En av mina spelare spelar en nekromantiker som gärna vill bli en lisch. Eftersom jag är öppen för den möjligheten (fast han kommer får kämpa för det, tro mig... "Det sanna namnets åkallan" finns inte på det allmänna biblioteket...) har jag läst igenom skapelsemetoden ett antal gånger kan jag det mesta, men det är ett par saker som jag är osäker på. (de följande raderna kan kanske ses som spoilers av vissa spelledare och innehåller mycket referenser till modulen Vandöda & Nekromanti, så det är upp till dig att avgöra om du bör läsa eller ej.)
"Och inte bara det: man måste ta reda på det namn som man kommer få om man blir en lisch."
Ok, måste man bara ha tagit reda på det, eller ska man göra något med det? Det finns info om hur man memorerar det, men det står inget om att man måste... Ens "normala" sanna namn ska ju tatueras på kroppen, så ska man inte göra något speciellt med det framtida?
"De besjälade offren placeras i var (sic!) och ett av de tolv mindre pentagrammen. Om det är levande varelser måste de dödas."
Kanske är fånigt att fråga, men det kommer min spelare kanske att göra och då vill jag gärna ha något att falla tillbaka på...
Måste de dödas inuti pentagrammen? (tycker att själen, som är det man vill åt, borde hinna dra annars, men jag vet ju inte hur långt tid den stannar efter döden...)
"Nekromantikern måste därefter slå ett slag för ritual samt alkemi för att aktivera dodecagrammet och den alkemiska precessen."
Det här är det stora problemet: "ett slag för ritual samt alkemi". Jag antar att de menar "ett slag för riutal samt ett för alkemi", men då är fortfarande frågan... svårighet?
Den alkemiska processen borde ju vara på Ob12T6 och ta 144 timmar, då magnituden på processen normalt är densamma som den vandödes rang. Detta borde en mäktig nekromantiker kunna minska med 9-10 tärningar genom ett Ultrastort labb och diverse vanhelgande (även om han måste öka den igen genom ett par tidshalveringar för att inte somna halvvägs...), men detta leder till en ny fråga: assistenter?
Vid de flesta andra reanimationer har man ju liket på ett bord eller dyl. och är fri att springa runt i labbet tillsammans med assistenterna, men åtminstone en del av preparaten ligger ju i skålar inuti små magiska pentagramfängelser med själar och demoner i... ("Kongelaten placeras i en skål med alkemiska preparat i var och en av docdecagrammets uddar.")
Det är egentligen inte så jätteviktigt, men ritualslaget... vilken svårighet? Om inget annat nämns brukar det ju vara så att man ska kolla regelboken, men ritualsvårigheten beror ju på ritualen, men det är väl ingen ritual i vanlig mening som man utför, så jag har ingen aning... någon som har koll?
Förresten undrar jag om någon vet ifall lamior kan göra sig till lischer, förutom de uppenbara problemen med att begå självmord dvs (min spelare har funderat lite på lamia som förstasteg, och jag läste en tråd om det men minns inte om de kom fram till något.)
All hjälp uppskattas, speciellt om det finns ett bra resonemang bakom
"Och inte bara det: man måste ta reda på det namn som man kommer få om man blir en lisch."
Ok, måste man bara ha tagit reda på det, eller ska man göra något med det? Det finns info om hur man memorerar det, men det står inget om att man måste... Ens "normala" sanna namn ska ju tatueras på kroppen, så ska man inte göra något speciellt med det framtida?
"De besjälade offren placeras i var (sic!) och ett av de tolv mindre pentagrammen. Om det är levande varelser måste de dödas."
Kanske är fånigt att fråga, men det kommer min spelare kanske att göra och då vill jag gärna ha något att falla tillbaka på...
Måste de dödas inuti pentagrammen? (tycker att själen, som är det man vill åt, borde hinna dra annars, men jag vet ju inte hur långt tid den stannar efter döden...)
"Nekromantikern måste därefter slå ett slag för ritual samt alkemi för att aktivera dodecagrammet och den alkemiska precessen."
Det här är det stora problemet: "ett slag för ritual samt alkemi". Jag antar att de menar "ett slag för riutal samt ett för alkemi", men då är fortfarande frågan... svårighet?
Den alkemiska processen borde ju vara på Ob12T6 och ta 144 timmar, då magnituden på processen normalt är densamma som den vandödes rang. Detta borde en mäktig nekromantiker kunna minska med 9-10 tärningar genom ett Ultrastort labb och diverse vanhelgande (även om han måste öka den igen genom ett par tidshalveringar för att inte somna halvvägs...), men detta leder till en ny fråga: assistenter?
Vid de flesta andra reanimationer har man ju liket på ett bord eller dyl. och är fri att springa runt i labbet tillsammans med assistenterna, men åtminstone en del av preparaten ligger ju i skålar inuti små magiska pentagramfängelser med själar och demoner i... ("Kongelaten placeras i en skål med alkemiska preparat i var och en av docdecagrammets uddar.")
Det är egentligen inte så jätteviktigt, men ritualslaget... vilken svårighet? Om inget annat nämns brukar det ju vara så att man ska kolla regelboken, men ritualsvårigheten beror ju på ritualen, men det är väl ingen ritual i vanlig mening som man utför, så jag har ingen aning... någon som har koll?
Förresten undrar jag om någon vet ifall lamior kan göra sig till lischer, förutom de uppenbara problemen med att begå självmord dvs (min spelare har funderat lite på lamia som förstasteg, och jag läste en tråd om det men minns inte om de kom fram till något.)
All hjälp uppskattas, speciellt om det finns ett bra resonemang bakom