Re: Nu måste du ge ett litet förtydligande Krille
Vänta nu här. Alltså:
Anfallsmanövrar, alltså sådana som utförs när man är anfallare, måste alltid specificeras både till typ och antal. Man kan exempelvis säga att "Jag ska hugg tre gånger med mitt svär, det första hugget ska vara snabbt och lågt det andra högt och det tredje normalt"
försvarsmanövrar måste alltid specificeras till typ, men inte alltid till antal. De manövrar som inte måste specificeras till antal är: Undvika (med variantioner), Blockad och Parad. Alla andra försvarsmanövrar måste specificeras både till typ och antal. Det kan alltså låta så här: "Jag vill parera och dessutom göra ett motanfall."
Alla handlingar, utom den första, som specificerats till både typ och antal lägger på en tärning på svårighetsgraden på
alla handlingar i rundan
Alla handlingar som
inte specificeras till antal ökar på svårighetsgraden efter hand med en tärning, på
alla efterföljande handlingar.
Instinktiva försvar fungerar så här: Om man som anfallare blir utsatt för aggression kan man välja att utföra ett instinktivt försvar. De manövrar som kan användas är (har jag för mig) Parad, Blockad och Undvika. Svårigheten för detta slag blir lika med (grundsvårigheten för manövern+antalet övriga handlingar som tänker utföras den rundan).
Dessutom kommer alla handlingar som ännu inte utförts i rundan att bli ytterligare en nivå svårare per handling. Man förlorar dessutom rätten att vara anfallare nästa runda.
Allt detta tarvar ett exempel:
Kalle och Olle slåss hej vilt. Kalle är anfallare, Olle försvarare.
En runda händer följande:
1. Deklaration
*Olle väljer att försvara sig genom att blockera, och vill dessutom göra
ett motanfall.
*Kalle väljer att anfalla tre (!) gånger.
2. Manöver
*Kalle gör sitt första hugg med svårighet Ob5T6 (3 i grund, + 2 anfall förutom det första)
*Olle blockerar med Ob3T6 (2 i gund+1för motanfallet)
*Olle gör sitt motanfall med Ob4T6 (3 i grund + 1 för en blockad)
*Kalle väljer att instinktivt blockera sig med Ob5T6 (2 i grund+2 anfall förutom det första + 1 för instinktivt försvar)
*Kalle gör sitt andra anfall med Ob7T6 (3 i grund + 2 extra anfall + 2 för att han utförde en instinktiv försvarsmanvöer förra handlingen)
*Olle blockerar med Ob4T6 (2 i grund + 1 för motanfallet +1 för att det är hans andra blockad)
*Kalle gör sitt tredje anfall med Ob8T6 (3 i grund + 2 extra anfall + 3 för att han utförde en instinktiv försvarsmanöver för-förra handlingen)
*Olle parerar med Ob5T6 (2 i grund, +1 för motanfallet +2 för att det är hans andra blockad.
*pust* Naturligtvis är exemplet ovanligt osannolikt, men dock illustrativt.
[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="
http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">
http://www.offplanet.net/dreaming</A>