Nekromanti Att byta system i en kampanj?

Bifur

Veteran
En tanke jag tänkt efter några diskussioner kring Symbaroum. Hur ser ni på att byta system mitt i en kampanj? Finns det bra eller dåliga lägen? Hur viktigt är det att det nya systemet på något vis liknar det gamla? Räcker det att det är i samma anda eller behöver det fånga in samma aspekter i mekaniken? Eller spelar det ingen roll alls? Behöver RPnas utveckling/erfarenhet transfereras till det nya systemet? Måste en RPs "statistiska profil" ens vara likadan (dvs måste en krigare som var bra på pilbåge i det gamla systemet fortfarande vara det i det nya)?

Och för tydligheten skull så pratar jag inte om kampanjer på 8-10 spelmöten utan sådant i stil med Konfluxsviten, Undergångens arvtagare eller Törnetronen där det 25e spelpasset fortfarande är i kampanjens början.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag spelleder Konfluxsviten sedan 2008 och körde Svavelvinter-modulen med DoD-regler, växlade därefter över till WFRP2 med Trakorien-touch och körde det fram tills att jag började betatesta Svavelvinter RPG åt Tomas i det som senare blev Fria Ligan vilket jag kört med sedan dess i alla de betaversioner som dök upp tills det blev ett slutgiltigt spel.

Vid varje regelbyte var målet att lyfta spelet till ett moderna system med en regelmekanik som kändes bättre. Jag lade t.ex. sjuuukt mycket tid på att skapa Trakorien-anpassade besvärjelser till WFRP2-reglerna. Reglerna hade ju ingen koppling till varandra så flytten blev ganska godtycklig, men jag sålde nog samtidigt in det genom att muta spelarna med lite bättre värden i överföringen.

När jag några månader senare valde att börja med Svavelvinter RPG istället så var det ju inte heller möjligt att portera på något speciellt rättvist sätt. Ännu en gång mutade jag spelarna för lite bättre värden men tror ändå det blev lite givande och tagande utifrån vilken sorts yrken de hade och hur de "borde" vara i spelet. Den här gången var dock miljön redan anpassad till Trakorien, så där behövde jag inte göra någon anpassning. Kan samtidigt säga att en av huvudspelarna (som varit med och spelat från början) tröttnade vid det här bytet och hoppade av. Det blev helt enkelt ett byte för mycket för honom. Kan ändå inte säga att jag ångrar bytet :)

Summerat så är det såklart en avvägning. Är det nya regelsystemet så fantastiskt att det är värt att ta risken det skapar någon form av irritation i spelgruppen? För egen del så är jag inte speciellt förtjust i Symbaroums regler och hade nog hellre kört det med Forbidden Lands-reglerna då de reglerna är tydligare och enligt mig lite roligare. Dessutom finns det ju relativt bra möjlighet att porta särdrag och förmågor med Forbidden Lands färdigheter och talanger.

God45

#PrayersForBahakan
Alla i gruppen måste vara med på det för att det ska bli bra är min inställning. Och du som spelledare måste inse att du är personen som gjorde fel när ni valde det här systemet och att om spelarna vill ändra sina karaktärer helt vid system bytet så ska du låta dem.

Vi gjorde det här i en level 1 till 20 Pathfinder kampanj. För det var redan ett helvete av komplexitet och vi ville ta in nya spelare och de kunde inte förstå sina karaktärer. Så portade det till OSR och alla var nöjda :)

Vi gjorde det i en urban fantasy kampanj vi spelade i också dock. Och där tryckte spelledaren igenom det mot halva gruppens vilja. Där ändrades staten för att slåss i närstrid från dex till strength. Jag hade jätte mycket dex och typ ingen strength. Spelledaren ville inte låta mig byta för jag hade gjort en massa dex grejer tidigare i kampanjen. Jag var ”Jag tog bara den här staten för att vara ett combat monster. Jag är emot att byta system och jag tänker inte bli överkörd så att min karaktär går från att vara som jag vill ha den till att inte kunna slåss. Jag bryr mig inte om de andra skillsen jag använt mycket mer jag tog dem för att de synkade med min combat build. Jag bryr mig inte om att vi är 12 sessioner in. Jag vill inte spela en karaktär jag hatar och det här får mig att hata den.”. Så jag fick ändra vilket öppnade störtfloden av att alla ville ändra sina karaktärer. Så alla gick från att ha varit natueligt levlade karaktärer till att vara min/maxade monster.

Rangertheman

Myrmidon
Vi bytte till Fate of Ambria under några delar av Häxhammaren. Spelarna skapade nya rollpersoner men baserade dem på Symbaroum-rollpersonerna. Funkade faktiskt ganska bra. Det gick lite väl snabbt att komma igenom delarna vi spelade dock. Vi bytte tillbaka för att få ner tempot och konstaterade att ToA fungerar som bäst när spelarna rör sig fritt i Ambria.

Bifur

Veteran
God45;n301512 said:
Alla i gruppen måste vara med på det för att det ska bli bra är min inställning. Och du som spelledare måste inse att du är personen som gjorde fel när ni valde det här systemet och att om spelarna vill ändra sina karaktärer helt vid system bytet så ska du låta dem.
Vet inte jag känner mig särskilt ansvarig :). Ingen kunde mer om Symbaroum än någon annan, annat än att alla gillade MUA-kampanjen. Vet inte heller om jag generellt tycker att det är något specifikt ansvar för SL att vara "regelexperten" (även om den personen så klart måste ha hyfsad koll). Men så väljer jag äventyr/kampanjer som SL - inte spel. Och där är jag inte det minsta besviken på Symbaroum!

Men ni som bytt någon gång: har det känns som att det fått storymässiga konsekvenser? Typ att vissa lösningar för RPna inte längre funkar? Bytet till FATE verkar ju gett er ett för högt tempo?
@Henke: Hur mycket jag än gillar WFRP 2, det är ju inte världens rules light-system. Var det värt arbetsinsatsen för din del som SL kontra att köra på med DoD?

För min del är min enda erfarenhet ett byte mitt i MUA från Mutant 2 till MUA-regler, men det var ju minsta möjliga justering.

luddwig

Lawful evil
Jag tycker att det är enormt mycket bättre att byta regelsystem till något som majoriteten av spelgruppen föredrar, än att lägga ner en i övrigt bra kampanj eller streta vidare med ett regelsystem som stör spelupplevelsen. Enligt min mening behöver det nya regelsystemet inte heller likna det gamla. Jag skulle till exempel mycket väl kunna tänka mig att byta från meckig BRP till något med tärningspölar. Det nya regelsystemet bör dock kunna fånga de spelmekaniska nyckeldragen i rollfigurerna, annars blir jag missnöjd. Så ja, en krigare som var bra på pilbåge i det gamla systemet måste fortfarande vara det i det nya.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker sätta min flagg i punkten att spelledaren är ansvarig för att spelsystemet fungerar för kampanjen. För bara speleldaren vet vad som kommer och kan göra ett informerat beslut.

Henke

Tänker också att spelledaren inte bara ansvarar utan nästan garanterat är den som initierar bytet av regler? Det är ju den som använder reglerna som märker när de inte är bra på ett annat sätt än spelarna? Jag har kritiserat reglerna en del när vi spelar Mask of Nyarlathotep då jag tycker CoC regelsystem är trist och träigt, men har inte lyckats få gehör :)

Henke

Henke;n301510 said:
När jag några månader senare valde att börja med Svavelvinter RPG istället så var det ju inte heller möjligt att portera på något speciellt rättvist sätt. Ännu en gång mutade jag spelarna för lite bättre värden men tror ändå det blev lite givande och tagande utifrån vilken sorts yrken de hade och hur de "borde" vara i spelet. Den här gången var dock miljön redan anpassad till Trakorien, så där behövde jag inte göra någon anpassning. Kan samtidigt säga att en av huvudspelarna (som varit med och spelat från början) tröttnade vid det här bytet och hoppade av. Det blev helt enkelt ett byte för mycket för honom. Kan ändå inte säga att jag ångrar bytet :)
Om intresse finns kan jag försöka gräva fram de karaktärer som jag portade för att ge mer detaljer kring resultatet?

Rangertheman

Myrmidon
Henke;n301529 said:
Jag har kritiserat reglerna en del när vi spelar Mask of Nyarlathotep då jag tycker CoC regelsystem är trist och träigt, men har inte lyckats få gehör :)
Synd att de inte kan tänka sig t.ex. Kutulu :)

Bifur

Veteran
Henke;n301529 said:
Tänker också att spelledaren inte bara ansvarar utan nästan garanterat är den som initierar bytet av regler? Det är ju den som använder reglerna som märker när de inte är bra på ett annat sätt än spelarna? Jag har kritiserat reglerna en del när vi spelar Mask of Nyarlathotep då jag tycker CoC regelsystem är trist och träigt, men har inte lyckats få gehör :)
Jag håller inte med. SL har en viktig roll givetvis, specielkt i relation till äventyret, men jag tycker spelarna är lika ansvariga för att hitta sådana effekter av systemet som inte passar gruppens spelstil. Men det är en annan diskussion.

Ulfgeir

Swashbuckler
Vi körde gammal d20-variant av Babylon 5 (inte den första, utan den från Mongoose om jag minns rätt), bytte senare i kampanjen till D20 Modern, och sedan till 2nd edition av Babylon 5-reglerna. Fungerade, men var lite meckigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Under utvecklingen av More than Human så spelledde jag samtidigt spelets kampanj. Eftersom systemet var med om ganska stora förändringar så ser jag det nog som i princip samma sak som att byta regelsystem, även om det kanske mest var som att byta mellan ett par likartade.

I vårt fall så var det något jag var ganska öppen med och som spelarna köpte som del av premissen - de var speltestare, klart det krängde lite. Vi var definitivt med om att t.ex. superkrafter plötsligt slutade funka som de gjort tidigare, eller att rollpersoner plötsligt blev mycket bättre eller sämre än tidigare. Jag försökte hålla spelarna glada genom att försöka se till att rollpersonerna åtminstone inte blev alltför mycket sämre när det gäller chans att lyckas och så; jag var hellre generös med poängen när systemet balanserades om. Det funkade rätt OK. VI förklarade krafternas fluktuering med att, tja, krafterna var instabila. I spelets metaplot kommer ju krafterna någonstans ifrån och det är lite mystiskt och sådär, så att de varierade lite funkade förvånansvärt ok.

I allmänhet spelar jag inte rollspel med speciellt stort fokus på reglerna. Jag skulle bli lite irriterad om min rollperson plötsligt blev helt inkompetent på något det etablerats att hen var bra på, men annars har jag egentligen noll problem med systembyten för egen del. det är ju inte i systemet min upplevelse sitter, s a s.

luddwig

Lawful evil
Om det är ett uttalat speltest borde ingen bli förvånad eller frustrerad över mindre eller större regeländringar. Sådant är ju då en del av premissen. Jag kör en testkampanj med mitt Världsrymdens vagabonder nu och reglerna uppdateras kontinuerligt utan att någon klagar.

Att i en kampanj med "nu ska vi spela A" som premiss byta till regelsystem B känns knepigare, men värt besväret om det gör spelandet bättre tycker jag. Se dock till att prata igenom situationen ordentligt och enas kring vilket det nya systemet ska vara, samt hur bytet ska gå till.

CapnZapp

Myrmidon
Jag tror inte på att byta regler mitt i.

Bättre då att avrunda och sedan skapa nya karaktärer i det nya systemet.

Tillsammans med spelarna bör ni kunna hitta på en värdig avslutning på första gängets hjältemod, som dessutom leder storyn vidare som en stafettpinne att övertas av den nya gruppen hjältar.

CapnZapp

Myrmidon
Om man absolut måste konvertera en spelarkaraktär från system A till system B, har jag insett att alla detaljerade konverteringsregler stjälper mer än de hjälper. Den enda metoden som leder till tillfredställande resultat är följande:

Steg 1. Skriv ner en beskrivning av hjälten på enkel och ren svenska, där du rensar bort alla specifika värden.
Steg 2. Dubbelkolla att inga regelbegrepp smugit sig in, inga förmågor eller krafter som är definierade i spelets mekanik alls.
Steg 3. Bränn nu gamla karaktärsarket så du inte frestas titta på regelmässiga detaljer, specifika siffror och så :)
Steg 4. Skapa en helt ny gubbe i det nya systemet, där du inspireras av din beskrivning av gamla gubben utan att känna något tvång att exakt emulera den gamles färdigheter.
Steg 5. Klart. :wink:

Detta konverteringssystem har dessutom fördelen att det är 100% kompatibelt med alla kända och okända spel på marknaden! :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bästa tillfället att byta regelsystem är vid ett tillfälle när man kan göra ett större tidshopp i kampanjen, så att eventuella förändringar skulle kunna delvis motivieras av saker man hitar på som hänt under tidshoppet. Detta är egentligen inte superviktigt, men jag tycker att det gör det mycket lättare att köpa förändringen utan att allt bara känns konstigt.

Det jag tycker är viktigt är att tänka på det God45 pratar om ovan. Det går inte bara att stirra sig blind på vilka stats rollpersonen har, och försöka konvertera dessa rakt av, man måste istället fundera över vad som egentligen är "grejen" med rollpersonen. Är rollpersonen som har hög smidighet en snabbfotat akrobat eller fäktmästare i första hand?

En annan övning jag tycker kan vara bra är att gå igenom alla förmågor och färdigheter man tagit under spelet med ett särskilt syfte, och se till att detta syfta fortfarande uppfylls senare. Det påminner lite om förra punkten, men vad jag menar är att den där superstridsmaskinen kanske vid något tillfälle investerade lite i "bildning" för att gruppen behövde någon som kunde läsa. Då bör kanske även den konverterade rollpersonen ha motsvarande färdighet, även fast spelaren kanske hellre skulle optimera sina stridsförmågor. Men om det istället var så att rollpersonen fick de där poängen i bildning helt gratis i det föra karaktärsskapendet, men det finns inga sånna gratispoäng i det nya systemet, ja då borde det vara helt okej om spelaren helt enkelt inte spenderar sina allt för få poäng på att köpa en färdighet hen inte ville ha från början.

Det kommer ju säkerligen bli lite saker som helt enkelt inte kommer stämma överens med före och efter. Det är svårt att komma ifrån. I synnerhet magi skulle jag säga är en sån sak som kan bli väldigt märklig när man byter mellan system.

Det absolut viktigaste innan allt annat, är att sätta sig ner i gruppen och diskutera igenom det här riktigt ordentligt. Snacka om varför ni ska byta regelsystem, vad ni hoppas att uppnå med det. Snacka igenom hur systemet skiljer sig från varandra (var ett system väldigt detaljerat medan det nya är grovt och generaliserat, eller tvärt om?). Snacka igenom just vad varje spelare tycker är det viktiga med sin rollperson, men också vad spelarna tycker är viktigt med andra rollpersoner!

Konvertera rollpersonerna tillsammans i grupp, och då menar jag ta en rollperson itaget och diskutera igenom den i gruppen, och hjälps åt att bygga ihop den i nya systemet. Självfallet bör den faktiske spelaren ha "final say" om olika beslut (i sammrådan med SL), men det här kan avhjälpa att en spelare sitter och känner "varför fick hen göra om sin rollperson så den blev mycket bättre, medan jag var tvungen att göra en jättedålig version av min?".

Slutligen, var inte rätt att husregla och höfte lite lätt just för att uppnå en hyffsad kontinuitet. Det kanske är okej att hitta på en helt ny färdighet åt en spelare just för att symbolisera något den spelaren tyckte var viktigt men som inte stöds av det nya systemet. Med den uttalade principen att dessa husregler bara gäller för den specifika karaktären, inte för nya karaktärer i framtiden.

Men det absolut viktigaste är just att spelgruppen är överens, och inte bara att spelledaren framtvingar bytet mot spelarnas vilja. Om spelarna inte är med på noterna är det kanske bättre att sätta er och diskutera vad nån av er inte står ut med i det gamla regelsystemet. Kanske går det att lösa saker genom att husregla och plocka bort saker från det gamla systemet.

Kanske säga "vi kör på det gamla systemet, men istället för att ha de här superdetaljerade reglerna för vad varje färdighet gör så kommer vi se det som mer riktlinjer och göra bedömningar från gång till gång baserat på omständigheterna".