Bästa tillfället att byta regelsystem är vid ett tillfälle när man kan göra ett större tidshopp i kampanjen, så att eventuella förändringar skulle kunna delvis motivieras av saker man hitar på som hänt under tidshoppet. Detta är egentligen inte superviktigt, men jag tycker att det gör det mycket lättare att köpa förändringen utan att allt bara känns konstigt.
Det jag tycker är viktigt är att tänka på det God45 pratar om ovan. Det går inte bara att stirra sig blind på vilka stats rollpersonen har, och försöka konvertera dessa rakt av, man måste istället fundera över vad som egentligen är "grejen" med rollpersonen. Är rollpersonen som har hög smidighet en snabbfotat akrobat eller fäktmästare i första hand?
En annan övning jag tycker kan vara bra är att gå igenom alla förmågor och färdigheter man tagit under spelet med ett särskilt syfte, och se till att detta syfta fortfarande uppfylls senare. Det påminner lite om förra punkten, men vad jag menar är att den där superstridsmaskinen kanske vid något tillfälle investerade lite i "bildning" för att gruppen behövde någon som kunde läsa. Då bör kanske även den konverterade rollpersonen ha motsvarande färdighet, även fast spelaren kanske hellre skulle optimera sina stridsförmågor. Men om det istället var så att rollpersonen fick de där poängen i bildning helt gratis i det föra karaktärsskapendet, men det finns inga sånna gratispoäng i det nya systemet, ja då borde det vara helt okej om spelaren helt enkelt inte spenderar sina allt för få poäng på att köpa en färdighet hen inte ville ha från början.
Det kommer ju säkerligen bli lite saker som helt enkelt inte kommer stämma överens med före och efter. Det är svårt att komma ifrån. I synnerhet magi skulle jag säga är en sån sak som kan bli väldigt märklig när man byter mellan system.
Det absolut viktigaste innan allt annat, är att sätta sig ner i gruppen och diskutera igenom det här riktigt ordentligt. Snacka om varför ni ska byta regelsystem, vad ni hoppas att uppnå med det. Snacka igenom hur systemet skiljer sig från varandra (var ett system väldigt detaljerat medan det nya är grovt och generaliserat, eller tvärt om?). Snacka igenom just vad varje spelare tycker är det viktiga med sin rollperson, men också vad spelarna tycker är viktigt med andra rollpersoner!
Konvertera rollpersonerna tillsammans i grupp, och då menar jag ta en rollperson itaget och diskutera igenom den i gruppen, och hjälps åt att bygga ihop den i nya systemet. Självfallet bör den faktiske spelaren ha "final say" om olika beslut (i sammrådan med SL), men det här kan avhjälpa att en spelare sitter och känner "varför fick hen göra om sin rollperson så den blev mycket bättre, medan jag var tvungen att göra en jättedålig version av min?".
Slutligen, var inte rätt att husregla och höfte lite lätt just för att uppnå en hyffsad kontinuitet. Det kanske är okej att hitta på en helt ny färdighet åt en spelare just för att symbolisera något den spelaren tyckte var viktigt men som inte stöds av det nya systemet. Med den uttalade principen att dessa husregler bara gäller för den specifika karaktären, inte för nya karaktärer i framtiden.
Men det absolut viktigaste är just att spelgruppen är överens, och inte bara att spelledaren framtvingar bytet mot spelarnas vilja. Om spelarna inte är med på noterna är det kanske bättre att sätta er och diskutera vad nån av er inte står ut med i det gamla regelsystemet. Kanske går det att lösa saker genom att husregla och plocka bort saker från det gamla systemet.
Kanske säga "vi kör på det gamla systemet, men istället för att ha de här superdetaljerade reglerna för vad varje färdighet gör så kommer vi se det som mer riktlinjer och göra bedömningar från gång till gång baserat på omständigheterna".