Olle Linge
Snigel
Under de senaste veckorna har jag funderat på hur jag ska lösa det här med att bli bättre i mitt system. Efter den här tråden, kom jag återigen att tänka på levelsystem. Jag har tidigare gjort ett erfarenhetsystem som använder sig av levels, men det är inte att tala om för det här spelet som är betydligt enklare.
Det jag inte gillar med en del levelsystem (MERP till exempel), är att karaktärerna tvingas in i yrken av olika slag och det är ofta svårt att få saker att bli som man vill. Jag vill dra mig till minnes att Stjärnornas Krig-rollspelet hade en variant där mn samlade erfarenhets poäng i en pöl, som man sedan använde för att höja olika färdigheter med.
Min tanke är nu att kombinera detta med ett levelsystem, det vill säga att man samlar allmäna erfarenhetspoäng i en pöl, som inte spelar någon roll förens man "levlar", vilket bör ske ganska ofta och i små steg så att det inte märks någon större skillnad i spelet. Därefter använder man poängen man får för "levlingen" för att göra karaktären bättre. Det är alltså inte tänkt att det ska finns något yrkessystem alls.
Fördelarna med detta är förstås att man inte behöver hålla reda på förbättring under själv spelet och nackdelen är naturligtvis att det blir lite godtyckligt vad man blir bättre på, oavsett om man faktiskt tränat på det eller inte.
Nu undrar jag vad det finns för system som gjort på ett liknande sätt, eller om det finns system där man -inte- behöver hålla reda på förbättring (och nu räknar jag alltså in system där man t.ex. kryssar i en ruta för att slå förbättringsslag senare) under själva spelandet? Jag vill hålla mitt system så smidigt det går och är beredd att offra lite realism för att kunna ta detta helt efter spelandet avslutats. Några förlsag?
Det jag inte gillar med en del levelsystem (MERP till exempel), är att karaktärerna tvingas in i yrken av olika slag och det är ofta svårt att få saker att bli som man vill. Jag vill dra mig till minnes att Stjärnornas Krig-rollspelet hade en variant där mn samlade erfarenhets poäng i en pöl, som man sedan använde för att höja olika färdigheter med.
Min tanke är nu att kombinera detta med ett levelsystem, det vill säga att man samlar allmäna erfarenhetspoäng i en pöl, som inte spelar någon roll förens man "levlar", vilket bör ske ganska ofta och i små steg så att det inte märks någon större skillnad i spelet. Därefter använder man poängen man får för "levlingen" för att göra karaktären bättre. Det är alltså inte tänkt att det ska finns något yrkessystem alls.
Fördelarna med detta är förstås att man inte behöver hålla reda på förbättring under själv spelet och nackdelen är naturligtvis att det blir lite godtyckligt vad man blir bättre på, oavsett om man faktiskt tränat på det eller inte.
Nu undrar jag vad det finns för system som gjort på ett liknande sätt, eller om det finns system där man -inte- behöver hålla reda på förbättring (och nu räknar jag alltså in system där man t.ex. kryssar i en ruta för att slå förbättringsslag senare) under själva spelandet? Jag vill hålla mitt system så smidigt det går och är beredd att offra lite realism för att kunna ta detta helt efter spelandet avslutats. Några förlsag?