Re: ataxatropi
Här har du några nya grejor att leka med. Jag orkar inte hämta Mystik & Magi, så det kan finnas små fel (tänkte just ut nedanstående)... men håll till godo.
<big>Fårets förbannelse [2]</big>
Även känd som: Djurrikets kallelse.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Provisorisk.
Besvärjelsen förvandlar offret till en varelse av valfri typ. Observera att varelsen måste vara obesjälad och bibehålla samma vikt och storlek som offrets tidigare form. Exempelvis ett får, en ko eller någon större fisk. Observera att offret inte får några nya fysiska egenskaper i den nya formen, bortsett från att han inte längre vare sig kan tala eller använda vapen eller verktyg. Besvärjelsen är provisorisk och varar alltså tills vidare. Dessutom är besvärjelsen utformad så att den kan utföras dolt*.
* Observera: I vår spelgrupp har vi infört följande husregel: Alla formaliserade besvärjelser kan utan vidare utföras dolt utan att man måste skriva om hela rubbet, det räcker alltså med att lägga till +Ob1T6 på de moment man vill ska gå tyst till. I just detta fall, ovanstående besvärjelse, så kan man helt enkelt minska svårigheterna med Ob1T6 (samtliga svårigheter) för att få besvärjelsen "som vanligt" - d.v.s. ljudligt utförd.
<big>Tidens förbannelse [4]</big>
Även känd som: Den snabba omgivningens besvärjelse.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob4T6), Transformering* (Ob4T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet: Temporär (1 minut).
* Transformering ett ataxatropiskt filament till kronotropi.
Under effektens varaktighet tycks omgivningen för offret röra sig dubbelt så snabbt*. Besvärjelsen är tänkt för att användas offensivt, då först för att "sakta ned" motståndaren och sedan hacka vederbörande i småbitar. Effekten varar i två minuter för offret och en minut för alla andra.
* Ett litet tillägg angående effekten tidsflykt: Det kan tänkas att denna effekt blir hemskt mäktig om den används på detta sätt. Nästan lite för mäktig. För att balansera ut den hela lite grann så föreslås att man som SL ökar svårigheterna för den som utsätts med +Ob1T6 för magnitud 1 (dubbel tid), +Ob2T6 för magnitud 2 (fyrdubbel tid), +Ob4T6 för magnitud 3 (åttadubbel tid), och så vidare...
<big>Ljusets signelse [2]</big>
Även känd som: Den eviga illumineringen.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Transformering* (Ob3T6), Besvärjelse (Ob3T6), Besvärjelse (Ob1T6)(eller ska det sista besvärjelse-slaget vara Ob3T6 - areaeffekten måste också göras provisorisk?? Är inte 100 % säker, men jag misstänker att så kan vara fallet.).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: Beröring (Eller avstånd? Kolla upp det i Mystik & Magi om du har lust /images/icons/smile.gif).
Varaktighet: Provisorisk.
*Transformering av ett ataxatropiskt filament till fototropi.
Magikern trollar fram ett ljus med två meters radie (fyra meters diameter) från ingenstans. Ljuset är som mest intensivt inom radien, men lyser även utanför med minskad styrka. Ljuset kan placeras vart som helst inom räckhåll. Dessutom är effekten provisorisk och varar alltså tills vidare.