Nekromanti Askätare - vilka är de?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I en galax långt, långt borta, för länge, länge sedan…

… finns det en planet. På den planeten finns det väldiga syravulkaner, som regelbundet spyr ut grön, frätande syra som förintar allt liv i sin väg och lämnar efter sig en svart, glittrande aska. Men i de många dalgångarna längst med kusterna, som är i alla fall delvis skyddade kommer livet snart åter.

I en sån dalgång finns det en urgammal civilisation, grundad av överlevarna från ett skepp (de är alla chisser, de där med blå hy och röda ögon) som kraschade på planeten för tusen år sedan. De har lyckats hålla vulkanen som dominerar dalgången sovande hela denna tid, och har kommit att se den som levande väsen (vilket är delvis sant).

För en del av chisserna har detta istället övergått i en slags gudadyrkan, och de riktigt fantatiska har börjat äta askan från den vida asköken som omger dalgången. Kemikalierna och gifterna i askan driver dem långsamt till vansinne. I slutet av sina liv är de nästan zombieliknande, utmärglade och askgråa. Ofta infesterade av parasitmaskar som lägger sina ägg i askan, och ”exploderar” ut ur magen på dem när de kläckts.

Detta är premissen för min lilla star wars-kampanj som pågår. Rollpersonerna har kommit till dalgången via en mystisk portal i ett sith tempel, som på något sätt är knutet till vulkanen. Hitills har de bara fått en kort glimpt av de zombieliknande askätarna när de anlände hit, men nu har rollpersonerna bestämt sig för att ge sig ut i asköknen, och kan sålunda få sig en närmare titt på dessa askätare.

Så vad kan askätarna hålla på med ute i öknen? Kan de tänkas ha nån form av organisation eller irrar de bara runt på måfå? Vad kan de ha för ritualer?

Rollpersonerna vet i princip ingenting om asköknen förutom att det finns uråldriga ruiner där ute som vinden ibland frilägger, och enorma ormar som gräver sig fram genom askan (tänk Dune).

Har ni några coola idéer (framför allt om askätarna, men också om asköknen i stort)?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har ingen aning eller idé om nåt, men askätare låter ascoolt. <3

Genesis

Ni dés ni maître
Kanske inspireras av ghulerna i DYD? De som tar för mycket kapak för att komma i kontakt med Gud kan bli till ghuler. Ghulerna har ett kollektivt medvetande och agerar nästan som en organism. De kidnappar folk och tvingar i dem kapak för att konvertera dem till ghuler.

De skulle ju också kunna offra folk till vulkanen?

Vill du ha mindre ondska och mer weird kan jag tänka mig att de byggt ett tempel av pimpsten där de håller stora gudstjänster i vilka de äter aska och uppnår någon sorts lycklig trans i kontakt med vulkanen. Sjunger/mässar/nynnar en underlig melodi som ekar genom templet och bärs ut av vinden i öknen.

Genesis

Ni dés ni maître
De kan ha tagit med sig någon stackare som brutit mot deras lagar och skall tvinga hen att äta aska för att rena sig från sin synd.

Eller så har de totalkoll och det är askätandet som håller vulkanen lugn. De genomgår detta, med vansinne, kroppsförtvining och parasitmaskar för att det låter dem hamna i samklang med vulkanen och deras mässande och mediterande är vad som håller den lugn och hindrar den från att förstöra dalgången.

Cissi

Up to no good.
Asså, jag är jätteledsen. Men jag kan bara tänka att de är de söderstockholms-pratande Asketerna. Åtminstone måste du lova att det finns någon SLP som uttalar det så! <3

Jag tänker att alla djur har sina rutter till vatten och liknande, så har också ormarna i Asköknen. En del av de rutterna är så väl använda att de nu bildar tunnelsystem under ytan, två meter i diameter tunnegångar. Tunnlarna kan leda dig till vatten eller något annat nyttigt, men går du åt fel håll hamnar du i hålan där alla ormarna ligger och vilar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cissi;n322983 said:
Asså, jag är jätteledsen. Men jag kan bara tänka att de är de söderstockholms-pratande Asketerna. Åtminstone måste du lova att det finns någon SLP som uttalar det så! <3
Hahaha, ja jag lovade ju i IRC:en att den underjordiska falangen ska få snacka söderslang och kalla dem asketerna =D

Ormgångar under askan är en skitcool idé! Sånna ska absolut finnas används antagligen av askätarna för förflytta sig.

Björn den gode

Swashbuckler
Rymdhamster;n322981 said:
Jäkligt coola idéer! Vad är DYD för något?
DYD är den yttersta domen, ett ännu icke utgivet svenskt sci-fi spel, mycket bra spel förövrigt men jag är nog inte rätt forumit att pitcha det...