Nekromanti Assistenter

Jaggernaut

Hero
Nu då det diskuteras om V&N så passar jag på med en fråga som vi diskuterat i våran spelgrupp.

Kan man använda sig av vandöda som assistenter (förutom besjälade vandöda) då man utför reanimationer?

En spelare läste inledningen till kap 4 i V&N om hur Tzilan använde sig av en homunculus.

Själv anser jag att man inte får någon modifikation då man använder sig av dem utan de är mest till för att hämta saker o.d.

Vill veta vad andra anser.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Det som krävs för att en vandöd (eller en människa eller vad man nu vill) ska kunna räknas som assistent så måste denne besitta färdigheten Alkemi, och eftersom den inte ingår som en färdighet till lägre vandöda så anser jag att detta inte går (assistenterna måste ju också lyckas med ett slag mot Alkemi för att reanimationen ska lyckas). Däremot kan en homunculus utföra enklare saker som städa och hämta saker (men det skulle inte jag räkna som förenklande av svårigheten).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Assistenter = alkemikunnigt folk?

Måste inte assistenten vara kunnig inom alkemi för att dom ska kunna hjälpa till med arbetet?
Precis som alkemiassistenterna i M&M?
Assistenternas roll är ju liksom inte att placera vassa metallföremål i nekromantikerns/alkemistens hand, utan snarare att hjälpa med arbetet och dels ta över det när alkemisten/nekromantikern blir för trött och måste gå och sova. Ty dessa processer tar oftast flera dagar att utföra.

Så är det i alla fall med alkemi i M&M. Jag tror det är samma sak med reanimering i V&N, men jag är inte säker då mina minnen av V&N är förpassade till det mörka, dunkla hörnet av mitt minne.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Du kan väl på något sätt stoppa in en själ i en vandöd och på så sätt lära den färdigheten 'alkemi', har jag fått för mig... (har inte läst V&N)
Detta borde innebära att man kan göra en helt bunt besjälade vandöda och trycka in själar i alla och sedan låta dem sköta all reanimation. Sedan har man en annan grupp som sköter allt slaktande. Det borde väl funka? :gremgrin:

Fördelen är att du får en mycket lojal assistent (eftersom att du styr den :gremtongue:), nackdelen är att det kostar mycket resurser att få fram en sådan jämfört med vad en vanlig assistent kostar i drift.

Jaggernaut

Hero
Argument

Jo jag är relativt jättesäker på att assistenten måste kunna alkemi men det jag var/är ute efter är argument. För spelaren som vill ha sin homunculus som assistent kan vara väldigt vältalig ibland och är det inte alltid roligt att argumentera emot än fast man har rätt.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I came for an argument!

Spelaren får väldigt gärna ha sin lilla homonculus som springer omkring och leker sjuksyster

"Skalpell!"
"Yesss... mas-ster.."

Men jag skulle personligen inte ge utförandet av reanimeringen några bonusar bara för att reanimatören slipper gå 2 meter och för komma åt skalpellen.

Nej, det svåra i reanimationer är magin och alkemin. Att få till alla ingredienser och att dom förbereds på rätt sätt, under rätt tidsrymd och sedan appliceras på ett korrekt sätt.
Det kan inte homonculusen hjälpa till med, men däremot kan den alkemikunnige assistenten hjälpa till med det.

Är det argument nog? :gremwink:

/Naug

Mouja

Hero
Det finns nästan alltid två versioner av allting... här är mina två versioner:

Argument:
Om man bänder lite på reglerna för nekrotropisk bindning; och mer exakt Tankekommando, så kan man ju pussla ihop det så att då nekromantikern t.ex. tänker:
För in skalpellen i sidan och gör ett snitt på sju centimeter, avlägsna sedan alla de inre organen.
Så gör den vandöde det...

Då tycker jag det borde bli lite lättare, alt. ta mindre tid, att reanimera ett lik...

Motargument:
Men då det kommer till själva processen, då det krävs alkemiska färdigheter. Då duger inte den vandöde längre va?

Svar på mitt motargument:
Om man fortfarande bänder lite på Tankekommando, så kan man få den vandöde att flyga praktiskt taget. Då han måste utföra den befallning som ges.
Och jag tror det är lite lättare att utföra en alkemisk process än att flyga utan vingar eller nekrotropiska förmågor...

Eleas

Hero
Osökt undrar jag...

...om det kanske vore bäst att bara fläska på med en vrålmäktig vandöd som assistent. Bara för att det går, liksom.

"Du har en vadå?!"
"Jovisst, det kostade mig en förmögenhet - och givetvis min själ - men det var värt det! Jajjamensan; nästa gång Nekromantikerförbundet ser min medhjälpare kommer de att ruttna av avund."
"...jag hävdar fortfarande att en Helmgast är en smula overkill."
"Pah! Han behövde fickpengar. Att jobba för Xinu blir man inte rik på..."

--Björn, putrefaktisk pyssling

Phelan

Hero
Re: Argument

Jo jag är relativt jättesäker på att assistenten måste kunna alkemi men det jag var/är ute efter är argument. För spelaren som vill ha sin homunculus som assistent kan vara väldigt vältalig ibland och är det inte alltid roligt att argumentera emot än fast man har rätt.
Well... du är väl SL? Använd din mest faderliga röst och förklara att du vet bäst, och även om det inte alltid verkar så är allt du gör för spelarnas bästa och för att de ska få ut mesta möjliga nöje av äventyr och kampanjande. Även om de själva inte kan förstå det för tillfället. :gremgrin:

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Bing! Another ten pounds for five more minutes

"...om det kanske vore bäst att bara fläska på med en vrålmäktig vandöd som assistent. Bara för att det går, liksom."

Naturligtvis. Gör du en högre vandöd och sätter dig ner med skolböckerna reanimerium et tu, en griffeltavla samt 20 liter luktsalt så kan du säkert klara av undervisa honom i alkemi och få honom att fungera som god assistent.

"...jag hävdar fortfarande att en Helmgast är en smula overkill."

Jo, med tanke på att dom inte kan tillverkas. Således måste man antingen få ett exemplar eller stjäla det.
Båda är som bekant inte nånting man gör på kafferasten.

/Naug

Eleas

Hero
Re: Bing! Another ten pounds for five more minutes

"Naturligtvis. Gör du en högre vandöd och sätter dig ner med skolböckerna reanimerium et tu, en griffeltavla samt 20 liter luktsalt så kan du säkert klara av undervisa honom i alkemi och få honom att fungera som god assistent."

Ack nei, detta är ingalunda det riktiga sättet! Ity emedan vandöda ej haver den lärdomsförmåga som Daak gav små gnagare, måste man genomföra en så kalad "drill" över dem. Processen tycks på det hela taget både pervers och tidsödande, och lukten av urin är svår att få bort, även med Vim.

"Jo, med tanke på att dom inte kan tillverkas. Således måste man antingen få ett exemplar eller stjäla det.
Båda är som bekant inte nånting man gör på kafferasten."

Eller så gör man som i exemplet ovan, och mutar Helmgasten med veckopeng. :gremwink:

--Björn, micklomantiker

Hartland

Warrior

<blockquote><font class="small">Citat från Eleas:</font><hr />
Ack nei, detta är ingalunda det riktiga sättet! Ity emedan vandöda ej haver den lärdomsförmåga som Daak gav små gnagare, måste man genomföra en så kalad "drill" över dem. Processen tycks på det hela taget både pervers och tidsödande, och lukten av urin är svår att få bort, även med Vim.
[/quote]

<blockquote><font class="small">Citat från Naug:</font><hr />
Gör du en högre vandöd [/quote]

<blockquote><font class="small">Citat från V&N:</font><hr />
Högre vandöd: Van död som är besjälad och sålendes har en egen vilja och äkta intellegens. [/quote]

Presto! Högre vandöda kan lära sig som vanliga månniskor. Dock ej genom drill som du påstår.

/Hartland - som gillar rahxephon

Eleas

Hero

"Presto! Högre vandöda kan lära sig som vanliga månniskor. Dock ej genom drill som du påstår."

1. Jag äger dessvärre inte V&N och talade ur minnet, så du kan mycket väl ha rätt.
2. I min tur borde jag undra vad katten en månniska är för något. Å andra sidan finns det bättre saker att göra, som kanske att posta definitionen av skämt och humor?

Vem vet. Restaurang väntar.

--Björn, suckar hungrigt

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Högre vandöda och du; Volym I

"Ack nei, detta är ingalunda det riktiga sättet! Ity emedan vandöda ej haver den lärdomsförmåga som Daak gav små gnagare, måste man genomföra en så kalad "drill" över dem."

Högre vandöda har en själ och kan lära sig precis som vilken vanlig besjälad varelse som helst.
Det är dom lägre vandöda som man måste använda processen Drill på.

/Naug