Nekromanti Aspektlista

tjecce

Veteran
Jag håller just nu på att utveckla mitt rollspel, och något jag alltid har haft väldigt svårt för är hur jag ska tilldela spelarna deras slumpmässiga karaktärsdrag

Jag har testat att ha en lista med 100-200 olika karaktärsdrag som de får slå fram med tärningar, men jag tycker det känns lite fattigt. Har ni några tips på hur ni brukar göra?

Möller

Hubert Hortlax
Jag vet inte, låta spelarna välja sina rollpersoners karaktärsdrag med en lista som inspiration?

Men om vi utgår från att det är slump du vill ha, vilket ju kan vara önskvärt ibland, finns det kanske mindre »torra« sätt än att bara rulla tärningar på en lång lista.

Kanske det skulle gå att göra händelser eller karriärer som slumpas fram, och spelaren får tolka hur det formar rollpersonens personlighet? Typ, »Ungdomskärleken dog i cancer« eller »Jobbade i mörk gruva i fem år«.

Välkommen till forumet, föressten!

tjecce

Veteran
Tackar tackar, men jo, slump är ganska viktigt i just det här rollspelet eftersom karaktärsdragen används som modifikationer till spelarnas slag

Möller

Hubert Hortlax
Har du spanat in Operation: Fallen Reich of dess så kallade Life Board? Där har du en ganska häftig metod för att blanda slump och val.

O:FR har även framslumpade karaktärsdrag, typ »British Bulldog« eller »Hate French«. Dessa åberopas inte under spel, som jag förstår dina gör, utan ger istället högre och lägre färdighetsvärden vid start. Kan fortfarande vara värt att kolla in dem, de är riktigt trevliga med sina små beskrivande texter.

Just detta att beskriva karaktärsdragen i linje med temat för rollspelet, istället för att bara lista dem som ensamma ord skulle nog ta bort ganska mycket torrhet. Lite mer kött på benen så att säga.

tjecce

Veteran
Spännande spel måste jag säga, kan nog gå att hämta inspiration från...
Just de här lite kryptiska personlighetsdragen som du beskriver här, som får spelaren att kunna tolka sin karaktär lite som man vill, gillar jag väldigt mycket.
Det enda är hur man ska slumpa fram dem/låta spelarna välja dem utan att de blir för kraftfulla.
Jag har nog inte riktigt resurserna till det som O:FR pysslar med, samt att jag vet inte om det skulle passa sig så bra med mitt rollspel och mina vanliga spelare