser. (Har tyvärr inte M&V i närheten - eller också hittar jag den inte i röran...)