Nekromanti Att bestämma handlingar...

G

Guest

Guest
Verkar det inte liter ologiskt att bestämma hur många gånger man ska parera innan anfallaren anfaller. I verkligheten går det väl mer på instinkt än på planering.

Jag har visserligen försvarat systemet med att man förbereder sig psysiskt men att det skulle bli svårare desto mer pareringar man planerar verkar lite långsökt.

Skulle man inte kunna fixa så att alla pareringar och undanmanövrer är instinktiva (och inte förlorar VINIT-slaget automatiskt) medan motanfall, flykt etc. måste planeras och osakar därför ökad svårighet.

Eller?

Mäster Azazel

Bela

Warrior
"Verkar det inte liter ologiskt att bestämma hur många gånger man ska parera innan anfallaren anfaller. I verkligheten går det väl mer på instinkt än på planering."

jag tror inte du behöver bestämma hur många pareringar du gör. Det ska räcka med att säga att du parerar och sedan är det bara att parera för kung och fosterland.

"Jag har visserligen försvarat systemet med att man förbereder sig psysiskt men att det skulle bli svårare desto mer pareringar man planerar verkar lite långsökt."

Desto mer handlingar någon försöker göra under en begränsad tidsrymd desto svårare får denne.

"Skulle man inte kunna fixa så att alla pareringar och undanmanövrer är instinktiva (och inte förlorar VINIT-slaget automatiskt) medan motanfall, flykt etc. måste planeras och osakar därför ökad svårighet."

Om du vill ha det så, ha det så.

Bela

Krille

Super Moderator
"Verkar det inte liter ologiskt att bestämma hur många gånger man ska parera innan anfallaren anfaller."

Det gör man inte. Man säger att man försvarar sig. Sedan försvarar man sig så många gånger man blir anfallen, med en kumulativ svårighetsökning på en nivå per försvar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Nu måste du ge ett litet förtydligande Krille

Om jag som försvarare säger "Jag gör ett motanfall och försvarar mig med min sköld", så går det till så här:

Anfallaren anfaller och missar, försvararen gör sitt motanfall på Ob4T6 - även han missar.

Nästa gång (samma runda) anfallaren bankar på honom så träffar han! Shit! Försvararen slår Ob4T6 (Ob3T6 + Ob1T6 för att det är två handlingar) mot sköld och lyckas.

Överraskande nog så slår anfallaren en gång till och lyckas även då. Försvararen slår Ob5T6 (Ob4T6 + Ob2T6 för att det är tredje handlingen) och misslyckas.

Okej, fungerar det med närstrid också? Att man bara behöver säga "Jag hugger honom" för att få hugga hur mycket som helst, med en svårighetsökning för varje gång?

Första gången: Ob3T6, andra: Ob4T6, och så vidare. Eller fungerar det bara när man ska försvara sig?

Hur fungerar instinktiva försvarsmanövrar förresten?

Exempel på hur jag tror att det fungerar (rätta mig om jag har fel):

Anfallaren slår, han missar. Försvararen gör sitt motanfall och träffar.

Anfallaren måste nu göra en instinktiv försvarsmanöver på Ob4T6 för att undvika slaget.

Typ...?

Måste man deklarera när man är försvarare att man ska försvara sig i sådana fall?
Man tjänar mer på att göra en instinktiv försvarsmanöver om det är så...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Krille

Super Moderator
Förtydligande

"Eller fungerar det bara när man ska försvara sig?"

Det fungerar bara på Parera, Blockera eller Undvika. Säger du "jag hugger" så hugger du en (1) gång. Säger du "jag parerar" så parerar du lagom många gånger. Säger du "jag parerar och gör ett motanfall" så gör du ett (1) motanfall mot ett (1) anfall (snäll som jag är låter jag dig välja vilket av dem) och parerar resten (dvs, du parerar inte det anfall som motanfaller på, såvida du inte har ett vapen för mycket).

Vilket för övrigt är orsaken till att jag enbart kör med de grundläggande reglerna i Eon. Det blir inte så många förvirrande situationer då. /images/icons/wink.gif

- Krille

dream

Hero
Re: Nu måste du ge ett litet förtydligande Krille

Vänta nu här. Alltså: Anfallsmanövrar, alltså sådana som utförs när man är anfallare, måste alltid specificeras både till typ och antal. Man kan exempelvis säga att "Jag ska hugg tre gånger med mitt svär, det första hugget ska vara snabbt och lågt det andra högt och det tredje normalt"
försvarsmanövrar måste alltid specificeras till typ, men inte alltid till antal. De manövrar som inte måste specificeras till antal är: Undvika (med variantioner), Blockad och Parad. Alla andra försvarsmanövrar måste specificeras både till typ och antal. Det kan alltså låta så här: "Jag vill parera och dessutom göra ett motanfall."

Alla handlingar, utom den första, som specificerats till både typ och antal lägger på en tärning på svårighetsgraden på alla handlingar i rundan
Alla handlingar som inte specificeras till antal ökar på svårighetsgraden efter hand med en tärning, på alla efterföljande handlingar.

Instinktiva försvar fungerar så här: Om man som anfallare blir utsatt för aggression kan man välja att utföra ett instinktivt försvar. De manövrar som kan användas är (har jag för mig) Parad, Blockad och Undvika. Svårigheten för detta slag blir lika med (grundsvårigheten för manövern+antalet övriga handlingar som tänker utföras den rundan). Dessutom kommer alla handlingar som ännu inte utförts i rundan att bli ytterligare en nivå svårare per handling. Man förlorar dessutom rätten att vara anfallare nästa runda.

Allt detta tarvar ett exempel:
Kalle och Olle slåss hej vilt. Kalle är anfallare, Olle försvarare.
En runda händer följande:
1. Deklaration
*Olle väljer att försvara sig genom att blockera, och vill dessutom göra ett motanfall.
*Kalle väljer att anfalla tre (!) gånger.

2. Manöver
*Kalle gör sitt första hugg med svårighet Ob5T6 (3 i grund, + 2 anfall förutom det första)
*Olle blockerar med Ob3T6 (2 i gund+1för motanfallet)
*Olle gör sitt motanfall med Ob4T6 (3 i grund + 1 för en blockad)
*Kalle väljer att instinktivt blockera sig med Ob5T6 (2 i grund+2 anfall förutom det första + 1 för instinktivt försvar)
*Kalle gör sitt andra anfall med Ob7T6 (3 i grund + 2 extra anfall + 2 för att han utförde en instinktiv försvarsmanvöer förra handlingen)
*Olle blockerar med Ob4T6 (2 i grund + 1 för motanfallet +1 för att det är hans andra blockad)
*Kalle gör sitt tredje anfall med Ob8T6 (3 i grund + 2 extra anfall + 3 för att han utförde en instinktiv försvarsmanöver för-förra handlingen)
*Olle parerar med Ob5T6 (2 i grund, +1 för motanfallet +2 för att det är hans andra blockad.

*pust* Naturligtvis är exemplet ovanligt osannolikt, men dock illustrativt.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Big Marco

Läskig
Re: Förtydligande igen

Ett fel i exempelt är att när man väl väljer en instinktiv försvarsmanöver så förlorar man sin status som anfallare, vilket innebär att alla resterande anfall som planerades försvinner.

-Marco Behrmann

Big Marco

Läskig
Två sidor tas upp i EON 2 med dylika stridsexempel för att minska förvirringen i dessa frågor.

-Marco Behrmann

Kullendorff

Warrior

Hmm ..

Jag låter alltid motanfallen komma sist...
Varför?

Jo, annars så parerar man och gör direkt ett motanfall .. och slipper sedan fler anfall den rundan.

Exempel:
Pelle den timida Tiraken slåss mot Humle den våldsamma Misslan:

Pelle blir till sin stora förvåning anfallare och tänker göra 3 anfall.
Humle morrar och deklarerar sina manövrar först. iom att han är rabiat så tänker han parera allt som kommer mot honom och motanfalla.

Då borde välan motanfallet komma sist (om han nu vill parera alla anfall låt säga)?
Så inte han parerar och motanfaller direkt ...
För isf blir det ju föga lönt att hugga/sticka en 3-4 ggr. ...

MvH
Kullendorff
*undrande*

Krille

Super Moderator

"Jo, annars så parerar man och gör direkt ett motanfall .. och slipper sedan fler anfall den rundan."

Ummm... om manövern Motanfall står följande: "Man hoppas att anfallaren skall missa sitt slag och satsar därför på att slå tillbaka." (Eon s 112). Detta tolkar i alla fall jag som att man inte parerar utan motanfaller istället för att försvara sig. Det vill säga, om du får ett anfall mot dig har du att välja mellan att antingen parera eller slå tillbaka, inte båda.

Av rent rollspelspraktiska skäl (motanfall ska vara en riskfylld manöver) avgörs den efter anfallet, men i praktiken inträffar de samtidigt.

- Krille

Mederian

Warrior

En sak jag funderar över är följande:

Om Stefan, som är anfallare, väljer att hugga två (2) hugg medelst en storyxa, och Börje väljer att strunta i att parera och istället hugga Stefan. Hur avgör man vem som hugger först? Om Stefan hugger först kanske inte ens Börje kan hugga, och om båda lyckas med sina hugg, finns det då något sätt för någon av dem att parera med ökad svårighet?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Skrynkelberg

Veteran

Tänka sig - jag har inte förstått att man kan anfalla flera gånger i en runda förrän nu! /images/icons/blush.gif Jag borde nog läsa igenom reglerna lite noggrannare.

Vänta nu ett ögonblick - om Stefan träffar, får Börje göra ett motanfall överhuvudtaget? I alla fall inte om han får en extraskada, väl? Nu hittade jag tyvärr inte regeln om instinktivt försvar...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Oookej, men... (en fråga till bara)

2. Manöver
*Kalle gör sitt första hugg med svårighet Ob5T6 (3 i grund, + 2 anfall förutom det första)
*Olle blockerar med Ob3T6 (2 i gund+1för motanfallet)
*Olle gör sitt motanfall med Ob4T6 (3 i grund + 1 för en blockad)
(*Kalle väljer att instinktivt blockera sig med Ob5T6 (2 i grund+2 anfall förutom det första + 1 för instinktivt försvar))

Vänta nu här... kommer inte Olles motanfall sist av allt i rundan? Nåväl, låtom exemplet fortsätta:

*Kalle gör sitt andra anfall med Ob7T6 (3 i grund + 2 extra anfall + 2 för att han utförde en instinktiv försvarsmanvöer förra handlingen)
*Olle blockerar med Ob4T6 (2 i grund + 1 för motanfallet +1 för att det är hans andra blockad)
*Kalle gör sitt tredje anfall med Ob8T6 (3 i grund + 2 extra anfall + 3 för att han utförde en instinktiv försvarsmanöver för-förra handlingen)
*Olle parerar med Ob5T6 (2 i grund, +1 för motanfallet +2 för att det är hans andra blockad.[/i]

Nu sist av allt borde väl motanfallet komma? Efter att Olle har parerat färdigt så får han banka en gång och på det får Kalle göra ett instinktivt försvar (blir Kalle då automatiskt försvarare nästa runda?)... eller?

Vad bestämmer när man får göra ett motanfall?
Gör man ett motanfall på ett anfall? Exempel:

Rudolf anfaller två gånger bestämmer han sig för.
Hahahamster gör ett motanfall och en parering.

*Rudolf slår, han missar.
*Hahahamster får inte göra ett försvar på en misslyckad manöver, så han motanfaller.
*Rudolf vill ha kvar sin anfallartitel och slår än en gång och tar emot skadan...
*Hahahamster parerar.

Eller blir det så här:

*Rudolf slår.
*Hahahamster ser detta och vill parera först, man får nämligen bestämma vilken av grejerna man vill göra först och sist. Han lyckas med pareringen.
*Rudolf slår igen, han missar. ***
*Hahahamster gör ett motanfall.
*Rudolf gör ett instinktivt försvar och blir försvarare nästa runda.

Men antag att när Rudolf hade träffat sitt andra anfall (***) i det andra exemplet, nämligen så här:

*Rudolf slår och träffar! ***
*Hahahamster parerar en gång till.
*Hahahamster gör nu ett motanfall...

Errr... snälla svara? /images/icons/smile.gif

Point

Click

Krille

Super Moderator
Re: Oookej, men... (en fråga till bara)

"Vad bestämmer när man får göra ett motanfall? Gör man ett motanfall på ett anfall?"

Ja. Motanfall är en försvarsmanöver som görs som svar på ett anfall. Lika lite som att man kan parera ett och samma anfall två gånger, lika lite kan man göra ett försvar och ett motanfall. Motanfallet görs istället för försvar och följer direkt på det anfallet som motanfallet svarar på.

Så följande variant är alltså inte rätt:

"*Rudolf slår och träffar! ***
*Hahahamster parerar en gång till.
*Hahahamster gör nu ett motanfall..."

Så här ska det vara:

* Rudolf säger att han ska tvåla till.
* Hahahamster får välja om han vill försvara sig eller slå tillbaka. Hahahamster chansar på att Rudolf missar och säger motanfall.
* Rudolf träffar.
* Hahahamster tar skada men står upp.
* Hahahamster gör motanfall.

Principen är snorenkel: ett anfall svaras på av en (1) försvarsmanöver. Försvararen deklarerar försvarsmanöver innan anfallaren slår för att träffa. Svårare än så är det inte.

- Krille

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tack fajbjor Kjille! :-) [NT]

No Text

Point

Click