Redaktör Bad Cop
Veteran
Under de 15 år jag spelar rollspel har det funnits en sak som stört mig mycket. Jag har en bra lösning, senare tålamod!
Problemet är skillnad i kunskap om rollspelsvärlden mellan spelare och rollperson. Det är mycket en rollperson vet som inte spelaren vet. Har man levt i 15+ år i en värld, även ute på landsbygden, så har man accumelerat massor av bakgrundskunskap som inte spelaren har en susning om och det blir därför vissa situationer där denna kunskapsdifferans blir uppenbar och ställer till det. Detta gäller framför allt spel med en egen påhittad värld, typ DoD, WHFRP, ADD, D&D, osv eftersom spelarna då saknar all kunskap innan de börjat spela. Problemet är mindre när det gäller spel som utspelar sig i vår "verklighet" eller är allmängods som Kult, Star Wars, Vampire, Viking och Twilight 2000 för att nämna några.
När vi skulle börja spela WHFRP för 3 år sedan funderade jag på detta problem länge. WHFRP har en mycket intressant värld som är rik på mycket. Problemet var att ingen av spelarna visste något om världen och de konflikter som finns där. Jag som SL visste ju mer efter egna erfarenheter som spelare för ca 10 år sedan och uppenbarligen efter att ha läst allt till spelet. Jag fick en snilleblixt och kom på hur jag skulle göra skillnaden i kunskap minimal!
De 4 spelarna fick själva bestämma ras och ung. inriktning på karaktären medans jag gjorde klart RP. Spelarna fick sedan ett rollformulär som saknade färdigheter och speciella förmågor som magi/böner/6e sinne mm. De fick sedan börja spela en och en med mig. De vaknade upp nakna i en snödriva uppe på ett berg. Runt dem låg det utrustning och kläder. I fjärran såg de en tornruin. De hade inga minnen före de vaknade upp. De fick sedan testa sig fram för att se vad de kunde. Allt eftersom fann de ut vad de kunde för färdigheter. Den dröjde nog nästan ett riktigt år innan den spelaren kom på sin sista färdighet. Spelarna och rollpersonerna fick tillsammans utforska the Old World. Det har gått bra och nu ska vi snart färdas i Multiversum till EREB ALTOR, kanske via Mutants Skandinavien och den Grå döden. Deras karaktärer kommer då också att vara lika okunniga som spelarna om sin nya omgivning.
Ser fram mot kommentarer!
Problemet är skillnad i kunskap om rollspelsvärlden mellan spelare och rollperson. Det är mycket en rollperson vet som inte spelaren vet. Har man levt i 15+ år i en värld, även ute på landsbygden, så har man accumelerat massor av bakgrundskunskap som inte spelaren har en susning om och det blir därför vissa situationer där denna kunskapsdifferans blir uppenbar och ställer till det. Detta gäller framför allt spel med en egen påhittad värld, typ DoD, WHFRP, ADD, D&D, osv eftersom spelarna då saknar all kunskap innan de börjat spela. Problemet är mindre när det gäller spel som utspelar sig i vår "verklighet" eller är allmängods som Kult, Star Wars, Vampire, Viking och Twilight 2000 för att nämna några.
När vi skulle börja spela WHFRP för 3 år sedan funderade jag på detta problem länge. WHFRP har en mycket intressant värld som är rik på mycket. Problemet var att ingen av spelarna visste något om världen och de konflikter som finns där. Jag som SL visste ju mer efter egna erfarenheter som spelare för ca 10 år sedan och uppenbarligen efter att ha läst allt till spelet. Jag fick en snilleblixt och kom på hur jag skulle göra skillnaden i kunskap minimal!
De 4 spelarna fick själva bestämma ras och ung. inriktning på karaktären medans jag gjorde klart RP. Spelarna fick sedan ett rollformulär som saknade färdigheter och speciella förmågor som magi/böner/6e sinne mm. De fick sedan börja spela en och en med mig. De vaknade upp nakna i en snödriva uppe på ett berg. Runt dem låg det utrustning och kläder. I fjärran såg de en tornruin. De hade inga minnen före de vaknade upp. De fick sedan testa sig fram för att se vad de kunde. Allt eftersom fann de ut vad de kunde för färdigheter. Den dröjde nog nästan ett riktigt år innan den spelaren kom på sin sista färdighet. Spelarna och rollpersonerna fick tillsammans utforska the Old World. Det har gått bra och nu ska vi snart färdas i Multiversum till EREB ALTOR, kanske via Mutants Skandinavien och den Grå döden. Deras karaktärer kommer då också att vara lika okunniga som spelarna om sin nya omgivning.
Ser fram mot kommentarer!