Nekromanti Atomvinternatt!!!

Gabriel_UBBT

Warrior
Om vi säger att USA, Indien, Israel, Frankrike och ryssland skulle bränna av lite atombomder... Vad skulle hända, och hur länge skulle sotet täcka solen?! OBS: USA och Ryssland drar bara av typ tio bomber var...!

Mindre än tio år?! Är det rimligt....?

Gabriel - www.MithrilOrden.Com

Zire

Swashbuckler
Det beror nog på vad de drar av för bomber, det är skillnad på, säg den första uranbomben och de senaste vätebomberna...
Vad skjuter de mot?
Vidare tror jag nog att det blir svårt att få tillförlitliga (verkliga) svar, eftersom jag knappast kan tänka mig att en "vanlig" medborgare i sverige får veta vad de har för atombomber till hands.

- Zire, men säg att solen täcks i 10år, vad ska man äta?

Horus

Warrior
Inte alls, skulle jag tro. En atombomb har nämligen inte den effekten. Den mängd partiklar som flyger upp i atmosfären räcker inte till att skymma solen mer än några dagar, och bara lokalt.

/Horus

Illern

koppariller
Jag tror du har rätt men ett mer utspritt krig (geografiskt) skulle nog skapa en rätt lång och riktigt kall vinter. Tyvärr inns jag inte så mycket om det där då sist jag läste något om sådant var på högstadiet...

[color:red]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag läste något om atomvinterteorin för ett tag sedan. Så vitt jag förstod det hela rätt, skulle en atomvinter på sin höjd vara i några år. fast jag vet inte hur mycket kärnvapen som krävs för att åstadkomma en atomvinter överhuvudtaget. och hela atomvintertjosanet är ju trots allt bara en teori.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Gabriel_UBBT

Warrior
De drar av typ de bästa bomberna se har... USA spränger ryssland som spränger USA, Indien spränger Israel kanske... Frankrike spränger ?!

De får väl äta konserver, andra människor och dylikt... Jag håller på och skapar ett skräck rollspel nämligen!!!

Tack för all hjälp!

Gabriel - www.MithrilOrden.Com

Krigeus

Veteran
Det skulle kunna bli ganska så skojiga effekter, till och börja med så skulle nog alla spannmålsresevrver i de bombade landen decimeras kraftigt och det som inte bränns av smällarna är nog så förgiftat att det inte går att äta...djuren kommer att dö ellern bli svårt skadade och det skulle nog inte gå så bra att äta detta, man skulle nog till stor del få lita på konserver och annat, men detta kanske inte träcket tills vintern är slut...det är svårt att säga, och sedan så skulle man inte ha mycket mark att odla åp för det radioaktiva stoftet kommer att spridas av de kraftiga vindar som slutligen skapas av de upprepade tryckvågorna och det innebär att i stort sett hela jorden blir radioaktiv, det kan nog bli lite av ett skräckscenario.
Och sedan kan man ju tänka på att vi har tillräckligt med eldkraft för att spränga jorden till evigheten

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

hatten

Swashbuckler
sotet skulle nog börja regna ner redan första året och vara borta inom 2..
Men faran kan ligga på andra ställen många bomber i dag är så att de ska kunna ge en kraftig EMP puls i kombination med kraftig Gamma strålning och massor av ohälsoam Beta och Alfta partiklar ska spridas.

EMP som alla vet slår ut och förstör ELEKTRISKA föremål och och skräp fylld med Alfa Beta partiklar och Gamma strålning sprider sig ohc kan förgifta odlings marker ohc vatten..

Säg cenariot att de har utvecklat extremt kraftiga EMP bomber som används och 9 av 10 elektriska system går söner på jorden..
DÅ kommer inga elkraftverk fungera
Inga av de bilar som har elektrisk insprutning kommer fungera.. ( Alla biliar från 1990 och framåt med andra ord )
utan El ingen värme och folk kommer frysa till döds
Den radioaktiva föroreningen gör majoriteten av odlingarna oanvändsbara folk kommer svälta.
Riskt att mänsikans bästa vän sviker människan på grund av hunger galna flockar av ex tamhundar som nu har fått smak för kött kan tänkas vara ett problem...

Och säg att det utspelar sig i framtiden !
Nu så håller det på att börja komma pistoler och gevär som har Elektronisk avfyrning. ( finns redan några japanska och Australienska bössor )
Kulan avfyras genom en elektrisk puls inte genom att ett slagstift dunkar till det.
Sådana vapen är säkrare tryggare och avfyrar inte sig själv lika lätt så de kan bli framtidens melodi..
Säg att det har blivigt standard med Elektronisk avfyrning på vapen ?
Elektronisk avfyrning betyder att det är elektriska micro kretsar som kan skadas av EMP pulser.. Dax att råna museum med andra ord.. Men om 65% av all ammo är gjord för att avfyras elektronisk så har man problem att hitta ammo för vapnena..

Illern

koppariller
Re: EMP & elektronik

...dock går det väl att skydda elektronik med en Faraday´s bur (ett metallnät runt elektroniken)? Kanske inte tillämpbart i alla situationer och mot hur starka pulser som helst men det borde gå ibland.

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Krille

Super Moderator
"Och sedan kan man ju tänka på att vi har tillräckligt med eldkraft för att spränga jorden till evigheten"

Faktiskt inte. Explosionen som uppstod då Mount St Helens fick ett utbrott (var det 1984?) låg på några tusen megaton. Explosionen var ändå bra mycket mindre än den som sprängde Krakatao i småbitar 1888, som i sin tur var mikroskopisk i jämförelse med Theras (nuvarande Santorini) eruption för 3500 år sedan. Trots dessa maffeexplosioner - Thera var till exempel ungefär lika kraftfull som Jordens samlade kärnvapenarsenal - finns Jorden fortfarande.

Skräckpropagandan om att vi kan förinta allt liv på jorden tusentals gånger om är tämligen överdriven. Vad vi däremot kan göra med råge är att sopa bort vår civilisation, och gör vi det inte med kärnvapen så ligger vår underbara miljöförstöring inte så långt efter i destruktiv potential.

Livet kommer att överleva och anpassa sig. Vår civilisation kommer dock vara ett minne blott, om ens det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler

Nä allt för kraftiga pulser och metallnätet skyddar inte..
Dessutom så krävs det att nätet inte har kontakt med det föremål som ska skyddas av det..
Sen går ju det att slå av det elektroniska och det lär skydda ännu bättre.. Fast blir pulsen nog kraftig slår pulsen PÅ elekroniken och bränner ut den.. *ler* roligt va /images/icons/cool.gif

Men man kan skydda sig och sina maskiner genom att lägga det djupt ner i bergrum som är EMP skyddade..
Exempel på vissa modärna skyddsrum där de har flera våningar där varje våning har sitt EMP skydd och varje RUM har sitt eget EMP skydd..
Efter Lagar på lager pricipen och den fungerar.. ( Fast Teorin NOG kraftig puls slår ändå ut Allt )

Krille

Super Moderator
Vad EMP slår emot

"Säg cenariot att de har utvecklat extremt kraftiga EMP bomber som används och 9 av 10 elektriska system går söner på jorden.. DÅ kommer inga elkraftverk fungera"

EMP är en stark elektromagnetisk puls som inducerar extremt starka strömpulser i ledare. På längre avstånd uppfattas det mest som en störning i radiosändningar, men på närmare håll händer otrevliga saker:

* Kiselkretsar slutar att fungera då de överbelastas. Vissa extremt tåliga halvledare kan tåla en EMP, men det är typ effekttransistorer. Vanlig halvledarelektronik blir dock digital popcorn.
* Överslag i dåligt isolerade ledare kan orsaka gnistor och bränder.
* Varenda säkring kommer att dra dit pepparn växer.

Det finns dock en hel del som inte kommer att skadas av en EMP:

* All elektronik med radiorör. Radiorören är så grova att de faktiskt tål en EMP.
* All starkströmsutrustning, som till exempel generatorer, transformatorer et cetera. Större delen av det elektromekaniska kommer klara sig. Däremot är det inte helt säkert att kontrollutrustningen kommer att klara sig, då denna med stor sannolikhet är svagströmselektronik.
* Allting inneslutet i en faradays bur. I så fall når pulsen aldrig det som ska skyddas.

Detta faktum gav amerikanerna en chock 1975, då en rysk pilot tog en MiG-25 och flydde till Japan. När de undersökte flygplanet upptäckte de att all elektronik var radiorör. Det var på något sätt skrattretande att ryssarnas mäktigaste stridsflygplan hade något så primitivt som radiorör i elektroniken...

...ända tills någon kom att tänka på EMP. Radiorören betydde nämligen att ryssarna, till skillnad från amerikanerna, skulle ha ett fungerande flygvapen efter ett kärnvapenanfall.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler

Jo det har du rätt i att då måste man ora sig för stöt vågen..
Men det är därför de skyddsrum jag pratar om anses som Atombombs säkra..

De kan nästan klara en direktträff.. *ler* märk att jag säger Nästan...
Men faktum är att EMP kan faktist tränga igenom metallnät OM pulsen är kraftig nog och givet viss sån kraftig puls skulle vara förödande inte bara för elektriska system utan även för oss mäniskor.. *ler*
Hur som helst Krille jag sa EMP bomber *ler* och vem vet vad framtiden har i sitt sikte ?
Kanske utvecklar de ett Elektromagnetisk bomb utan värme och stöt våg..
Helt omöjligt vore det inte i labb har man redan idag lyckas allstra konstgjorda EMP pulser för att undersöka effektiviteten så vem vet kanske slänger de EMP bomber på varandras fabriker och stationer..

Och angånde ditt att Elkraftverk klarar sig.. Jo de klarar sig för de är gjorda för kraftig ström. MEN datorerna och kopplings stationerna SOM Inte är gjorda för det kan gå *poop* ohc sluta fungera..
Vad händer med Exempel viss ett vattenkraftverk som man inte kan ge order till order som stäng dammlukorna eller För guds skull öppna dammluckorna vi har förmycket vatten dammen orkar inte.!!!
Fast vem vet vad framtiden har för sig.. EMP säkra chipps ?..

Zire

Swashbuckler
Hjälp!!!

Du menar, oh fasa, att rollspel.nu kommer att försvinna??!!?!
Hellre tar jag mitt liv än fortsätter att leva det utan favoritforumet...

- Zire, ingen vet vad han har för sig då servern är nere....

Illern

koppariller
Re: Hjälp!!! Problemlösning (OT)

Du menar, oh fasa, att rollspel.nu kommer att försvinna??!!?!
Hellre tar jag mitt liv än fortsätter att leva det utan favoritforumet...

Tyvärr kanske det i ett sådant här scenario löser sig av bara farten...

Pretoriantiteln hägrar...

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona

Kalil

Swordsman
Re: Hjälp!!!

Äsch pjoska inte. TCI/IP buret HTTP går utmärkt att implementera med brevduvor. Vi kan sätta upp en "server" (duvslag) på Vadstena kloster coh fortsätta som vanligt :)

/Kalil

Horus

Warrior
Det GÅR naturligtvis, men det krävs en rejäl dos för att åstadkomma det. Typ lika mkt som krävs för att totalt bomba sönder ytan på varenda kontinent i hela världen. Hmm... Av någon anledning kommer jag att tänka på spelet Nuclear War... Mycket spelvärt!

/Horus - RIP Blümchen