Nekromanti ataxatrpi

Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Gör ett par. Det finns flertalet axatropiska effekter att använda. Vad säjs om en besvärjelse som teleporterar dig eller berörd person en meter upp i luften och hänger honom där?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Vad säjs om en besvärjelse som teleporterar dig eller berörd person en meter upp i luften och hänger honom där?

Bortsett från att du inte får teleportera någon upp i luften, så...

Men levitation med beröring och avstånd kanske funkar...

/Henrik
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: ataxatropi

Här har du några nya grejor att leka med. Jag orkar inte hämta Mystik & Magi, så det kan finnas små fel (tänkte just ut nedanstående)... men håll till godo.

<big>Fårets förbannelse [2]</big>

Även känd som: Djurrikets kallelse.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Provisorisk.

Besvärjelsen förvandlar offret till en varelse av valfri typ. Observera att varelsen måste vara obesjälad och bibehålla samma vikt och storlek som offrets tidigare form. Exempelvis ett får, en ko eller någon större fisk. Observera att offret inte får några nya fysiska egenskaper i den nya formen, bortsett från att han inte längre vare sig kan tala eller använda vapen eller verktyg. Besvärjelsen är provisorisk och varar alltså tills vidare. Dessutom är besvärjelsen utformad så att den kan utföras dolt*.

* Observera: I vår spelgrupp har vi infört följande husregel: Alla formaliserade besvärjelser kan utan vidare utföras dolt utan att man måste skriva om hela rubbet, det räcker alltså med att lägga till +Ob1T6 på de moment man vill ska gå tyst till. I just detta fall, ovanstående besvärjelse, så kan man helt enkelt minska svårigheterna med Ob1T6 (samtliga svårigheter) för att få besvärjelsen "som vanligt" - d.v.s. ljudligt utförd.



<big>Tidens förbannelse [4]</big>

Även känd som: Den snabba omgivningens besvärjelse.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob4T6), Transformering* (Ob4T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet: Temporär (1 minut).
* Transformering ett ataxatropiskt filament till kronotropi.

Under effektens varaktighet tycks omgivningen för offret röra sig dubbelt så snabbt*. Besvärjelsen är tänkt för att användas offensivt, då först för att "sakta ned" motståndaren och sedan hacka vederbörande i småbitar. Effekten varar i två minuter för offret och en minut för alla andra.

* Ett litet tillägg angående effekten tidsflykt: Det kan tänkas att denna effekt blir hemskt mäktig om den används på detta sätt. Nästan lite för mäktig. För att balansera ut den hela lite grann så föreslås att man som SL ökar svårigheterna för den som utsätts med +Ob1T6 för magnitud 1 (dubbel tid), +Ob2T6 för magnitud 2 (fyrdubbel tid), +Ob4T6 för magnitud 3 (åttadubbel tid), och så vidare...



<big>Ljusets signelse [2]</big>

Även känd som: Den eviga illumineringen.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Transformering* (Ob3T6), Besvärjelse (Ob3T6), Besvärjelse (Ob1T6)(eller ska det sista besvärjelse-slaget vara Ob3T6 - areaeffekten måste också göras provisorisk?? Är inte 100 % säker, men jag misstänker att så kan vara fallet.).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: Beröring (Eller avstånd? Kolla upp det i Mystik & Magi om du har lust /images/icons/smile.gif).
Varaktighet: Provisorisk.
*Transformering av ett ataxatropiskt filament till fototropi.

Magikern trollar fram ett ljus med två meters radie (fyra meters diameter) från ingenstans. Ljuset är som mest intensivt inom radien, men lyser även utanför med minskad styrka. Ljuset kan placeras vart som helst inom räckhåll. Dessutom är effekten provisorisk och varar alltså tills vidare.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Fler =)

Tihi /images/icons/smile.gif. Bara för att jag älskar att knåpa ihop besvärjelser, får du här i alla fall två stycken icke-skäggiga sådana:

<big>Ataxatropiska runor [1]</big>

Även känd som: Det uttorkade bläckhornets besvärjelse.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Transformera* (Ob3T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: En runda.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet: Provisorisk.
* Transformering av ett ataxatropiskt filament till semotropi.

Besvärjelsen skapar en magisk skrift av valfri storlek och färg på valfritt material*. Kan även läggas fritt i luften. Observera att tecknen inte lyser på något sätt. Besvärjelsen är extremt praktiskt för lata magiker som inte orkar lyfta pennan när det kommer till att skriva någonting.

* Regelbögar som vi är i vår spelgrupp, så har vi modifierat ytterligare en regel, som snarare skänker något till spelglädjen än realismens skull: Effekterna Bild och Skrift kan numera även göras permanenta, om de görs på ett 'fast' material - såsom papper, trä eller sten. På vatten, svävande fritt i luften, och på dylika lite mer abstrakta material kan den dock bara göras provisorisk. Nedan följer en permanent version, om man väljer att använda vår husregel:

<big>Ataxatropiska permanenta runor [2]</big>

Även känd som: Det eviga bläckhornets besvärjelse.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Transformera* (Ob3T6), Besvärjelse (Ob1T6), Besvärjelse (Ob1T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet: Permanent.
* Transformering av ett ataxatropiskt filament till semotropi.

Besvärjelsen skapar en magisk skrift av valfri storlek och färg på valfritt material*. Kan även läggas fritt i luften. Observera att tecknen inte lyser på något sätt. Besvärjelsen är extremt praktiskt för lata magiker som inte orkar lyfta pennan när det kommer till att skriva någonting. Besvärjelsen är permanent och kan alltså användas gång på gång.



<big>Gaalran's kliniska rum [1]</big>

Även känd som: Städerskans själ, Den osynliga kvasten.
Färdigheter: Alstra ataxatropi (Ob3T6), Transformera* (Ob3T6), Besvärjelse (Ob3T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet: Momentan.
* Transformering av ett ataxatropiskt filament till pneumotropi.

Besvärjelsen skapar en magisk virvelvind som städer bort all smuts och damm på en yta inom en radie av tre meter. Virvelvinden påverkar för övrigt inte omgivningen.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: ataxatropi

Jag skulle då inte vilja använda mig av en massa ataxotropiska besvärjelser där man i ALLA alstrar, och ibland transformerar, med svårigheter på Ob3T6 och Ob4T6. Ataxotropi är farligt! /images/icons/wink.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Fummel-vid-3-sexor-istället-för-2-regeln™ [ANT]

[Almost No Text]

Med Marcos fummel-vid-tre-sexor-istället-för-två-husregel™ är det inte så farligt /images/icons/smile.gif.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel-vid-3-sexor-istället-för-2-regeln™ [ANT]

Med Marcos fummel-vid-tre-sexor-istället-för-två-husregel™ är det inte så farligt

Njae... Det är allt rätt så farligt ändå, för Du behöver bara misslyckas (ej fumla) för att ataxotropi skall dissipiera okontrollerat! Så nog är det riktigt farligt trots allt...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Fummel-vid-3-sexor-istället-för-2-regeln™ [ANT]

Du har rätt! /images/icons/smile.gif

[bortförklaring]Men psykeslaget som slås efter dissipationen som avgör qadoshförlust löper ganska stor risk att fumlas på Ob4T6 med 2-sexors-fummel-regel. Ob4T6 fumlas nästan aldrig med 3-sexors-fummel-regeln... [/bortförklaring]

Anser för övrigt att talismaner är det absolut bästa alstringshjälpmedlet.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Fummel-vid-3-sexor-istället-för-2-regeln™ [ANT]

Du har rätt!

Så klart att jag har... /images/icons/wink.gif


Men psykeslaget som slås efter dissipationen som avgör qadoshförlust löper ganska stor risk att fumlas på Ob4T6 med 2-sexors-fummel-regel. Ob4T6 fumlas nästan aldrig med 3-sexors-fummel-regeln...

Även här räcker det med att misslyckas med PSY-slaget för att man skall förlora Qadosh. Misslyckas man förlorar man en (1) poäng.

Skulle man råka fumla så förlorar man lika många poäng som svårighetsslaget (i just vår diskussion antingen 3 eller 4 poäng).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Fummel-vid-3-sexor-istället-för-2-regeln™ [ANT]

"Även här räcker det med att misslyckas med PSY-slaget för att man skall förlora Qadosh."

Men det är ju bara ett poäng! /images/icons/smile.gif Big deal! Lite får man ta! Bortsett från risken att bli deformerad av ondska så kan man ju få ända upp till -15 utan att börja tona bort - förutsatt att man är relativt ung.

I och för sig har du fortfarande rätt, med tanke på att det kanske inte är värt att riskera att leva (minst) ett år mindre bara för att få förbanna någon... /images/icons/frown.gif Men erkänn att det var en cool idé /images/icons/cool.gif!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Åldringsslag [OT]

Jag gjorde en en fäktningsmästare som totalt slog 20 åldringsslag (egentligen 32(67 år gammal), men minus lite tack vare qadosh). Han blev visserligen mycket nära blind (SYN 1), men annars så var resterande attribut kring 10 någon enstaka rent av högre. RÖR var faktiskt hela 13 (ursprungligen 16). Så 15 är en baggis.
 
Top