Nekromanti Att använda ordet 'hen'

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Det var ett skämt, men Lyras kommentar är helt äkta. :gremsmile:
Tur att vi inte låter tioåringar styra världen =)

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Min dotter, Lyra 10 år, kom med den ultimata invändningen till hen: "står det hen så tänker man att det en tjej, aldrig en kille" Hen är i hennes värld en synonym till hon. För det låter som en tjej.
Jo, jag är lite rädd för att det blir ett ersättningsord för att "hon" på något sätt blir skambelagt. Lite som hur handikappade har gått genom följande benämningar (jag kanske missar någon eller får ordningen fel):

* Invalid (OK, den var dålig, inget snack om det)
* Handikappad (den ansågs nedlåtande)
* Rullstolsbunden (den ansågs fel, eftersom bunden var för drastiskt)
* Rullstolsburen (den ansågs fel eftersom "buren" har två betydelser, och den ena föll på samma argument som ovan)
* Rörelsehindrad (de med andra handikapp kände sig utanför)
* Funktionshindrad (då var alla med, men det antydde ju att de inte var lika kapabla som andra)
* Brukare (det aktuella ordet, som i mitt tycke dels är slätstruket och intetsägande, dels för tankarna till narkomani)

Liknande begreppsresor har tex städare gjort.

Jag gillar inte det. Sure, man ska inte använda direkt nedsättande ord (tex "invalid"), men ideliga och styltiga ordbyten skapar en negativ värdeklang kring fenomenet de beskriver.

God45

#PrayersForBahakan
* Invalid (OK, den var dålig, inget snack om det)
* Handikappad (den ansågs nedlåtande)
* Rullstolsbunden (den ansågs fel, eftersom bunden var för drastiskt)
* Rullstolsburen (den ansågs fel eftersom "buren" har två betydelser, och den ena föll på samma argument som ovan)
* Rörelsehindrad (de med andra handikapp kände sig utanför)
* Funktionshindrad (då var alla med, men det antydde ju att de inte var lika kapabla som andra)
* Brukare (det aktuella ordet, som i mitt tycke dels är slätstruket och intetsägande, dels för tankarna till narkomani)
Brukare är inte en synonym för handikapad. Brukare är alla som är aktuella som "klienter" eller "patienter" inom socialt arbete eller vården.

Vilket betyder att jag som dylektiker inte är en brukare trots att jag har ett funktionshinder. Medan någon som är arbetslös och går på socialbidrag är en brukare.

Man Mountainman

Storsvagåret
Varför skulle "hon" bli skambelagt? Det mejkar ingen sense. Att vara en kvinna är inte ett stigma på samma sätt som det är att vara handikappad. Jag menar, kvinnor diskrimineras osv, men det är ändå något helt okej och normalt att vara en kvinna, det är liksom inget vi har något gemensamt kulturellt behov av att trippa på tå runtomkring. Det vore rätt absurt om vi hade det, eftersom drygt hälften av alla människor är kvinnor och varenda människa någon gång kommit ut ur en kvinnas sköte.

"Brukare" är förresten ingen eufemism för "handikappad", utan en beteckning på den handikappade i egenskap av att dra förmån av offentliga tjänster. Man behöver inte vara handikappad för att vara brukare, det räcker med att någon gång i sitt liv ha kontakt med förvaltningen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert said:
Brynolf said:
Arfert said:
Rymdhamster said:
Jag är bestört över alla generelaiserar med "hen" istället för att använda den korrekta formen "hum".
Min dotter, Lyra 10 år, kom med den ultimata invändningen till hen: "står det hen så tänker man att det en tjej, aldrig en kille" Hen är i hennes värld en synonym till hon. För det låter som en tjej.

Hum funkar bättre, låter mer neutralt.
När du nu säger det så håller jag med. Hen låter inte neutralt i mina öron. Samtidigt låter nog hum mer manligt än kvinnligt. Man kanske borde komma på en helt ny vokal, som saknar all kulturell barlast. Det skulle kunna bli verkligt neutralt.
...eller ett helt nytt ord.
Som t.ex. "hen"?