Nekromanti Att avliva rollpersoner

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vi spelar Drakar & Demoner 91-ans upplaga, och kör den episka kampanjen Ärans Väg...

Jag som spelledare gillar att det är lite interna konflikter i gruppen. Det skall inte vara så att alla drar åt samma håll, utan några ovänner är alltid en trevlig krydda. Senaste spelomgången blev dock lite för mycket och nu till trådstartens ämne:

Hur ser ni övriga på att avliva rollpersoner som stör ert spelledande eller är i vägen på något annat vis?

Korpa

Umenörd
Jag skulle aldrig avliva en karaktär bara för att karaktären är störande. Blir de interna konflikterna för stora så ska man antingen dämpa det eller låta de rulla på tills dess att de får ett naturligt avslut. Till exempel har det hänt att min karaktär blivit dödad av en annan spelares karaktär pga något som hänt i spelet, men aldrig för att min karaktär är störande.

Så svaret på din fråga är helt enkelt att det är otänkbart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Någonstans tycker jag att det är lite upp till spelarna att hjälpa till så att det inte går överstyr. Förklara problemet för spelarna, fråga om de har några förslag på lösningar. Se det inte som ett problem du har med en spelare, som du måste lösa - se det som ett problem gruppen har, som gruppen behöver lösa.

Doomhamster

Swordsman
Jag är generellt jävligt tveksam till argument av typen "stör mitt spelledande", kanske mycket eftersom det är så godtyckligt. Har själv haft spelledare som dödat rollpersoner för att de störde sig på spelaren (även för icke spelrelaterade beteenden), spelledare som ansåg att alla handlingar som avvek från deras räls var "dumma beslut" som naturligtvis skulle bestraffas...

ETA: för att förtydliga, handlar "avlivningen" om att spelaren/RPn har fattat ett beslut som både var så dumt och så viktigt att döden är den logiska konsekvensen?* Eller handlar det om att du vill bestraffa spelaren på något vis?

* = och att spelaren hade möjlighet att veta att beslutet var korkat. Att råka i slagsmål med kungen må vara dumt, men om kungen är förklädd och RPn inte får en chans att lista ut vem det är, så skulle jag ändå säga att spelledaren agerat oärligt om han låter RPn dö för det.

Möller

Hubert Hortlax
Konrad Konvalj said:
Hur ser ni övriga på att avliva rollpersoner som stör ert spelledande eller är i vägen på något annat vis?
Det är väl ändå inte rollpersonerna som stör, utan spelarna? Dem är det lite svårare att ta kål på.

Den klassiska alv-dvärg-konflikten behöver inte urarta i att gruppen slits itu. Är spelarna smarta så förgyller den istället spelupplevelsen, med käbbel i mellanscenerna men samarbete när det behövs för scenariot och den samlade spelupplevelsen.

Det låter som att du har problem med en eller flera spelare, som inte hjälps åt för att ha kul tillsammans. Att att ta kål på deras rollpersoner låter inte som något som skulle få dem att göra det. »Du sabbar vårt roliga, nu sabbar jag ditt roliga« är inte konstruktivt.

Att låta rollpersoner som är ointressanta eller ivägen för berättelsen dö eller pensioneras är dock något positivt. Men det är en helt annan diskussion (som jag förvisso gärna har).

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpa said:
Jag skulle aldrig avliva en karaktär bara för att karaktären är störande. Blir de interna konflikterna för stora så ska man antingen dämpa det eller låta de rulla på tills dess att de får ett naturligt avslut. Till exempel har det hänt att min karaktär blivit dödad av en annan spelares karaktär pga något som hänt i spelet, men aldrig för att min karaktär är störande.

Så svaret på din fråga är helt enkelt att det är otänkbart.
Jag må ha uttryckt mig klantigt eller liknande, ty jag menade aldrig att jag som spelledare har för avsikt att likvidera en av karaktärerna pågrund av att dom är störande.

Just i det här fallet är det på grund av att de interna konflikterna i gruppen tar upp för stor plats, och vi kommer ingen vart i själva spelandet. Jag (och alla i spelgruppen) älskar de interna stridigheterna, grupperingarna, och allt intrigerande spelarna emellen, men nu är det så att för att komma vidare måste en bort..

Doomhamster

Swordsman
Konrad Konvalj said:
ag (och alla i spelgruppen) älskar de interna stridigheterna, grupperingarna, och allt intrigerande spelarna emellen, men nu är det så att för att komma vidare måste en bort..
Förlåt om frågan är dum, men varför det, egentligen? Om nu spelet naturligt har kommit att handla om att RPna är i luven på varandra, och ni alla tycker att det är kul, varför sluta med det i namn av att "komma vidare"? Det är ju inget datorspel ni sysslar med, liksom.

Konrad Konvalj

Myrmidon
TheSod said:
ETA: för att förtydliga, handlar "avlivningen" om att spelaren/RPn har fattat ett beslut som både var så dumt och så viktigt att döden är den logiska konsekvensen?* Eller handlar det om att du vill bestraffa spelaren på något vis?
Som jag skrev i en tidigare svarstråd: Jag må ha uttryckt mig knasigt..

Det hela handlar om två spelare/rollpersoner som bromsar upp allting. Deras interna konflikter tar helt enkelt för stor plats. Inte bara för mig som spelledare utan även för de andra spelarna/rollpersonerna. Jag stör mig inte på någon av spelarna, och det gör inte de andra spelarna heller. Det som störs av deras interna konflikter är speeden i själva uppdraget/äventyret.

För att få konflikten ur världen var min tanke att avliva en av rollpersonerna, och på så vis få upp tempot igen.

Ram

Skev
Konrad Konvalj said:

Det hela handlar om två spelare/rollpersoner som bromsar upp allting. Deras interna konflikter tar helt enkelt för stor plats. Inte bara för mig som spelledare utan även för de andra spelarna/rollpersonerna. Jag stör mig inte på någon av spelarna, och det gör inte de andra spelarna heller. Det som störs av deras interna konflikter är speeden i själva uppdraget/äventyret.

För att få konflikten ur världen var min tanke att avliva en av rollpersonerna, och på så vis få upp tempot igen.
Har du månne pratat med spelarna om det...? Är det en konflikt som inte kan mildras eller rent av lösas?!

Tycker de att det är Skitkul(TM) fortfarande?

solvebring

Superhero
krank said:
Någonstans tycker jag att det är lite upp till spelarna att hjälpa till så att det inte går överstyr. Förklara problemet för spelarna, fråga om de har några förslag på lösningar. Se det inte som ett problem du har med en spelare, som du måste lösa - se det som ett problem gruppen har, som gruppen behöver lösa.
Skulle ha sagt just detsamma. Problem som sådana brukar lösa sig bäst om man tar upp det i spelgruppen och diskuterar det för att nå ett gemensamt beslut. Förövrigt kan man som spelledare alltid hitta utvägar. Hade jag varit i din sits hade jag nog byggt om äventyret för att komma vidare, hellre än att döda en rollperson för att den "är störande". Enligt min praxis dör rollpersoner för att de dödas i spel av händelser i spel. Alternativt att spelare fått lov att döda sina rollpersoner på ett eller annat sätt för att skapa nya - för att de är fullständigt obekväma i den roll de spelar (men det är helt klart ett undantag).

... men nu är det så att för att komma vidare måste en bort.
Omöjligt säger jag. Hur kan en enda rollperson ha bromsat upp eller stoppat hela scenariot på ett sådant sätt att du inte kan kila runt det på ett eller annat sätt? Nu improviserar jag iof rätt mycket (80-90%), men alla spelledare måste då och då improvisera i alla fall - ser ut som att det är det du behöver göra.

Kanske skulle det hjälpa oss bättre att hjälpa dig om du förklarade situationen som råder in game; det du hävdar att du inte kan spela vidare på om inte den här rollpersonen dör. Lust att dela infon med oss?

Konrad Konvalj

Myrmidon
TheSod said:
Konrad Konvalj said:
ag (och alla i spelgruppen) älskar de interna stridigheterna, grupperingarna, och allt intrigerande spelarna emellen, men nu är det så att för att komma vidare måste en bort..
Förlåt om frågan är dum, men varför det, egentligen? Om nu spelet naturligt har kommit att handla om att RPna är i luven på varandra, och ni alla tycker att det är kul, varför sluta med det i namn av att "komma vidare"? Det är ju inget datorspel ni sysslar med, liksom.
Det är ingen dum fråga du ställer utan det är kort och gott jag som är väldigt otydlig av mig. Det är inte riktigt meningen att det skall handla om interna konflikter, och att spelarna skall vara i luven på varandra. Rollpersonerna/spelarna har en väldans massa att göra på sin agenda, men det bromsas upp av dessa interna konflikter. Som jag själv skriver så älskar vi ju det, men nu måste vi komma vidare.

solvebring

Superhero
Konrad Konvalj said:
TheSod said:
Konrad Konvalj said:
Det är ingen dum fråga du ställer utan det är kort och gott jag som är väldigt otydlig av mig. Det är inte riktigt meningen att det skall handla om interna konflikter, och att spelarna skall vara i luven på varandra. Rollpersonerna/spelarna har en väldans massa att göra på sin agenda, men det bromsas upp av dessa interna konflikter. Som jag själv skriver så älskar vi ju det, men nu måste vi komma vidare.
Har de roligt när de spelar detta eller vill spelarna också komma vidare?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ram said:
Konrad Konvalj said:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Det hela handlar om två spelare/rollpersoner som bromsar upp allting. Deras interna konflikter tar helt enkelt för stor plats. Inte bara för mig som spelledare utan även för de andra spelarna/rollpersonerna. Jag stör mig inte på någon av spelarna, och det gör inte de andra spelarna heller. Det som störs av deras interna konflikter är speeden i själva uppdraget/äventyret.

</div>
Har du månne pratat med spelarna om det...? Är det en konflikt som inte kan mildras eller rent av lösas?!

Tycker de att det är Skitkul(TM) fortfarande? </div></div>

Pjuh.. Fan den här tråden blev riktigt het den.

Jag har inte pratat med spelarna om det, men jag har försökt lösa deras konflikt i spelet. Jag gillar inte att bryta själva spelandet för att säga till mina spelare: "Nu släpper vi det här, och går vidare. Låtsas som att ni är vänner nu istället"

Alla tycker fortfarande att det hela är skitkul, och alla dras med i det hela. Konflikten växer och blir större för var gång, och vi kommer ingenstans längs den väg vi vandrar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Krille said:
"Blir rollspelet roligare om du har ihjäl honom?"
Slår jag ihjäl honom kommer vi vidare helt enkelt. Om det blir roligare? Minst lika roligt blir det då i alla fall för vi har alltid roligt när vi spelar!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Konrad Konvalj said:
Jag gillar inte att bryta själva spelandet för att säga till mina spelare: "Nu släpper vi det här, och går vidare. Låtsas som att ni är vänner nu istället"
Inte riktigt det vi snackar om, tror jag.

Dels bryter man inte spelandet - det här pratar man om mellan spelmöten, innan/efter spelandet. Och det handlar inte om att "säga till" spelarna, det handlar om att ge och ta - diskutera, se vilka förslag på möjliga lösningar som finns på det upplevda problemet. Kanske kan spelarna styra om sina rollpersoners rivalitet så att den fortsätter vara rolig för dem men inte segar ner spelet riktigt lika mycket?

Jag tycker helt enkelt att man bör ta en diskussion, som vuxna människor, när den här typen av grejer dyker upp. Varför ska spelledaren bara sitta på sin kammare och hitta på en lösning? Varför INTE blanda in spelarna i att hitta lösningen?

Ram

Skev
Konrad Konvalj said:
Jag har inte pratat med spelarna om det, men jag har försökt lösa deras konflikt i spelet. Jag gillar inte att bryta själva spelandet för att säga till mina spelare: "Nu släpper vi det här, och går vidare. Låtsas som att ni är vänner nu istället".
Låter besvärligt... Well, mitt svar på det hela skulle nog vara att sätta sig med spelarna endera separat eller båda tillsammans och förklara hur du känner och se om ni kan komma på ett sätt att mildra konflikten.

Men om du inte gillar det... Det är svårt. Kan du låta någon vinna? Vad "bråkar" de om?

Jag gillar absolut inte döden som utväg, men det är bara jag.

Doomhamster

Swordsman
Konrad Konvalj said:

Å ena sidan förstår jag situationen lite bättre, å andra sidan tycker jag fortfarande att det sista du bör göra är att börja döda RP, eller på annat vis toppstyra detta som SL.

Som så många har sagt redan så är det här ett problem inom gruppen. De här två spelarna har tydligen andra förväntningar på vad spelet ska handla om än ni andra, och då är den enda långsiktiga lösningen att ni allihopa pratar om saken.

solvebring

Superhero
Jag ser att det är kommunikation som egentligen är bristen här. Enligt mig är det i alla fall så. Jag tänker därför ta ett exempel ur min nuvarande spelgrupp för att försöka hjälpa till.

Den gruppen jag har nu är detaljkåt. De tycker mer om att sätta åstad med att undersöka platser och saker än att följa upp episka sagor. Just nu är de på jakt efter en svunnen legendarisk skatt som de tror/hoppas existerar. De har en bunt brev och några fraser ur en dikt/visa som talar om för dem vart de ska.

Ledtrådarna består av platser som en efter en tar dem närmare målet. De har följt gamla handelsleder för att hitta det gamla värdshuset X, den gamla klosterbyn Y osv. Spelarna har dock varit mer intresserade av varje sådan plats än slutdestinationen och legenden om skatten. De har spenderat ungefär 1-2 spelmöten på varje plats.

För att gå dem tillmötes och ge spelgruppen vad de faktiskt tycker är kul så har jag låtit dem hållas, och varje sådan plats hur blivit en egen liten enkvällare med sitt egna lilla mysterie att reda ut. Med andra ord har vi inte kommit så långt vad gäller huvudstoryn - skatten - utan har mest klampat runt på olika platser och undersökt småmysterier. De här spelarna tycker helt klart att de gamla vintunnorna i klosterkällaren, abbotens groteska skisser eller värdshuspigans dagbok är intressantare än någon skatt i hela världen. Att dyrka lås och blåsa bort damm på gamla underliga ting är deras grej.

Med andra ord har jag låtit dem få spela det de vill spela. Vill de hellre loota gammalt skräp och undersöka gamla spöklika platser längs en bortglömd handelsled än att komma till skott, så är det såklart det de ska få. De ska ha roligt är ju meningen, så jag ger dem det de tycker är funny funfun helt enkelt. Förövrigt så improviserar jag fram allting, i princip, så mig spelar det ingen roll. Jag har lika kul som alltid. Det enda jag har är en lista med platser (spelarna har dock ökat på platserna rejält via sitt inflytande) och handouts i form av de där breven, som jag hittade på efter första spelmötet då det tydligen blev så att de skulle på en skattjakt.

Senaste spelmötet blev jag dock lite trött. En ny rollperson var tvungen att komma in, det uppstod lite dispyter om detta, vi fick slutligen ta en diskussion kring det och anpassade allting bättre så att den nya rollen behövdes på riktigt istället för att bara haka på. Det skar sig en stund, men en ärlig diskussion klarade biffen galant.

Efter spelmötet kände jag dock att templet de var i, som de tillbringat två fulla spelmöten i, började kännas lite uttömt och tjatigt. De har trots allt lootat minsta lilla vrå, undersökt allt som finns att undersöka osv. De har kort och gott tömt mitt improförråd vad gäller den platsen, och deras egna förråd om uppslag verkar också uttömda. Kort och gott hade både spelarna och jag lagt allt vårt krut på den platsen och den kändes avklarad. Ändå liksom hängde de kvar och bara hängde när vi avslutade spelmötet.

Så, efter spelmötet tog jag upp diskussionen om detta. Jag sammanfattade vad som hänt hittills och vad jag kunnat utläsa av deras spelsmak och därav förklarade jag varför jag givit dem de platser och de småmysterier jag gjort. De nickade instämmande och kommenterade att ja, de gillade att lukta på damm och undersöka minsta lilla vrå på alla de här mystiska platserna - det är det de gillar att göra. Jag sade dock att det blivit lite uttömt och tjatigt på sista tiden och att jag skulle vilja gå vidare på skattresan nu, i alla fall till nästa plats och att jag därför skulle vilja spola fram en aning så att de kommer på vandringstråket igen, och faktiskt når en ny punkt i scenariot. Om det var okej med dem. Samtliga höll med, samtliga gillade förslaget och såg fram emot nya strapatser och kunde förövrigt hålla med om att det blivit lite tjatigt mot slutet - även om de haft skitkul.

Sammanfattningsvis: Kommunikation är enligt mig A och O i spelgruppen. Om spelgruppen kan diskutera spelet kan spelet bli bättre. Med diskussion minskar man problemen och ökar just den typen av spel som gruppen vill ha. Man kan ta upp problem och man kan lösa dem, man kan säga hur och vad man vill ha och gemensamt komma överens om kompromisser och lösningar för att alla ska få ut det de vill ha i bästa möjliga mån. Mitt tips är därför just det som krank talat om. Innan nästa spelmöte, antingen någon dag innan eller strax innan spelet börjar, bör du ta upp det här och höra dig för vad samtliga tycker. Tillsammans kommer ni då, säkerligen, att finna en bra lösning på problemet.

Om du vägrar kommunicera så säger jag att det är tråkigt, både för dig och din grupp, för ni skulle sannolikt vinna på att kunna tala om sådana här saker. Då är mitt råd istället det att du improviserar scenariot så att ni kommer vidare no matter. Du skulle också kunna vara så ful att du kör över dem men låter bråket hänga kvar för att inte döda spelarnas eget spel. Dvs att du kan spola fram till en punkt där de måste gå vidare och tvingas skjuta undan bråket för en stund.

Förövrigt diskuterade vi en spelares spelstil också, eftersom samtliga spelare hade problem med hur han använde sitt spelarinflytande. Vi diskuterade som vuxet folk, spelaren i fråga förstod mycket väl när han fick andras synvinkel på det och lovade att försöka ta mindre plats - han har nämligen tagit ypperligt stor plats vad gäller spelarinflytandet och de andra spelarna kände sig överkörda, trots den balans jag försökt skapa under spelets gång. Kort och gott - vi snackade och det löste sig fint. People have to talk. :gremwink:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Att avliva rollpersoner, Konrad Konvalj fixar till

Det är ett stort engagemang i den här tråden, och det beror nog på min klantighet i trådstarten.

Jag har nu förstått att många ogillar att avliva/likvidera rollpersoner som är i vägen.

Hade jag förklarat situationen bättre från början så hade tråden inte blivit så het, men nu klantade jag till det hela. Dock så har jag ju lärt mig en väldans massa av mitt misstag så jag är upprymd och nöjd!

Lite förklaringar:

Jag som spelledare är sällan i vägen när vi spelar, och låter spelarna hussera väldigt fritt. Alla spelare är väldigt delaktiga, och som jag tidigare skrivit gillar vi de interna konflikterna. Oftast improviseras äventyren/uppdragen, och jag låter spelarna vara med och skapa det som skall spelas vilket leder till mycket trevliga stunder.

Nu spelar vi dock Ärans Väg, och det är ett tok-rälsat äventyr från 1984 eller liknande. Jag har som spelledare valt att inte köra det tok-rälsat utan låter spelarna vara delaktiga. Alla har sina egna agendor, men grunden finns ju lixom kvar. Alla vill ju köra igenom denna episka trilogi, men som det är nu kommer vi igenstans på grund av de interna konflikterna.

Troligen har mina spelare glömt hur gött det är att köra ett rälsat äventyr, och fortsätter med sina andra trevligheter så som: att bråka med varandra istället för att ta sig framåt.

Jag som spelledare kanske känner att jag offrat så mycket kraft på att läsa den här skiten, och vill därav ta mig framåt så det hela blir klart..

Nu har jag försökt förklara mig själv en aning här, men under den tiden har det väl brakat till i tråden. :gremeek: