Nekromanti Att återvända till D&D?

Hrimfar

Veteran
Hallojsan!
Jag och min spelgrupp spelade under många, många år D&D 3 och 3.5, men har under senare tid spelat mycket annat och glidit iväg från det spel som betydde så mycket för oss. Då och då händer det dock...

Det brukar börja med att någon spelare nämner någon anekdot från våra tidigare spelmöten och sedan sitter hela spelgruppen där (ja, vi spelar fortfarande med samma grupp) och blir drömmande i blicken. Kort därefter bestämmer vi att vi ska spela lite D&D och det brukar mynna ut i ett eller två spelmöten, men vi händer upp oss på hur låsta vi är vid arketyperna och hur mycket regeltekniskt allting blir.

Så, min fråga är: hur får man igång bra ROLLSPELANDE med D&D? Vi brukar spela i Faerûn eller i någon värld som en eller annan av oss hittat på. Är det någon som kan sätta fingret på det där magiska med D&D?

Snälla hjälp!

*nostalgisk*

anth

Vetefan
Du säger att varje gång som ni återvänder till DnD så känner ni att ni inte kan ROLLspela.

Frågan är: vad spelar ni istället för DnD där ni känner att ni kan ROLLspela?

Om vi känner till det underlättar det betydligt om vi ska ge tips.

Generella tips:

det finns flera d20-kloner som True20 och FantasyCraft som kanske känns friare.

Alternativt kan ni ta det system som ni tycker om och stoppa in alla DnD-monster (något som t.ex. går utmärkt med GURPS).

Hrimfar

Veteran
Tjaa, det har blivit en hel del Eon på sista tiden. I övrigt spelade vi väldigt mycket DoD 6, Trudvang och Call of Cthulhu. Sedan händer det rätt mycket att vi testar på nya grejer som Coriolis, Noir och Mouseguard.

Men mycket Eon.

En av anledningarna till nostalgin och viljan att spela D&D antar jag har att göra med att det är väldigt rakt på...

Eksem

Champion
Om problemet är arketyperna och regelsystemet så tänker jag chansa på att det ni minns som så positivt med D&D EGENTLIGEN är nostalgiska minnen om rollspelande överlag.

Men om man tycker det blir för lite rollspelande i D&D, om jag ska ta frågan mycket konkret, så vill jag mena att man helt enkelt får undvika att stränga ihop stridsscener hela tiden och introducera andra situationer i spelet. Svårare än så är det faktiskt inte.

Hrimfar

Veteran
Eksem said:
Om problemet är arketyperna och regelsystemet så tänker jag chansa på att det ni minns som så positivt med D&D EGENTLIGEN är nostalgiska minnen om rollspelande överlag.
Det kan du nog ha rätt i, men dessa nostalgiska minnen gör att man blir väldigt sugen på att återigen spela lite dungeoncrawls och extrema rollpersoner!

Eksem said:
Men om man tycker det blir för lite rollspelande i D&D, om jag ska ta frågan mycket konkret, så vill jag mena att man helt enkelt får undvika att stränga ihop stridsscener hela tiden och introducera andra situationer i spelet. Svårare än så är det faktiskt inte.
Sist vi spelade var jag lat och började på en kampanjbok till forgotten realms, den var ganska lökig med en ond drake som huvudfiende (han hette Despayr >.< ). Jag antar att det kan bli mycket bättre om jag skriver ihop något eget, men det känns så tradigt med alla de dära kampanjböckerna som står oanvändna i hyllan...

Eksem

Champion
Så om jag förstår dig rätt så vill ni ha dungeoncrawls och extrema rollpersoner; men känner er fjättrade av för mycket regelspel och för strikta arketyper? Frågan är om ni verkligen vill spela dungeoncrawls egentligen? Eller om problemet är att de dungeoncrawls ni testat helt enkelt är för... dåliga?

Hrimfar

Veteran
Eksem said:
Så om jag förstår dig rätt så vill ni ha dungeoncrawls och extrema rollpersoner; men känner er fjättrade av för mycket regelspel och för strikta arketyper? Frågan är om ni verkligen vill spela dungeoncrawls egentligen? Eller om problemet är att de dungeoncrawls ni testat helt enkelt är för... dåliga?
Yes, det är där jag tror skon klämmer. Senast prövade vi att spela "Cormyr: the tearing of the weave" och jag måste säga att det är ett av de sämsta äventyren jag någonsin hållit i mina händer. Encounterformatet är väldigt trevligt, men själva striderna och dungeoncrawlsen är så sunkiga att vi lade ner spelandet. Det känns som om det finns en viss hysteri från WotC sida att visa upp alla sina fräcka monster, eller i varje fall så många som bara är möjligt. Och detta i varenda eviga encounter hela äventyret igenom.

Kanske skulle man som sagt skriva ihop något eget äventyr igen, någonting mer områdesbaserat och icke-linjärt.

Eksem

Champion
Jag tror du tillhör dem som skulle uppskatta The Vault of Larin Karr, som är ett områdesbaserad, icke-linjärt sandlåde-äventyr. Jag tyckte inte att det var sååå hippt, men det var mest för att det var lite för jordnära. Jag tycker bättre om när det här extremt high fantasy och rätt knäppt. Men det framhålls av många som en av de bättre 3.5-modulerna.

Vet dock inte vart man kan få tag i det nu.

Hrimfar

Veteran
Jag tycker annars att silver marches är ett rätt bra ställe att börja äventyra på, det finns gott om vildmark och gott om olika kulturer.

Är dock lite sugen på att dra söderut mot the shining sea och lite pirater/djungel och flygande skepp!

Har moddat 3.5 reglerna till att använda sig av vitality och wounds i stället för hitpoints. Tycker att det systemet är roligare rent dramatiskt; att det går att sänka en ärkemagiker med ett välriktat skott...

Botulf

Hero
Spela Castles&Crusades eller Basic Fantasy (med alla 3,5-aktiga tillval) ???

CapnZapp

Myrmidon
Ett utmärkt tips för den som tycker sig kvävas av 3E/d20 reglerna är att prova på 4th Edition. Efter den upplevelsen tycker iallafall jag att 3E/d20 är enormt lätthanterligt, fritt och rollspelsbejakande...! :gremsmirk:

Nä men allvarligt: jag tror ert stora problem är att ni valt moduler skrivna av WotC själva.

Här är det viktigt att inse att Wizards of the Coast kan inte skriva äventyr. Deras äventyr suger med andra ord fett, jämfört med övriga d20-aktörer. (Och låt oss då inte tala om deras bottenskrap till försök med 4E-äventyr; de får ju d20-äventyren att framstå som episkt bra...)

Det finns faktiskt till och med ett undantag för att bekräfta denna "regel". Jag kan med andra ord rekommendera ett (1) WotC d20 äventyr/minikampanj: Red Hand of Doom.

I övrigt vill jag lägga mitt varmaste medhåll till rekommendationen för Vault of Larin Karr. Klart mysig modul med retrovibbar som uppmuntrar fritt äventyrande (sandbox).

Tyvärr har jag inga bra tips på var man kan få tag på dessa d20-prylar. (På ett legalt sätt då alltså... det är ju inte så att det är svårt att få tag på dem - det svåra är bara att lyckas hitta någon att ge pengar för dem)

CapnZapp

Myrmidon
Addendum: jag har inte provat själv, men glöm inte att Paizo formligen sprutar ur sig kampanjer och äventyr.

Visserligen till Pathfinder då, men d20 = 3.5 = Pathfinder... jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att köra en modul skriven för den ena varianten i en kampanj som använder den andra...

Hrimfar

Veteran
CapnZapp said:
Addendum: jag har inte provat själv, men glöm inte att Paizo formligen sprutar ur sig kampanjer och äventyr.

Visserligen till Pathfinder då, men d20 = 3.5 = Pathfinder... jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att köra en modul skriven för den ena varianten i en kampanj som använder den andra...
Jotack, jag har öhh....smygkikat....på Pathfinder och tycker att det Paizo gör med sina kampanjer och vidareutvecklingen av 3.5 (3.5.5??) är riktigt bra. Just nu är jag dock inne på att spela i Faerûn med andra regler, kanske Legends of Anglerre (vilken jag håller på att plöja mig igenom just nu).