Nekromanti Att äta nekrotropiska kongelat

AnVili

Warrior
Jag har en spelare som tyckte att det var en bra idé att svälja ett nekrotropiskt kongelat av magnitud 6. Då jag har lite idétorka så frågar jag här. Vad skulle det kunna orsaka för effekter på karaktärens kropp? Jag tänker att det borde störa de biotropiska energierna på något sätt. Eller är det bara en väldigt obehaglig upplevelse när det ska komma ut ur kroppen?

Tre solar

Hero
Min gissning:
Det är som en kombinerad cellgiftsbehandling och tarmsköljning.

EDIT: kongelat kan inte delas i mindre bitar. Därför kan de inte reagera med andra kongelat eller energier, utom för att dra till sig mer av samma. Så all "död" i kroppen samlas runt kongelat-klumpen och försvinner när den försvinner. Det är min logik.

Celledor

Hero
EDIT: kongelat kan inte delas i mindre bitar. Därför kan de inte reagera med andra kongelat eller energier, utom för att dra till sig mer av samma. Så all "död" i kroppen samlas runt kongelat-klumpen och försvinner när den försvinner. Det är min logik.
Vad händer då om personen blir skadad eller måste slå dödsslag?

Trycker det skulle vara intressant om rollpersonen blir sjuk och måste hitta en nekromantiker som alstrar ut kongelatet ut kroppen för att bli frisk igen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Min uppfattning är att kongelat inte reagerar med sin omgivning (det är väl trots allt själva syftet med dem?)

Det finns naturligtvis en risk att magsyran förstör dem, vilket i så fall orsakar en okontrollerad dissipation vars effekter drabbar rollpersonen. Hur stor den risken är vet jag inte, men kanske 50% är roligt? Be spelaren slå en tärning för varje kongelat :)

Det är min tolkning av kongelatens existens och funktion iaf, men jag tycker nog att Celledors idé låter roligare.

Nirbulas

Veteran
Det låter som att det kan uppstå en del roliga situationer. Utsända av kyrkan som upptäcker att personen utstrålar nekrotropi (vandöd i förklädnad) eller att en eventuell nekromantiker insisterar på att SP:n närvarar vid skapandet av en cool vandöd. Hade varit synd att låta ett kongelat på 6:e magnituden gå till spillo trots allt. En nekromantiker som ägnar sig åt väldigt experimentell nekromanti kanske skulle vilja prova sig på att binda en nekrotropisk förmåga till SP:n, men det lär väl kunna få otrevliga följder.

Intressant situation oavsett.

Ymir

Liten kantbaron
[Officiellt]

Magiteamet har diskuterat detta och kommit fram till att Björn Värmedal har rätt. Kongelaten reagerar generellt inte med sin omgivning, men de kan förstöras, och dissiperar isåfall okontrollerat. Magsyra och andra kroppsliga processer hade kunnat förstöra ett kongelat. En okontrollerad dissipation inne i kroppen är inte helt hälsosam. Att smuggla kongelat genom att svälja dem är därför inte en jättebra idé.

Edit: Däremot har kongelat en form där de inte utstrålar signifikanta mängder av sin kraft, de är "diskreta", om man så vill. Detta innebär att magiförnimmelse inte är ens värsta fiende när man försöker smuggla kongelat, utan det är snarare ye good olde stop-and-frisk man ska vara rädd för.

Rhodryn

Hero
Heh... ny Bakgrund... XD

--- --- --- --- ---
Kongelat Mule:

[1 slag på Färder & äventyr, 4 enheter Mystikfärdigheter, 4 Enheter Vildmarksfärdigheter]

eller

[1 slag på Färder & äventyr, +2 Livskraft, 4 enheter Mystikfärdigheter]
--- --- --- --- ---

Man brukar ju inte få sådana grejer som grund/härledda attributer från bakgrunder (så långt jag minns i alla fall)... men här skulle det kunna vara ett undantag. XD

Sen kan man rätt lätt argumentera för att händelseslaget lika gärna kunde vara antingen Intriger & illgärningar eller Kunskap & mysterier.

AnVili

Warrior
Tack för alla bra svar! Och ett extra tack för ett officiellt svar från Ymir. :)

Så kongelatet utstrålar ingen direkt nekrotropisk energi. Så den kvarvarande faran är att magsyran förstör kongelatet eller att rollpersonen blir träffad av en attack mot buken.

En okontrollerad dissipation av nekromanti känns inte så trevligt. Hur kan en sådan se ut? En stank av död kring personen som i Eon 3 antar jag. Men annars orsakar den bara trauma och smärta som inte finns längre. Vad skulle man kunna hitta på istället?

Ymir

Liten kantbaron
AnVili;n217087 said:
En okontrollerad dissipation av nekromanti känns inte så trevligt. Hur kan en sådan se ut? En stank av död kring personen som i Eon 3 antar jag. Men annars orsakar den bara trauma och smärta som inte finns längre. Vad skulle man kunna hitta på istället?
Vid en okontrollerad dissipation slår man på en rolig tabell of insanity som skalar med magnituden som dissiperar (så de höga och totalt crazy resultaten kan bara uppnås vid väldigt stora dissipationer). Denna tabell kommer publiceras när nekrotropin publiceras. Kan man inte vänta kan magistormtabellen i Tarkasartikeln (Codex Mundana samt Äventyrets väg) fungera som ett ok substitut, även om resultaten då blir tämligen överdrivna.

Nekrotropi-tabellen tenderar mot att magikern måste välja att ta borttoning eller att ta skada, även om mycket annat också kan inträffa. Jag skulle spontant föreslå att om nekrotropin dissiperar inne i kroppen och man får ett resultat som innebär borttoning, så -måste- man ta den högsta möjliga borttoningen, och detsamma om ett resultat ger skada. Det vill säga, om det ger -både- borttoning och skada drabbas man av -båda-.

Exempel på hur det kan se ut:
  • En grotesk karbunkel uppstår på någon av magikerns lemmar, och läcker var och blod. [Ett Sår och antingen Borttoning (1) eller en Infektion (1/12) i slumpmässig arm eller ben].
  • Magikern drabbas av en kväljande känsla av döende och en intensiv, överväldigande insikt om sin egen dödlighet och meningslöshet. Hon måste kämpa för att inte lamslås där hon står. [Antingen Borttoning (1), drabbas av Tvivel (grava) och blir Lamslagen, eller Borttoning (2), Orkeslös och Skakningar].
  • Från slumpmässiga gravar, likhögar, katakomber och mausoleum inom ett mycket långt avstånd reser sig de döda upp i en spektakulär danse macabre. De styrs av en okänd vilja och tycks inte ha något specifikt intresse i magikern, men håller sig aldrig mer än ett mycket långt avstånd från henne vart hon än går, och dansar ofta i månskenet. [De vandöda är 1T100 zombier av ranger mellan 4 och 16; de kan vara allt från katter, griskultingar och dödfödda foster till vuxna människor och tiraker. De har 3T6 i Dansa ryckigt och 5T6 i Orsaka panik. De faller livlösa ihop efter sin rang antal dagar].