Jag ska verkligen inte komma med påståenden här för jag minns inte vilka system som återfinns var och så (jag skulle behöva sitta med allt framför mig för att dubbelkolla), men väldigt många av systemen från AD&D har sitt ursprung i OD&D-supplementen (och Strategic Review). Däremot är det väl lite mer oklart hur likt endast OD&D+Greyhawk är AD&D, men några av de AD&D-typiska systemen kommer från Greyhawk åtminstone.
Hur det nu låg till med hur folk faktiskt spelade såväl OD&D+supplement som AD&D är omöjligt för mig att veta för jag var inte född ens, och exakt vilka system som användes vid spelborden är väldigt svårt att hitta information om (och då läser jag ändå gamm-DnD-forum, gamla fansin och till och med gamla spelrapporter utan att det hela blir tydligt för mig). Det man kan se i tidningar och fansin som White Dwarf, Strategic Review, Dungeoneer och dylika (har tyvärr ej tillgång till Alarums & Excursions som såvitt jag vet befinner sig på andra änden av komplexitetsskalan) är att folk ganska snabbt åtminstone började hitta på väldigt komplexa system för allt möjligt (en synnerligen hisnande komplex historia för att sätta någon slags proto-version av Challenge Rating comes to mind...), men som sagt, hur det såg ut vid spelborden borde både ha varierat enormt, och är omöjligt för mig att uttala mig om.
AD&D är på många vis en samling och renodling av OD&D+supplement+idéer från fansin och tredjepartsprodukter och konkurrenter, snarare än introduktioner av helt nya system som kom från ingenstans. På det viset bör AD&D i någon mån speglat vad OD&D formats till under ett halvt decenniums spelande, åtminstone i vissa väldigt inflytelserika communities; men det är odiskutabelt väldigt stor skillnad mellan AD&D och det OD&D som kom 74.
Så... det hela är inte en så binär fråga att svara på