Nekromanti Att dra positiva lögner

tull

Hero
Ljuger ni för er partner/polare/någon för att göra livet lite härligare? Gör de så mot er?

Jag är ingen pedagog, låt mig ta några exempel istället för att få fram vad jag menar.

När jag har rollspelat brukar min fästmö fråga mig om jag hade roligt. "Fick du döda många troll?". Hon ler åt mig och nickar åt mina svar. Naturligtvis svarar jag: "Nej älskling, jag är en cultural gamer. Vi rollspelar inte för att vi vill döda troll, vi vill leva oss in i karaktären. Dess tankar, kultur och sånt. Det har jag ju sagt 1000ggr förut". Efter ett kort tag spricker jag naturligtvis upp, ivrig i mitt berättande om hur duktig jag varit under nattens strider.

Men vi har pratat om det där förut, min fästmö är sjukt ointresserad av mina monologer om häftiga rollspelsmöten. Faktum är att hon fattar hälften av de ord jag använder skulle jag vilja påstå. Men det är kul, hon låtsas vara intresserad och jag får bekräftelsen av att prata om hur häftig mina karaktärer var.

När jag ljuger är vi ofta på stan och hon vill ta en kopp kaffe och en smörgås med snyggt namn på ett av Uppsalas "designade" caféer. En klassiker av alla dessa jävlar är "Waynes Coffe" som jag hatar av hela mitt hjärta ta mig fan, det kostar LÖJLIGT JÄVLA MYCKET för en kopp kaffe där och smörgåsen mjölar ned hela mig, jeansen ser ut som ett helvete. Hela cafekulturen är för mig ett mysterium, ungefär i samma grad som alla förtappade själar som väljer att "Plocka ihop en egen sallad" för 80kr på lunchen. Men min fästmö är en typisk latteliberal citybrud så hon gillar dessa former av verksamheter och köper gärna in sig i projekt via WWF och att bli fadder till isbjörnar, apor och en massa andra djur. Jag försöker förklara för henne "älskling, de kommer inte skriva ett brev - nallebjörnen kommer ifrån en organisation. Djuren bryr sig inte, de försöker bara kränga pengar av ditt samvete". Men hon skakar bara på huvudet och motiverar det med att djuren kommer må bra av hennes pengar även fast de inte vet om det själva. typ.
Men åter till Waynes coffe...
jag tar nu förgivet - vi är alla överens här om detta faktum. Dessa kedjor är ett helvete och jag köper allas motiv till varför de tycker så. Om Krank ogillar Waynes, för det hoppas jag han gör, så håller jag med alla hans argument mot denna förbannade cafékedja.
...min fästmö hon älskar iaf att fika där och när hon vill fika där så ler jag åt henne och säger "ja jag vill gärna ta en machiato med dig". I mina tankar, ser jag hur mitt kontokort bränner iväg pengar jag gärna skulle använt för att käka en riktig lunch. Typ en kebabpizza med extra allt. Men jag drar naturligtvis en ljugare och min fästmö vet om detta eftersom vi båda blir glada när vi gör det åt varandra. Vi får ju uppleva det vi tycker är kul tillsammans med den andre. Jag får hålla monologer och har någon som lyssnar. Hon får slösa pengar på fåniga kaffesorter (som dessutom är fair trade) tillsammans med mig.

Vi vinner ju båda på det och vi är alla glada.

--------------------------------
Så har ni några roliga erfarenhet av sådant här att delge er utav?
Inlägg som skapar skratt är varmt välkommet. Att skriva djupa inlägg om att ljuga eller inte ljuga - det är fan bara pretto och då får man minuspoäng.

!Paxen

Swashbuckler
Jag lever ihop med mig fästmö. Självklart drar jag, och hon, lögner.

Arfert

Facit
lite OT, men Waynes är faktiskt helsvenskt, startades av två tjejer på 90 talet. Första kaféet är det på Kungsgatan, och länge fanns bara det.

Men de är jäääääävligt dyra. Fast det är väl nästan alla fik nuförtiden, tyvärr...

Ond bråd död

Swashbuckler
Det sköna med Waynes är att en liten kaffe är en mugg. Stor kaffe är en fucking kruka med kaffe. Allt är så bisarrt stort att det känns som man kommit till jättarnas land. Men prisvärt är det förstås inte.

Christoffer

It's all pig.
Lite OT men, om man nu har lyxen av att bo i Uppsala, varför går man på Waynes när Hugos finns?

!Paxen

Swashbuckler
+1 till alla som börjar snacka om Waynes Coffe, men skiter i att svara på frågan :gremsmile:

Fienden

Hero
ON TOPIC OMG:

Jag ljuger för mina föräldrar hälften av gångerna jag kommer hem från skolan! De frågar om jag haft en bra dag, och jag svarar ju självklart "ja" varenda gång. Det har blivit rutin, och varför skulle jag prata med dem om min depression? xD

Så, ljugeri! <3

krank

Går ondskans ärenden
Persson said:
Måste tyvärr säga att jag egentligen bara ljuger för att rädda mitt arsle, vanligen från någon form av pinsamhet... Och det är inte så roligt, direkt.

Jag brukar också ljuga när min mor frågar mig om jag lägger undan pengar varje månad. Det önskar jag att jag hade karaktärsstyrka till, men mina pengar bara rinner iväg till annat.

Jag brukade ljuga mer, och vara obehagligt bra på det.

!Paxen

Swashbuckler
Kraetyz said:
ON TOPIC OMG:

Jag ljuger för mina föräldrar hälften av gångerna jag kommer hem från skolan! De frågar om jag haft en bra dag, och jag svarar ju självklart "ja" varenda gång. Det har blivit rutin, och varför skulle jag prata med dem om min depression? xD

Så, ljugeri! <3
WIIIIH, second post!?!?!?!?!?

Anyhoo, du är alltså artigare än vad jag var i min ungdom (dvs för 4 år sen).. Jag brukade bara svara med ett muller, typ "hrrruuum", ibland ett "det var piss"..

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Persson said:
Måste tyvärr säga att jag egentligen bara ljuger för att rädda mitt arsle, vanligen från någon form av pinsamhet... Och det är inte så roligt, direkt.
Kan man gissa vilka pinsamheter det handlar om? :gremwink:

krank said:
Jag brukar också ljuga när min mor frågar mig om jag lägger undan pengar varje månad. Det önskar jag att jag hade karaktärsstyrka till, men mina pengar bara rinner iväg till annat.
Haha, var tvungen at ringa till min farmor då jag hade fått pengar från henne till min födelsedag.. När jag sa att jag sparar lite pengar varje månad så fick jag höra ett stort, östgötskt "Görru?!"

Fan, det är ju så jävla vuxet..

krank said:
Jag brukade ljuga mer, och vara obehagligt bra på det.
Jag skäms över hur mycket jag ljuger, då jag också är väldigt bra på det. Försöker dock vara så ärlig jag kan nuförtiden, vilket kan bli ganska svårt ibland..

Arfert

Facit
Paxen said:
+1 till alla som börjar snacka om Waynes Coffe, men skiter i att svara på frågan :gremsmile:
Vi är ju på ett internetforum, vi äääälskar OT, surpuppa! :gremgrin:

Och jag är gift och har barn, så visst ljuger jag.

krank

Går ondskans ärenden
Paxen said:
Kan man gissa vilka pinsamheter det handlar om? :gremwink:
Visst, gissa på. =)

Paxen said:
Jag skäms över hur mycket jag ljuger, då jag också är väldigt bra på det. Försöker dock vara så ärlig jag kan nuförtiden, vilket kan bli ganska svårt ibland..
Samma här.

Men det ger en säregen positiv känsla att vara öppen. Som när jag mailade min chef den där gången jag råkat sätta igång inbrottslarmet och sedan i panik sprungit inte bara ut ur skolan utan hem. Där kan man snacka en sån där grej som ger prestigeförlust.

Jag har kollegor som i stort sett aldrig erkänner när de har eller har gjort fel. De framstår i mina ögon som lite fåniga, just på den punkten. Jag har inga problem att säga till mina elever: "Sorry, nej, jag glömde det" eller "äh, skit. Vet ni varför det inte funkar? För att jag är dum i huvudet. Vi gör såhär istället..."

Man är bara människa, och åtminstone jag gillar när andra människor vågar vara öppna med sina svagheter.

Nå, nu blev det här alldeles för djupt. Jag försökte komma på vad jag mer ljuger om... Jag kanske borde ljuga mer? Framför allt tror jag det skulle vara en fördel i dejtingsammanhang... =)

Fienden

Hero
Krank, som en vis person på TV sade en gång (tror det var i Scrubs):

Dejtning är bara till för att man ska kunna ljuga för sin partner tills denne tycker om en såpass mycket att man kan avslöja vem man egentligen är.

Eller ungefär så.
:gremwink:

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Paxen said:
Samma här.

Men det ger en säregen positiv känsla att vara öppen. Som när jag mailade min chef den där gången jag råkat sätta igång inbrottslarmet och sedan i panik sprungit inte bara ut ur skolan utan hem. Där kan man snacka en sån där grej som ger prestigeförlust.

Jag har kollegor som i stort sett aldrig erkänner när de har eller har gjort fel. De framstår i mina ögon som lite fåniga, just på den punkten. Jag har inga problem att säga till mina elever: "Sorry, nej, jag glömde det" eller "äh, skit. Vet ni varför det inte funkar? För att jag är dum i huvudet. Vi gör såhär istället..."

Man är bara människa, och åtminstone jag gillar när andra människor vågar vara öppna med sina svagheter.

Nå, nu blev det här alldeles för djupt. Jag försökte komma på vad jag mer ljuger om... Jag kanske borde ljuga mer? Framför allt tror jag det skulle vara en fördel i dejtingsammanhang... =)
Visst fan blev det djupt, men det ska man aldrig ta negativt.. Så länge det inte blir såpoperadjupt.. Eller, det är väl mer en väldigt tunn yta som bär ton av djup skit.. ELler nåt.

Men du, dejtingsammanhang vet jag ingenting om faktiskt. Jag har dejtat en eller två (som man verkligen kan kalla dejter). Ska man verkligen ljuga då? Handlar det inte mer om att inte avslöja saker förräns det behövs avslöjas?

!Paxen

Swashbuckler
Arfert said:
Paxen said:
Vi är ju på ett internetforum, vi äääälskar OT, surpuppa! :gremgrin:

Och jag är gift och har barn, så visst ljuger jag.
Haha, jag tyckte bara att det är så typiskt wrnu, att inte svara på frågan utan att direkt vika av till något annat. I love it!

Tibbelin

Warrior
Jag ljuger ofta om min hälsa för att inte göra folk illa till mods (och för att slippa att framför allt mina föräldrar ska oroa sig då det absolut inte hjälper något överhuvudtaget).

Annars är jag vedervärdigt ärlig och alldeles för duktig på att tala om precis vad jag tycker och tänker. Och får sedan leva med hat som konsekvens. Jag borde antagligen ljuga mycket mer än jag gör.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
Intressant. Jag gör tvärt om av principiella skäl. Jag ljuger aldrig för att komma undan eller få fördelar. Det är omoraliskt.:) Jag är däremot ganska bra på att undvika såna ämnen, vinkla diskussionen eller allmänt manipulera mig ur det, så lögnen i sig är inte nån stor grej egentligen.

Däremot tillåter jag mig att ljuga för att det är kul eller för att jag är uttråkad.

I fråga om Waynes skulle jag inte ha några problem med att vara ärlig. Min fru vet att jag hatar IKEA, Ullareds och en massa annat bjäfs, utan att det blir personligt eller jobbigt. Vill hon dit får hon hitta nån annan att ta med sig. Tror det är bra för min egen skull att kunna vara ärlig om sånt.

//EvilSpook

Rising

Vila i frid
Jag ljuger ofta om min hälsa för att inte göra folk illa till mods
Det gör jag med. Även om den planen verkar backfire:a för mig, eftersom somliga tror att jag mår mycket sämre än jag egentligen gör.