Nekromanti Att bemöta folk

Wictor

Warrior
Vad heter den boken?

(”Ah, under mitten av 90 talet kom det ut ett väldigt bra skräckrollspel som några medlemmar av Livet Ord skrev en bok om som oturligt nog fick mycket uppmärksamhet i media för dess kritik angående att det skulle vara farligt för den mentala hälsan att boken lärde ungdomarna ockultism m.m.”)
Vad heter den boken förresten?

Rosen

Myrmidon
Re: Religiositet

Dessutom vet han inte vad definitionen på fanatiker är...

Min favoritdefinition: "En fanatiker är en person som aldrig byter åsikt, och som aldrig byter ämne." (-:

--
Åke

Helmgast
Är de verkligen livetsordare?

Jag var på Livets Ord-bröllop häromdagen (!), och där träffade jag på en föredetta GothCon-arrangör som jag inte sett på rjorton år (ändå kände han igen mig...). Dock glömde jag bort att tala rollspel med gästerna.

Jag ser det som väldigt osannolikt att Livets Ord skulle vilja göra nåt sånt idag, de har putsat upp fasaderna och är knappt ens barnagare längre.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Det låter ju hemskt!

Är det kanske en liten del av tjusningen tror ni? Att han en hobby eller ett intresse som inte så många andra begriper sig på? Jag vet inte, i alla fall jag tycke det är väldigt roligt att prata och förklarar gärna.

Tjaa, visst är det ju kul att pyssla med nått som inte är lika vanligt som fotboll & liknande sporter... Men der är ju inte nått som, jag iaf, går & tänker på varie dag.. Men inimellanåt så slår det ju att mina intressen inte är de mest vanliga...

Honken

Hero
Re: Är de verkligen livetsordare?

Jag var på Livets Ord-bröllop häromdagen (!), och där träffade jag på en föredetta GothCon-arrangör som jag inte sett på rjorton år (ändå kände han igen mig...). Dock glömde jag bort att tala rollspel med gästerna.

I dom lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna...

/Honken

Wictor

Warrior

Jag vet inte om de är Livetsordare, men deras hemsida hittar du här:
http://w1.836.telia.com/~u83602251/

Det är läskigt vad de skriver där, man blir lätt illamående. De har inte fått saken om bakfoten, de har klacksparkat saken alldeles för hårt rätt i bakhuvudet. Men men, det finns folk till allt...

Hittade även en sida som bemöter argumenten i boken:
http://www.algonet.se/~enda/didi_.html
Detta är en sådan sak man som rollspelare och lajvare kan spy galla över i evigheter. Men man kanske ska undvika det för att inte skräpa ned forumet.

G

Guest

Guest
Jag kan då säga att all sorts ignorans kan vara otrevlig,min släkt tror fortfarande att jag lajvar, visst jag har kanske tänkt på möjligheten när jag var mindre, men att spela rollpel och spelleda är mitt kall, och detta förklarar jag otminstone varje gång om inte fler till vissa släktingar, jag förklarar också skillnader etc.
Jag blir galen på dem.

Zadrith

Hero
Dags att ta en titt i spegeln kanske?

Är det inte lite komiskt med religiösa fanatiker som ojar sig över att någon tar fantasier på lite för stort allvar? Vi är ju trots allt medvetna om att det är fantasier. :gremwink:

Zadrith

Hero

Nej, jag tror att "De övergivnas armé" har ett annat ursprung. Det är nog tyvärr så att det finns fler organiserade rollpselsmotståndare än livets ord.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Pappor och rollspel.

På ämnet pappor, då... min pappa spelade rollspel själv i början av åttiotalet. Han var den första som berättade om rollspel för mig, så jag hade redan ett bra hum om vad det handlade om när jag sedermera började spela med polarna. Suffice to say att jag aldrig haft några problem med honom när det gäller min hobby.

Rising

Vila i frid
De flesta tror att rollspel är synonymt med lajv och då brukar de vara nyfikna och intresserade. När man sedan förklarar att man själv spelar verbalt rollspel så tycker de nog att det låter lite tråkigt.

Jag har aldrig mött någon rollspelsmotståndare.

När jag var yngre gjorde jag däremot mitt bästa för att rollspelare skulle framstå som rätt obehagliga kufar. Det var kul. Men idag är det svårt att chocka någon. Jag brukar säga att "det har blivit så svårt att halshugga varandra nu när vi har kvällstidningarna hängandes över axlarna" och då bara skrattar folk.

Ram

Skev
Jag tror aldrig att jag mött någon som har trott att rollspel är farligt, men däremot många som tycker det är fånigt. Hur bemöter man "så ni sitter runt ett bord och låtsas i grupp?" med en skeptisk rynka i pannan? Jag har faktiskt inte funnit någon bra metod då det faktiskt är precis vad vi gör.

Om man tittar på sig själv utifrån så kan jag förstå att folk kan tycka att rollspel är ganska fånigt...

Krille

Super Moderator
"Hur bemöter man "så ni sitter runt ett bord och låtsas i grupp?" med en skeptisk rynka i pannan?"

Man ler glatt och säger "Jajjemen! Mycket mer hälsosamt än att hänga runt en bardisk och supa i grupp. Dessutom är det billigare och man slipper bakfyllan."

Olle Linge

Snigel
Precis så!

Hur bemöter man "så ni sitter runt ett bord och låtsas i grupp?" med en skeptisk rynka i pannan? Jag har faktiskt inte funnit någon bra metod då det faktiskt är precis vad vi gör.
Enkelt, du svarar: "Jepp, det är det vi gör."

Vill du ha ett mer fylligt svar som inte låter lika drygt, kan du ju påpeka att till exempel böcker, teater och film i stort sett handlar om samma sak, förutom att man oftast har mer frihet i rollspel.

Ram

Skev
Förvisso, men att peka på andra mindre lyckade men socialt accepterade företeelser hjälper inte för att få upp rollspelandes rykte. Jamenar, det är mindre konstigt att vara full och dum på krogen än det är att vara rollspelare! Surt men sant. :gremcrazy:

w176

Förlorad dotter
Inte hammna där

Hmm… jag ser till att inte hammna i det läget. Dvs. att jag förklarat hur det praktiskt går till och vad det går ut på men inte vad som är kul med det.

Jag ser till att noga beskriva de roliga aspekterna av det (som att skriva, teater, uppleva osv.) innan jag förklarar hur man rent praktiskt arrangerar det.
I och för sig har jag fördelen att kunna ta vägen över lejavde först när jag förklarar men ändå.

Folk ska förstå vad som tilltalar mig i det och vad jag tycker är kul med det innan jag förklarar hur det rent praktiskt går till

Ram

Skev
Re: Precis så!

Vill du ha ett mer fylligt svar som inte låter lika drygt, kan du ju påpeka att till exempel böcker, teater och film i stort sett handlar om samma sak, förutom att man oftast har mer frihet i rollspel.
Detta är jämförelser som jag ofta får när jag pratar med rollspelare om rollspel och jag tycker att jämförelserna haltar betänkligt.

I alla de konstformer som du nämner så saknas helt interaktivitet (om man inte räknar fram och tillbakaspolning på videon som interaktivitet :gremwink: ). Handlingen ligger fastslagen från början och mycket lite kan göras för att påverka den. Därtill så har alla dessa medier skapats för en publik som normalt sett inte förväntas agera. Visst, undantag finns absolut som t.ex. spex, stå-upp komik eller cirkus, men de är såpass få att större delen av jämförelsen inte håller.

För en utomstående som ser på rollspel så ser han/hon en liten grupp med skumma individer som sitter och fantiserar tillsammans, därtill med en sektl- förlåt, spelledare. Som sagt, jag har viss förståelse för Knutby-vibbarna. :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Okej, nu då?

Tja, det är de bästa liknelser som finns som folk kan relatera till, men det är väl självklart att det inte är perfekt. "Interaktivt sagoberättande för vuxna" är rätt bra annars. Men tillbaka till liknelserna.

Böcker, skriva/läsa:

Att skriva böcker handlar om att hitta på saker, gestalta karaktärer och fundera ut spännande handlingar och intriger. Att läsa böcker handlar om att uppleva det som någon annan har skapat, oftast med ord som enda hjälpmedel. Det tycker jag är ganska stora beröringspunkter de båda sysslorna mellan.

Teater/film, skriva/delta/titta på:

Skrivande handlar till viss del om samma saker som bokskrivande, förutom att fokus är lagt på lite andra områden. Men i alla fall. Att spela teater handlar fortfarande om att gestalta en roll, inte att rapa upp repliker som står på ett papper. För publiken handlar det också om att leva sig in i vad som händer och uppleva nya platser (film mest), samt handlingar och annat.

Så om vi då bakar ihop alla dessa, tycker jag att vi har kommit ganska nära vad rollspel handlar om. Interaktiviteten ska man, som du säger, trycka lite på, eftersom det är lite unikt med just rollspel. Men tja, det är inte mitt i prick, men det är så nära jag kan komma i alla fall. :gremsmirk:

Ram

Skev
Re: Inte hammna där

Jag får allt som oftast aldrig den möjligheten. De flesta som jag kommer i samspråk med rörande rollspel känner till konceptet och har en grundläggande uppfattning. De är oftare förvånade över att jag (dryga 30) "håller på med det fortfarande".

Men för all del, jag har inga problem med det. Om någon dömmer mig (vilket inte är vanligt, jag tror att det har hänt en gång) för att jag spelar rollspel och därför inte vill umgås med mig så var de ändå inget att ha i alla fall. De får gilla mig trots att jag är rollspelare! :gremsmirk: