Nekromanti Att använda ordet 'hen'

Pilzefrau

hon/henne
Fusk-edit*: Grr! jag var såå nära att skriva en passiv-aggressiv trådstart om att folk har börjat använda 'hen' på helt konstiga sätt, men sedan märkte jag att det var någon slags aprilskämt.

* Jag upptäckte det innan jag postade

Leon

Leo carcion
Pluralformer?

(Om man inte kan skilja på He och Hem kan man lika gärna bara använda Hom rakt igenom, som i talspråk)

EDIT: Och vad är egentligen en hen-fest?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är bestört över alla generelaiserar med "hen" istället för att använda den korrekta formen "hum".

gizmo

temporary sunshine
Well, jag märkte det inte innan jag skickade, men kan vara tacksam över att jag inte brukar kliva i detta träsk offentligt men bara lanserade mina rantings i ett pm till krank istället.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Rymdhamster said:
Jag är bestört över alla generelaiserar med "hen" istället för att använda den korrekta formen "hum".
Trollelitroll?
Njaaeeee, inte den här gången. Faktum är att jag tycker "hum" är betydligt snyggare och bättre ord än hen i sammanhanget. Och då inte som en maskulinform utan just som den neutrala formen.

Men egentligen förespråkar jag nog att använda "h.on" och "h.enne" i alla fall där genus är obestämt eller okänt, i alla fall när man pratar om människor, då "en människa", generellt sett, benämns som "h.on".

Pilzefrau

hon/henne
Och till skämtaren kan jag tipsa om att nästa gång kommer det bli snyggare och mindre lättupptäckt om man tillåter sig att använda mer än en ersättning. Jag skulle försöka med:
"H.an ", "H.on " -> "Hen "
"H.ans ", "H.ennes " -> "Hens "
" h.an ", " h.on " -> " hen "
" h.ans ", " h.ennes " -> " hens "
Med mellanslaget efteråt kommer det nya språkbruket passa som handen i handsken.

EDIT: okej, de hade åtminstone tänkt på at peta in ett mellanslag efteråt. Men hur ser det här ut då? Han är Gud, och Han är den störste av alla. Hans Majestät Konungen.
Jepp, det finns bara i gemen-version. Gement av dem!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vad är egentligen den "riktiga" hen-formen av "h.onom" och h.enne"?

Henom är ju sissådär. Hening?

krank

Går ondskans ärenden
Rymdhamster said:
Henom är ju sissådär. Hening?
En del tycker henom. Jag har läst att det här med -ne och -om är gammalt språkskrot och att det inte finns någon anledning att reproducera det, så jag brukar använda hen där också, lite som att det inte heter "denom" eller "detom"...

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster said:
Faktum är att jag tycker "hum" är betydligt snyggare och bättre ord än hen i sammanhanget. Och då inte som en maskulinform utan just som den neutrala formen.
Så, låt inte någon stoppa dig. Det är fritt fram att börja använda ordet som du vill. Det är så språket utvecklas.

Heck, det är så jag arbetar för att få folk att fatta nyttan med att använda enkelfjuppar (').

Chryckan

Swordsman
Rymdhamster said:
Personligen så tycker jag att hen är så långt att skriva att jag brukar förkorta det till en. Ger det hela en göteborgsk känsla.

Arfert

Facit
Rymdhamster said:
Min dotter, Lyra 10 år, kom med den ultimata invändningen till hen: "står det hen så tänker man att det en tjej, aldrig en kille" Hen är i hennes värld en synonym till hon. För det låter som en tjej.

Hum funkar bättre, låter mer neutralt.

Brynolf

Dum fan
Arfert said:
Rymdhamster said:
Min dotter, Lyra 10 år, kom med den ultimata invändningen till hen: "står det hen så tänker man att det en tjej, aldrig en kille" Hen är i hennes värld en synonym till hon. För det låter som en tjej.

När du nu säger det så håller jag med. Hen låter inte neutralt i mina öron. Samtidigt låter nog hum mer manligt än kvinnligt. Man kanske borde komma på en helt ny vokal, som saknar all kulturell barlast. Det skulle kunna bli verkligt neutralt.

Arfert

Facit
Brynolf said:
Arfert said:
Rymdhamster said:

När du nu säger det så håller jag med. Hen låter inte neutralt i mina öron. Samtidigt låter nog hum mer manligt än kvinnligt. Man kanske borde komma på en helt ny vokal, som saknar all kulturell barlast. Det skulle kunna bli verkligt neutralt.
...eller ett helt nytt ord.