Nekromanti Asus modeller

solvebring

Superhero
Ja, jag är inte den som nördat ned mig i datorer. Jag vet hur de fungerar, jag kan hantera dem och jag vet vilka delar som skall sitta vart och hur, men mer än det är det tamejfan inte. Jag är inte nednördad i termer, delarna i sig, utveckling osv osv osv.
Kort och gott, jag använder datorer, jag ligger inte med dem. Dock är det ju många andra nördlika filurer som gör. Hade hoppats på att jag kunde hitta någon här som kan hjälpa mig.

Så... Det finns ju en massa olika modeller av Asus, liksom alla andra datorer. Såklart. Däremot tycker jag inte att det verkar logiskt. De modeller som jag tycker verkar nyare och kraftfullare (som enligt miog låter att vara det till namn) ser inte ut att vara det, prismässigt.
Kolla här!
är inte 700 modellerna äldre än 900? Och 904:an är billigare än 901:an, och enligt mig borde 4 vara mer än 1, men jag misstänker att modellnamn på datorer inte är lika lätt att förstå som någonting annat. Den där 4:an och den där 1:an säger säkert något om vad som sitter i skiten?
Nå, kan du reda isär alla dessa jäkla modelltyper och ge mig någon logik i det vore jag tacksam. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: www.justfuckinggoogleit.com

Vafan, jag svarade ju på frågan genom att länka till rätt sida också? Någon form av initiativförmåga kan man väl ändå kräva. Att fråga om datormodeller här är knappast det bästa man kan göra om man vill ha mycket info.

Snow

Swashbuckler

Å andra sidan,
"Nej, jag är ingen nörd, jag ligger inte med min dator. Men nu behöver jag hjälp och jag orkar inte googla."

Hur svårt är det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
De skiljer i stort på följande punkter:

Skärmstorlek: 7" eller 9"

Processor: Strömslukande Celeron eller strömsnål 1.6Ghz Atom

Lagringsform: Strömslukande hårddisk (med gott om utrymme) eller strömsnål SSD (med ont om utrymme)

Vad man skall välja är i slutändan beroende på vad man skall ha datorn till, som vanligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Wilper said:
Lagringsform: Strömslukande hårddisk (med gott om utrymme) eller strömsnål SSD (med ont om utrymme)
Alltså, har inte alla EEE's SSD-diskar? Jag har för mig det. Däremot är vissa långsammare än andra. 900:an till exempel, som jag har, har en horribelt långsam 16gb hårddisk medan den amerikanska varianten av exakt samma dator har en snabb 4gb + den långsamma 16gb:aren.

//Krank, som nästa månad ska skaffa sig ett SDHC-kort med 20/20 i läs/skrivhastighet att ha operativsystemet på

krank

Dimfrost said:
904 och 1000H har hårddiskar.
Åfan, tackar för upplysningen. Jag skulle fan hellre haft en sån, så nu får jag gräma mig över att ha varit för snabb på inköparfingret =)

wilper

Hur märker du av de långsamma minnesaccesserna? Jag har en Eee som ligger och väntar på mig på posten, jag tänkte ha den till lite programmering och sånt, men jag lär ju rymma editor, kompilator, alla libbar och all kod i RAM. Så när jag väl kompilerat en gång lär jag inte behöva ner på disken nå mer.

Dimfrost

Special Circumstances
En 904 är å andra sidan dyrare, typ 3500, och dessutom större (samma chassi som 1000H fast fortfarande 8,9-tumsskärm i stället för 10,2-tums), och det var väl just en minimal och billig laptop du var ute efter? I så fall tycker jag inte du ska gräma dig så mycket. Själv funderade jag ju mycket på en 1000H men det blev en LG X110 i stället pga ett avsevärt skönare tangentbord.

krank

Wilper said:
Hur märker du av de långsamma minnesaccesserna? Jag har en Eee som ligger och väntar på mig på posten, jag tänkte ha den till lite programmering och sånt, men jag lär ju rymma editor, kompilator, alla libbar och all kod i RAM. Så när jag väl kompilerat en gång lär jag inte behöva ner på disken nå mer.
Mjä, det handlar mer om responstider. Windows är helt horribelt, det kan vara flera sekunders väntetider mellan klick och händelse - och boottiden ska vi inte ens snacka om.

Ubuntu EEE, som jag kör på min andra partition, funkar bättre. Där upplever jag framförallt seghet i bootprocessen och kanske vissa program, men där känns det överlag mer optimerat.

Beror givetvis på vad du proghrammerar för språk och vilken editor du kör, men inte tror jag att just programmering blir lidande... Tänkte själv slänga in Wing IDE och mina pythonprogram för att kunna programmera under julen när jag är hos mina föräldrar.

wilper

Editorer och programmering på netbooks.

Emacs, naturligtvis.

Hittils har det mest varit C, men i förrgår kikade jag på Python och det är ju rätt trevligt det med. Python + pygame gör att man kan bygga flashiga program i rasande takt.

krank

Re: Editorer och programmering på netbooks.

Wilper said:
Hittils har det mest varit C, men i förrgår kikade jag på Python och det är ju rätt trevligt det med. Python + pygame gör att man kan bygga flashiga program i rasande takt.
Absolut. Jag använder själv Python + wxWindows, eftersom jag inte vill ha flashighet utan användbarhet och standardisering... Men till våren ska jag pilla med speldesign på mina lektioner (är lärare i programmering) och då blir det PyGame...

Arfert

Facit
jag har en 700, den som kom först till svenska marknaden, och den är inte alls långsam.. startar snabbt, och i boot och Open Office är den snabbare än min 10.000:- dyrare HP.

krank

Arfert said:
jag har en 700, den som kom först till svenska marknaden, och den är inte alls långsam.. startar snabbt, och i boot och Open Office är den snabbare än min 10.000:- dyrare HP.
Ja alltså, det måste ju ställas i perspektiv... Original-operativet i EEE'n är ju specialbyggt för att inte hindras av plattformens hårdvarusvagheter, och Ubuntu EEE är inte långt efter. Jag jämförde ju XP med Ubuntu EEE, vilket inte var helt rättvist

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

"The intarblag" är också fyllt med en massa nörd-kuksugar-mumbojumbo som vi vanliga människor inte bryr oss om eftersom vi har ett liv utanför "the intarblag" och istället kan nöja oss med lite vanligt svenssonsnack som the intarblagfittorna vägrar befatta sig med eftersom deras mobbade sub-egon inte klarar av att bete sig som folk.

Så, vill du inte svara kan du låta bli, eftersom argumentet "google it" gör dig till en kuksugare som inte ens har "the common curtesy to give him a reacharound".

Bjorn

Hero
Reacharound (OT)

Vitulv said:
<SNIP> en kuksugare som inte ens har "the common curtesy to give him a reacharound".
Altså här har du väl totalt "fuckat up" (pun intended) dina homofobiska metaforer. Att suga kuk och ge någon en "reacharound" är ju helt inkompatibelt både rent fysiskt och metaforiskt.

/Bjorn