Nekromanti Atlet som färdighetsnamn

Zadrith

Hero
Jag har ett fåtal väldigt breda färdigheter i mitt system och en av dem omfattar att hoppa, klättra, simma, närstrid m.m. Jag kan dock inte komma på något bra namn på den. En rollperson som har den skulle kunna beskrivas som en atlet men jag vill helst ha ett namn som beskriver hans färdighet, inte vem han är. Ungefär som att jag föredrar att kalla en färdighet akrobatik i stället för akrobat. Men ordet atletik existerar ju tyvärr inte och jag kommer inte på någon bra synonym.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det svenska ordet torde vara "Idrott".

Jag förstår om du inte tycker om det, jag har svårt för det själv. Ger helt fel vibbar :)

Zadrith

Hero
Ja, idrott känns fel i sammanhanget även om det kanske i teorin är helt rätt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zadrith;n204048 said:
Ja, idrott känns fel i sammanhanget även om det kanske i teorin är helt rätt.
I teorin och i prakriken: löpning, klättring, brottning, simmning, ridning, boxning...

Det är mest skolämneskopplingen som ställer till det lite, i kombination med att vi i Svergie normalt inte har saker som brottning som skolaktiviteter.

Twitchy

Veteran
Gymnastik kanske?
Eller om det inte finns ett ord som passar det du tänker på så kan du hitta på ett helt nytt ord. Det är så språk utvecklas när det inte finns ett ord man söker efter.
Kör Atletik om du tycker den passar och ha en bra beskrivning som förklarar vad färdigheten gör.

Ymir

Liten kantbaron
I Neotech kallar vi den färdigheten för "Flex". "Ninja" och "Parkour" var tidigare utkast men de blev expertiser istället. Tänk utanför lådan.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har för mig att Wastelands hade Rörelse. I Med ljus och lykta hade jag färdigheterna social, mental och fysial vilket förvisso fick negativ feedback från språkvetare.

Motorik har med kroppen att göra och enligt synonymer.se så är Rörelseförmåga ett alternativ.

Om du sneglar på engelskan (vilket du redan gjort) så blir P.E. direkt översatt Fysiskt aktivitet.

cogitare

Swashbuckler
Jag har själv brottats med detta. Athletics som färdighet för att hantera den här formen av fysisk aktivitet funkar ju så bra på engelska och, som synes, vi har inget riktigt bra alternativ i svenskan. Känns det som...

Mutant 2089 använde 'Rörliga manövrar'.
Gamla SRR hade 'Förflyttning och manövrar' (användes för att manövrera i rustning) som en sorts huvudgrupp (specifika färdigheter per rustning) men även specifika färdigheter för ex. Hoppa och Klättra.
Av förslagen ovan gillar jag Motorik eller Rörelseförmåga bäst.

Gymnasik och idrott känns lite för mycket som skolämnen men de täcker ju upp det du är ute efter rent språkligt gissar jag.

Fysik (som i en persons dito) är kanske ett alternativ men det öppnar för missförstånd då det lika gärna kan vara en kunskapsfärdighet. Kroppsbyggnad är en synonym till fysik men ger kanske lite body builder vibbar...

Cog.

Khan

Kondottiär
Mutant 2089 tyckte jag funkade bra. Annars kallas det Akrobatik i en del spel, vad jag minns.

Zadrith

Hero
Faktum är att jag efter att ha velat fram och tillbaka bestämt mig för att trots allt kalla det för idrott. Det är ett spel som utspelar sig i början av 1900-talet och just därför känns det som om det fungerar bra trots allt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zadrith;n204185 said:
Faktum är att jag efter att ha velat fram och tillbaka bestämt mig för att trots allt kalla det för idrott. Det är ett spel som utspelar sig i början av 1900-talet och just därför känns det som om det fungerar bra trots allt.
Bra! Hjälp oss bana vägen genom att etablera det så har vi snart en fullvärdig ersätning för athletics :)

Sapient

Swashbuckler
I det system jag la ut för kommentarer för några dagar sedan, bygger jag på fyra egenskaper varav en är styrka. Den är grund för två olika fokus, som innebär ett sätt att närmare beskriva hur personen använder den egenskapen bäst, ungefär. De två möjligheterna jag har gett, som ligger rätt nära frågan tror jag, är "kraftprov" respektive "uthållighet".

Styrka
Kraftprov
Hoppa, klättra, slåss, springa fort

Uthållighet
Springa långt, simma, stå emot kyla, hunger, gift eller skador

Vet inte om det hjälper så mycket. (Sista tabellcellen är alltså exempel på vad egenskapen med respektive fokus kan användas för.)