Nekromanti Asien?

volador

Veteran
Jag surfade runt lite här och där på diverse eon-sidor och hittade en sida där någon gjort yrket 'ninja'....då tänkte jag för mig själv "ninjor finns ju inte i mundana" men sen slog det mig varför inte? - inte just ninjor då utan den kulturen som fanns i japan under den tidsepoken....västlanden kan man lätt dra paraleller till mellanöstern....jargien/asharina liknar europa ganska mycket....Rhung-Alari är jag inte så fruktansvärt påläst på men jag har fått för mig att de också påminner om europeer....vad hände med östasien?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Har för mig att det beskrivits ett Japan-influerat (varför aldrig Kina-influerat, eller Champa-influerat, eller Korea-influerat...) land som det kommer komma info om i Geografica/Atlas.

Ymir

Liten kantbaron
Mina spykänslor i samband med tanken på 'asiatiska' kulturer i Mundana nämnde jag i en debatt en gång fordom:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;Main=146327

Vad hände med östasien, ja? Vad hände med sydamerikas indianer? Vad hände med centralasien, sydostasien, sydamerika, nordamerika, sibirien, australien, polynesien, mikronesien och antarktis?

- Ymir, ställer en retorisk fråga

Har för mig att dom inte ville ha ett sandard-fjantasy rollspel..... En japanskinfluerad del av mundana skulle ta bort en del från spelet, och få det att kännas mer.... löjligt faktiskt

Däremot kanske en hård, kall mongolinspirerad kultur skulle passa bättre in....

Man Mountainman

Storsvagåret
Däremot kanske en hård, kall mongolinspirerad kultur skulle passa bättre in....

Någonsin hört talas om Raunlänningar?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Krille

Super Moderator
"vad hände med östasien?"

Den är på andra sidan Jorden.

Liksom, Mundana är en stor värld. Kartan täcker en tjugondel av världen. Det vi ser på kartan är en liten fläck med regelbunden handelskontakt, närmast motsvarande Europa och Mellanöstern.

I den situationen är allting "på andra sidan" mytiskt, underligt, omhuldat av legender, men framförallt på andra sidan. Så visst, även om det fanns en kultur med samurajer och ninjor i Japan på tolvhundratalet så hittar du väldigt få samurajer och ninjor i Europa vid tolvhundratalet.

Vilket faktiskt inte är så underligt - de håller hus på andra sidan av en värld med en teknologi som gör att det tar årtionden att komma runt.

Helmgast
Menon-Aun, Raunlänningar m.m.

Om du tittar på Raunlänningar i en av de senare CODEX-numren så kan du se att ett namnförslag är Kublai. Lite mongoliskt sådär. Vill du ha mongoler, kör raunlänningar.

Sen så står det ytterst liet om Menon-Aun i Spelarens Handbok ungefär "kejsaren sägs vara så mäktig att han styr solens och månens gång". Vill du placera in östasiatiska kulturer så kör på Ebhron, Menon-aun eller nåt annat avlägset land.

Rhung-alari är ganska likt Europa. Thalamur är Storbritannien anno nighteen-eighty-four och Consaber är samma land under senmedeltid/renässans.

Jo då, det har jag..... Har nog tillochmed spelat en.... Men dom har så läjliga mössor på sig

Och så vill jag inte ha riktigt så civiliserade som dom faktiskt är...

swazze

Swordsman
Va tyfft jag trodde det bara var den kartan som NG har släppt som var mundana. Då kan man ju köra uppdrag som innhåller upptäcksresande mm. För när man tittade på kartan så undrade man varför man hade upptäckt allt på hela planeten

ripperdoc

Myrmidon
Re: Menon-Aun, Raunlänningar m.m.

Fast raunlänningarna liknar i övrigt knappast asiater, och de har definitivt inte den kulturen som kan föda koncept som "ninjor" och hela det paketet. Det krävs praktiskt taget ett feodalt system, till att börja med. Bästamotsvarigheten till just ninjor är förmodligen Mûhads olika specialstyrkor.

/RD

Arvid

Warrior
"Liksom, Mundana är en stor värld. Kartan täcker en tjugondel av världen. Det vi ser på kartan är en liten fläck med regelbunden handelskontakt, närmast motsvarande Europa och Mellanöstern."

Det där har jag alltid funderat över. Är det alltså arean av hela Mundana-kartan (som följer med i mundanaboken) som motsvarar en tjugondel av världsarean? Jag har väl tänkt att det borde vara så fast det finns en del saker som talar emot att det ska vara så jekla stort.

Akutabi Gamma

Veteran
Österländskt, javisst! [OT]

Jag måste erkänna att jag är lite kåt i österländska yrken, så Krille, vördad vare vår fader, tipsade mig om hans Skymningshem.
Mycket tufft... Ladda hem det, fast det är inte riktigt klart än. /images/icons/sad.gif

Helmgast
Re: Menon-Aun, Raunlänningar m.m.

Jag sa inte att raunlänningar är ninjor, utan att de i vissa hänseenden liknar mongolerna. Namnförslag som Kublai, ryttarkultur samt dess förmåga att förstöra stora riken (Danarth och Coloniska Imperiet) talar för att de har influerats av mongolerna.

Helmgast
Kartor

Du kan ju kolla på kartan i Spelarens Handbok (den visar Forion, Tarhai, Övärlden (Stora Arkipelagen) samt Ebhron) fram tills dess att Geografica, Atlas eller Sjöfarare kommit ut.