Jag funderade på något, som ledde till något annat och tänkte skriva ner det för att se om jag kan få det begripligt.
* Det började med att jag funderade över att sätt att använda en extratärning för att aktivera för- och nackdelar vid tärningsslag. När en rollperson gör något som kräver ett färdighetsslag skulle man då slå de normala tärningarna som krävs för detta, och dessutom en extra tärning vars resultat man avläser från en lista som är unik för varje rollperson och nedskriven på rollformuläret. På de flesta positioner står det ingenting, men på en del finns det en fördel eller en nackdel, och då skulle den påverka slaget på ett positivt eller negativt sätt.
* Det jag främst ville ha in här var kontakter som rollpersonen har: alltså gamla vänner och fiender, som annars kan vara svåra att blanda i spelet. När rätt siffra visades skulle man vara tvungen att blanda in den aktuella personen.
* Men det kommer ju att bli väldigt konstigt, och inte alls matcha hur man faktiskt slår färdighetsslag. Hur gör vi får att få in min ärkefiende baron Gottrad i berättelsen medan jag håller på att dyrka upp låset till skattkistan? I vissa situationer skulle det fungera, men ofta inte alls.
* Så man kanske inte skulle använda det för färdighetsslag, utan för slag för att styra berättelsen? Jag vet inte exakt hur detta skulle gå till, men det intresserar mig. Vi talar nu om ett spel utan färdiga äventyr, där spelarna har en relativt stor berättarmakt.
* Låt oss ta ett exempel för att illustrera vad jag skulle vilja uppnå, och vi hämtar det ur filmens värld, närmare bestämt "Jakten på den försvunna skatten". Indiana Jones vill ha tag på stavknoppen till Ras stav, och slår ett slag för att se om han vet var den finns. Det misslyckas, men extratärningen visar på en av hans kontakter: hans gamla flickvän Marion. Det betyder att hon vet var den finns, och han blir tvungen att söka upp henne för att fråga.
* Så det man skulle uppnå är att på ett oplanerat sätt få till scener där rollpersonernas gamla kontakter kommer in i handlingen, utan att spelledaren har skrivit i ett färdigt äventyr att det är det som ska hända, och utan att spelaren får hitta på det helt godtyckligt (för varför skulle han eller hon hitta på att de måste söka upp en person för att få ett svar när hon eller han istället bara kan hitta på svaret).
* För att förtydliga skulle en tänkbar tabell på rollformuläret kunna se ut såhär, fast troligen med fler poster:
1. Bengt (vän)
2. Nina (neutral)
3. Ossian (fiende)
4. Jonna (vän)
5. -
6. -
(* Det skulle även kunna användas för vanliga färdighetsslag som jag först tänkte, men i mer specifika situationer. Strid är ett uppenbart exempel eftersom man slår mycket där. Det skulle kunna vara ett sätt att få in permanenta skador i spel. När en rollperson har fått knäet krossat så läggs det till som en nackdel i listan, och ibland när tärningen visar det så viker sig knäet under rollpersonen när han eller hon ska sopa till en orch. Men det var en parentes, för det är ett annat användningsområde än det jag tänkt mig.)
/tobias
* Det började med att jag funderade över att sätt att använda en extratärning för att aktivera för- och nackdelar vid tärningsslag. När en rollperson gör något som kräver ett färdighetsslag skulle man då slå de normala tärningarna som krävs för detta, och dessutom en extra tärning vars resultat man avläser från en lista som är unik för varje rollperson och nedskriven på rollformuläret. På de flesta positioner står det ingenting, men på en del finns det en fördel eller en nackdel, och då skulle den påverka slaget på ett positivt eller negativt sätt.
* Det jag främst ville ha in här var kontakter som rollpersonen har: alltså gamla vänner och fiender, som annars kan vara svåra att blanda i spelet. När rätt siffra visades skulle man vara tvungen att blanda in den aktuella personen.
* Men det kommer ju att bli väldigt konstigt, och inte alls matcha hur man faktiskt slår färdighetsslag. Hur gör vi får att få in min ärkefiende baron Gottrad i berättelsen medan jag håller på att dyrka upp låset till skattkistan? I vissa situationer skulle det fungera, men ofta inte alls.
* Så man kanske inte skulle använda det för färdighetsslag, utan för slag för att styra berättelsen? Jag vet inte exakt hur detta skulle gå till, men det intresserar mig. Vi talar nu om ett spel utan färdiga äventyr, där spelarna har en relativt stor berättarmakt.
* Låt oss ta ett exempel för att illustrera vad jag skulle vilja uppnå, och vi hämtar det ur filmens värld, närmare bestämt "Jakten på den försvunna skatten". Indiana Jones vill ha tag på stavknoppen till Ras stav, och slår ett slag för att se om han vet var den finns. Det misslyckas, men extratärningen visar på en av hans kontakter: hans gamla flickvän Marion. Det betyder att hon vet var den finns, och han blir tvungen att söka upp henne för att fråga.
* Så det man skulle uppnå är att på ett oplanerat sätt få till scener där rollpersonernas gamla kontakter kommer in i handlingen, utan att spelledaren har skrivit i ett färdigt äventyr att det är det som ska hända, och utan att spelaren får hitta på det helt godtyckligt (för varför skulle han eller hon hitta på att de måste söka upp en person för att få ett svar när hon eller han istället bara kan hitta på svaret).
* För att förtydliga skulle en tänkbar tabell på rollformuläret kunna se ut såhär, fast troligen med fler poster:
1. Bengt (vän)
2. Nina (neutral)
3. Ossian (fiende)
4. Jonna (vän)
5. -
6. -
(* Det skulle även kunna användas för vanliga färdighetsslag som jag först tänkte, men i mer specifika situationer. Strid är ett uppenbart exempel eftersom man slår mycket där. Det skulle kunna vara ett sätt att få in permanenta skador i spel. När en rollperson har fått knäet krossat så läggs det till som en nackdel i listan, och ibland när tärningen visar det så viker sig knäet under rollpersonen när han eller hon ska sopa till en orch. Men det var en parentes, för det är ett annat användningsområde än det jag tänkt mig.)
/tobias