Nekromanti Att få in den rätta N2-känslan!

G

Guest

Guest
Jag själv brukar köra med hardcore eller metal i bakgrunden när jag kör och tona ner på chipssmackande. Det är också ett plus om man har en tyst lokal där bord och stolar är till hands.

Hur spelar ni själva när ni vill få in rätta stämning?

Mäster Azazel

Elrond

Veteran
Jag har faktiskt inte hittat någon riktigt passande musik till N2. Det mest användbara borde ändå vara något till skräckfilmer eller nåt. Jag menar då inte musiken till exempelvis Psycho eller nån sån film. Snarare thrillerfilmer. Det borde passa ganska bra.

Nån annan som har något bra förslag?

[color:green]//Elrond</font color=green>

Jon

Veteran
Rätt musik till rätt spelstil

Musikvalet är väl en tämligen subjektiv sak. Eftersom N2 har en så vagt definerad värld och spelstil så får man väl köra med det som passar ens egen grupp bra. Några förslag:

Korporationsspel med kostymer och glasfasader - klassiskt eller jazz

Action med mycket skjutande och explosioner - nått passande soundtrack(the Rock) eller lite nertonad musik, typ Massive Attack

Cyberpunk och gängkrig - hård musik eller gammal Rock N Roll(Doors kanske) samt lite hip hop och dub

Min ide är väl att om RPna reser till en rymdstation så kan det vara passande att byta ut den vanliga musiken mot något som passar bättre där - typ klassiskt eller nån sorts trist hissmusik.

/Jon

Largoi

Warrior
Stämingen...

...är väl mer än bara musiken?
för att få en bra stämningen på säg ett action äventyr så är det ju en enorm fördel om alla sett en film som SL dels kan hänvisa till (det är lättare att föreställa sig nåt man sätt än efter en beskrivning)
Men musik mässigt så tycker jag som Robban Matrix soundtracket borde ju passa till mycket speciellt Rob Zombies låt som för övrigt är GRYM!
sen har man ju bra band som Janes Addiction, Rage, Black Sabbath, sen så är ju tung alt. snabb techno bra (har inga bra exempel) fast båda två kanske är bäst...

Jag är gud

Metal_Ninja

Veteran
Re: Rätt musik till rätt spelstil

Musik
I städer på nätter och i strider rockar Prodigy med låtar från "Musik for the jilted generation" och sista skivan "Fat of the land" jävligt hårt. Deras blandning av tecno,trance,hardcore gitarrer passar grymt bra i neotechsvärld.
"Proppelerheads" har gjort music till två av dom senaste Bondfilmerna och deras lekande elektoniska music med härligt sväng skappar bra stämmning. Bästa plattan från Proppelerheads är enligt mig "Decks drums and rock and roll" från vilken en av låtarna på MatriX soundtracket är hämtat.

Spelmiljö
Skippa levandeljus och liknade. Rödbelysning från spotligths och hård musik. Att låta spelarna ta del av info från en labbtop är faktiskt ett bra sätt att höja stämningen.

Och till detta dricker man självklart något helt syntetiskt framställt utan minsta spår av naturliga ämnen och såklart helst på burk.

And remember that metal is harder then flesh.

Largoi

Warrior
Re: Rätt musik till rätt spelstil

"Och till detta dricker man självklart något helt syntetiskt framställt utan minsta spår av naturliga ämnen och såklart helst på burk."

1½ltiers flaskor ska det faktist vara...

Jag är gud

chrull

Stockholm Kartell
hmmm slår dig med fler gig än så... :o) uppe i 13gig nu tror jag... kan garantera att ungefär 75% av det passar till neotech... sen passar inte allt till att ha när man spelar, men mycket gör..
på <a href="http://w1.877.telia.com/~u87705758/mp3.htm">den här sidan</a> finns en lista med det mesta av det jag har... men det är bara albumen och inte de lösa låtarna som också ligger och skräpar...

Mycket mer är på väg och snart kommer antagligen en ftp server att öppnas i en dator mycket nära mina fötter... :o)

chrull

NecTech

Swordsman
Ok, ok...Jag kommer väl bara upp i en 12 GB med musik....Men allt passar tyvärr inte till NeoTech.....Man spelar fantasy ibland juh!!

Nåväl....Bra musik smak har du iaf:) Men vart har du alla tidiga Frontline skivor?????? (typ total terror).

Dessutom så ser jag inga Frankenstein junkpile låter!!!!
Det är äkta synth det.... 8)

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

chrull

Stockholm Kartell
Hmmm personligen tycker jag inge vidare om FRontline, har dock inte hört så kmycket av dem... men men... Bäst just nu är ju ändå project pitchfork... .o)

Igår kom mitt ADSL-modem... så nu ska det tankas... en ftp-server är uppe snart också... måste bara lära mig lite hur man gör...

Nu ska jag tanka Blümchen :o)

chrull - alpha - omega

kalas

Veteran
Re: Datorn är allt

Hmm alla tycks komma på bra typer av musik men har ingen tänkt på att datorn kan vara ett bra redskap att skapa stämning med...T ex vis:
Terror Gunde sitter baken ett hörn och lyssnar. Det är nu som all musik ska vara bort kopplad. Man kan sitta med en massa samplingar på datorn och snabbt och behändigt fixa fram lite häftiga ljud som fotsteg eller dyligt.
Sedan fortsätter man med någon sjysst musik för att skapa en fortsatt stämning.
Kruxet ät att skaffa alla samplingar... söker man många kan man alltid sno en massa "skjuta" ljud från gamla krigsspel..brukar funka ganska bra....
Kom ihåg att det bara är en ide´, alla kanske inte har datorn till hands när man spelar.

/Darki[NBG]

seinet

Swashbuckler

Man kan ju alltid skaffa en keyboard också, dom brukar ha roliga samplingar, och patchade sådana också så att man kan få tunga och lätta steg, explosionsljud och pistolskott. Kort sagt, man kan få [piiiip] många roliga ljud med en keyboard.

/Seinet - Eller vaför inte skaffa en SID64 (keyboard med ljudkretsen från C64).

<font size="3">Rädda smilisarna!</font>
<font size="1" color="#646464">Dom är roliga</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com

chrull

Stockholm Kartell

Sid64:an verkar vara lite elak och köpa bara för att man vill ha ljud effekter till sin spelsession... De finns ju bara i begäbnsad upplaga och är ganksa efterfrågade av riktiga musiker...

chrull

Jocke

Man med skägg
Rob Z.

"Rob Zombies låt som för övrigt är grym"
remixen (den på matrix skivan) är vissligen rätt okej men orginalet är ganska tråkigt.
Jag skrev ett Zombie rollspel till Hellbilly skivan en gång. Mäst på skoj.
Men helt allvarligt käns Rob Zombie ganska icke n2..
Det är vad jag tycker i alla fall.
Även om det är det närmaste den beryktade Goth-rap:en man kommer i dagsläget :)