Nekromanti Att dra in RP (starta äventyret)

Max Raven

T12-kultist
Ytterliggare en "självklarhet" som jag är lite osäker över hur man ska sköta:

Hur sätter man igång ett äventyr? Ofta har jag kört med de gamla klyschorna "sitter i en bar" och "kontaktas av uppdragsgivare". De här fungerar inte så bra för Äventyrssommar - som definitivt behöver det här till Mysteriemakar-delen, då det är tänkt för nybörjare.

Alltså - vilka "standardsätt" finns det att starta ett äventyr på?

Rickard

Urverk speldesign
Ge ett incitament. Vad är rollpersonernas drivkrafter?

Varför skriver du inte bara in det i spelet, då du har ett fast tema? Starta dina äventyr med "Du har sett gubben Enok göra något konstigt i källaren och bestämt dig för att undersöka det" eller "På grund av ett vad så ska du övernatta i det övergivna huset".

/Han som tycker det är viktigt att etablera drivkrafter och som inte tycker det är något fel om spelet i sig tvingar fram detta

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
De jag känner till är:
En döende släkting/gammal vän (som man oftast aldrig har hört talas om innan) ber om hjälp att reda upp ett gammalt problem.

En rp blir misstagen för någon annan och indragen på det visset.

En npc dör i närheten av rp och de blir beskyllda.

Någon bryter sig in hos rp.

Ögat

Hero
Det är en regnig dag och ni leker kurragömma i huset. Sigrid gömmer sig på vinden och hittar...
1) en magisk garderob / ett hemligt rum
2) en skattkarta
3) en gammal dagbok

Den gamla huset har stått tomt i fyrtio år. En kväll när ni är på väg hem från affären med fickorna fulla av ettöres-kola passerar ni huset och ser...
1) ett blinkande ljus från ett av fönstren
2) en vitklädd och smått genomskinlig kvinna som vandrar genom trädgården
3) en mystisk bil parkerad utanför

Det är en solig dag på stranden. Plötsligt kommer ret-sune fram och börjar retas. Han säger att ni är fegisar och slår vad om att ni aldrig vågar...
1) övernatta i den gamla fyren
2) gå in i Gråsvik-grottan
3) besöka tivolit efter mörkrets inbrott

Det är marknadsdag och ni är nere på stan. På en anslagstavla bredvid bankkontoret sitter en lapp som fångar ert intresse. Änkefru Bräck erbjuder 10 kronor belöning till den som...
1) kan hitta hennes bortsprungna katt
2) kan ge information som leder till att bovligan som tog hennes silver åker i fängelse
3) kan hjälpa henne med några ytterst brådskande ärenden

anth

Vetefan
Jag tycker att det är viktigare att svara på frågan "vad har rollpersonerna för förhållande till varandra?"
När den frågan är besvarad försöker man hitta någon katalysator som får alla rollpersoner med på äventyr.

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
När den frågan är besvarad försöker man hitta någon katalysator som får alla rollpersoner med på äventyr.
Katalysatorn kan också vara vad som fört samman dem.

/Han som är mycket för att spelarna förklarar hur de hör samman

Hunden springer iväg och kommer tillbaka med
a) en liten tygsäck med plastpåsar med vitt pulver i.
b) ett dinosaurieben.
c) en tidning på ryska.
Undrar var den kom ifrån.

Ram

Skev
Man spelar barn och ungdomar, inte sant?

Gör inte det att man kan strunta i de vanliga sakerna? Deras drivkraft är nyfikenhet. Det kan bara börja med att de får höra talas om något konstigt, vad som helst från eller via vem som helst.

Visst, man kan krydda med tyngre saker, att kompisar har försvunnit, att ens hund är borta eller vadsom, men från början... Well, man har nytta av att känna varandra, men därutöver tycker jag att det räcker med att de är nyfikna. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Gör inte det att man kan strunta i de vanliga sakerna? Deras drivkraft är nyfikenhet. Det kan bara börja med att de får höra talas om något konstigt, vad som helst från eller via vem som helst.
Jag ser gärna listor och exempel på vad "vad som helst" kan vara, men visst: Barnen kan förväntas undersöka saker mer eller mindre enbart "because it's there".

Vilket i den bästa av världar skulle gälla alla rollpersoner.

Ram

Skev
krank said:
Jag ser gärna listor och exempel på vad "vad som helst" kan vara, men visst: Barnen kan förväntas undersöka saker mer eller mindre enbart "because it's there".

Vilket i den bästa av världar skulle gälla alla rollpersoner.
Mjo, mitt inlägg var inte egentligen emot listor och dyl. utan mer en reflektion över att drivkraftsproblemet eventuellt inte är ett problem på samma sätt som det är i en del andra rollspel.

Däremot så håller jag inte riktigt med om att det i den bästa av värlar skulle gälla alla. Det tar bort en intressant del av det hela, att tvingas ta hänsyn till sin egen situation innan man agerar. "Bör vi gå in och peta i det som MiB:s en håller på att gräver i...?", "Kommer det att bli svårare för oss att få jobb i den här staden om vi snokar i detta?", "Bör vi verkligen gå in i karnevalsfolkets cirkusvagn...?".