Nekromanti Att döda eller dödas det är frågan

Favelan

Veteran
Det stora mysteriet som jag längre undrat över är hur hårda SL bör vara. Till exempel så spelar jag för tillfället avelansh . Där har vi kommit en bra bit utan något större motstånd. Vilket jag tycker är fruktansvärt tråkigt. När det väl blir strid så improviserar vår SL för mycket och vår fiender är snart döda utan att de har avyrat i princip ett skott. Om vi ens blir träffade så är det lättaskador som vi får i armar och ben...
Hur det är för er, brukar era spelledare döda era RP:s, vid tillfällen där ni uppträder klantigt; eller bara som som en naturlig del av de farliga striderna.

Favelan

Det är ingen skam att tiga om man inte har något viktigt att säga (ryskt ordspråk)

Tippis

Warrior
Won't you f*ing die!?

Det brukar bli som det blir, om inte SL har några extra speciella planer.

I allmänhet brukar mina spelare klaga om jag inte skjuter dem i småbitar emellanåt. Jag menar inte då inte att jag bara helt sonika skjuter av dem, utan att jag ger dem ordentligt motstånd, och sedan får de klara sig bäst de kan. Om de kommer på en bra plan, eller taktik, eller bara en allmänt juste idé som ger stämning, låter jag dem komma undan med det, istället för som vissa SL jag känner som reagerar på ett helt annat sätt... (de tänker istället "äh! det där har bovarna tänkt på" och teleporterar in en tungt beväpnad kille som står mitt i vägen för vår smarta flyktväg). Om de däremot gör dumma saker (som att inte fly från polisen), så får de stryket! Jag tänker, som SL, inte rädda dem.

Fast det är klart, jag låter i mångt och mycket spelarna själva bestämma hur mycket slagsmål de vill hamna i. Personligen avskyr jag "random street violence", mest för att jag inte ser det som trovärdigt, men också för att det bara tyder på att SL inte har någon fantasi! Det betyder inte att de inte blir beskjutna från mörka gränder, eller förbipasserande bilar - snarare tvärt om. Det finns dock alltid en anledning till att de råkar ut för det.

Det närmaste jag kommit att slänga slumpanfall på spelarna var när de var dumma nog att gå in i den därna kåkstaden i industriområdet - som var känd som ett tillhåll för välbeväpnade knäppskallar och dödsrånmördare - iklädda sina svindyra cocktailkläder... Men, som sagt, då fanns det fortfarande en anledning till att de blev brutalt rånade. Puckon! /images/icons/grin.gif<blockquote><hr>Det är ingen skam att tiga om man inte har något viktigt att säga (ryskt ordspråk)<hr></blockquote>Så'n tur att jag inte har någon skam i kroppen då - jag har ju ändå inget vettigt att säga /images/icons/wink.gif.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hur det är för er, brukar era spelledare döda era RP:s, vid tillfällen där ni uppträder klantigt; eller bara som som en naturlig del av de farliga striderna.

Först och främst så bör det påpekas att vi spelar en rejäl kampanj, som bygger på dom inblandade karaktärerna. Därför så är det lite surt, både för spelare och för mig, ifall någon av karaktärerna skulle gå och dö på någon dussinstrid.

Fast nu är det som så, att dom flesta strider som karaktärerna ger sig in i, så är det dom själva som bestämmer om dom ska slåss. Alltså tar dom bara strider som dom tror att dom kan hantera.
Däremot, om dom gör någonting riktigt stendumt, som går upp och trycker upp sin 9mm i näsan på den där övercybrade 'Cleanern' från Interpol, medan han står och spänner med sina 7 kompisar.

Ja du...
Då får man plocka upp bitar av RPn med pincett om du vet vad jag menar /images/icons/wink.gif

Sån tur är så är mina spelare väldigt måna om sina liv, och dessutom inte särskilt bra på att slåss. Så dom väljer sina strider med stor omsorg.

Så jag är försiktig med att döda dom i strider där dom inte kan välja sitt deltagande. Däremot så kan dom gott och bli så pass allvarligt skadade så att dom kommer behöva cybernetik. Cybernetik -> psykos (mums =).
Sen ger jag psykospoäng för rejält blodiga strider, eller rejält våldsamma strider.

Så mina spelare, märker defintivt av strider, och ogillar dom skarpt. Precis som det är i verkliga livet /images/icons/smile.gif

/Grottrollet Naug

Jag brukar ha bestämt mig innan för hur elakt motståndet är, och hur smarta de är...så jag brukar inte planera in sånt som dödar rp rakt av, men jag tänkar inte rädda dem om de tar sig vatten över huvudet...

Dock så brukar mina spelare tänka ganska länge innan de börjar slåss, så de brukar överleva...