Nekromanti Att få lata kampsportselever att göra armhävningar

Genesis

Ni dés ni maître
Det hela är ganska enkelt. Jag har själv kommit på övningen. Alla ställer sig i armhävningsposition i en ring. Jag börjar med att räkna högt och göra armhävningar. Alla måste göra armhävningar i samma takt som jag. Jag räknar bara några få steg.

Efter mig går turen över till eleven till vänster om mig. Denne skall nu göra samma sak: räkna högt och göra armhävningar, och alla skall göra armhävningar i takt med honom. Grejen är att han måste göra minst en armhävning fler än jag gjorde, men han får själv välja hur mycket han skall öka med. Så om jag gjorde fem, så måste han göra minst sex. Nästa person i ordningen måste nu göra minst en fler än han gjorde. Så om han gjorde åtta, så måste nästa göra minst nio. Och så vidare. Notera alltså att det varje gång är samtliga som gör armhävningar, inte bara personen som räknar. Det enda denne gör är att bestämma hur många armhävningar som skall göras.

Den intressanta psykologiska effekten kommer här av att även om den late inte vill göra så många armhävningar, så vill han gärna vara den som ger alla andra en massa extraarbete. Ofelbart så leder den här övningen till att alla gör en herrans massa armhävningar, eftersom alla vill öka på med mycket, så att alla de andra suckar och tänker "Djäklar, vad han trycker på! Han är ju outtröttlig!". Istället för att öka med ett i taget, så ökar folk med en massa steg, och ingen klagar, eftersom de vet att det är deras eget fel.

Den här tråden är INTE postad i fel forum.

Rising

Vila i frid
Det finns två riktningar som jag tror att den här tråden kan fortsätta åt.

Jag hoppas att du är på väg att föreslå en spelig problemlösningsmekanism där man turas om att höja insatsen på det sätt som du beskrivit, såsom en sorts rysk roulette där man kan välja hur många kulor man vill fylla revolvern med innan man sätter den mot ens tinning.

Den andra riktningen skulle nämligen innebära att du trott dig ha hittat på något nytt sätt att uppmuntra spelare att bidra till berättelsen, istället för pudelpoäng. Nu vet jag iofs inte riktigt hur du i sådana fall tänkt att implementera tankarna, men jag är nästan hundra procents säker på att jag kommer att hata förslaget. Åtminstone om du i sådana fall föreställt dig något som påminner om det jag förväntar mig.

Okej, nu har du gjort mig nyfiken. Spill bönorna.

Wyldstorm

Swordsman
Jag har dragit nytta av samma fenomen i rollspel, problemet är att dessa är svåra att provocera på kommando.

Men OM alla skulle ha en uppgift gemensam, och OM denna uppgift skulle ha lite tävlingsanda över sig, samt OM alla känner att de kan påverka utslaget betydande...
Så kan spelarna skapa helt facinerande problem, för att inte säga insatser i sagda problem.

Men det är så lätt hänt att en spelare känner sig utanför, det minsta lilla... & då fallerar hela projektet.

walruz

Veteran
Lord of Muppets said:
Jag har dragit nytta av samma fenomen i rollspel, problemet är att dessa är svåra att provocera på kommando.

Men OM alla skulle ha en uppgift gemensam, och OM denna uppgift skulle ha lite tävlingsanda över sig, samt OM alla känner att de kan påverka utslaget betydande...
Så kan spelarna skapa helt facinerande problem, för att inte säga insatser i sagda problem.

Men det är så lätt hänt att en spelare känner sig utanför, det minsta lilla... & då fallerar hela projektet.
Kan man kanske få ett konkret exempel?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Att få lata kampsportselever att göra armhävni

Rising said:
Det finns två riktningar som jag tror att den här tråden kan fortsätta åt.

(...)

Okej, nu har du gjort mig nyfiken. Spill bönorna.
Det finns inga bönor att spilla. Jag tänkte att någon kunde vara intresserad av principen. Jag hade vaga tankegångar om en spelig mekanism, ungefär som du föreslog. Tänkte att principen kunde funka väl med Wicks Dirty Dungeon, till exempel. Men mer än så hade jag inte, är jag rädd. ville mest upplysa om att principen finns där och kanske kan användas.

Wyldstorm

Swordsman
Well...
1. Tänk dig att spelare planerar ett fältslag.
2. Tänk dig att en liten informell tävling uppstår. (typ, vem kan göra störst skillnad, i det stora hela?)
3. Tänk dig att spelarna börjar planera för typ allt, och mer eller mindre fixa strategier på strategier, och en efter en försöker de ordna mer sofistikierade delmoment i respektive del*.
För att få spelmässiga bonusar och så, men det leder till tal mot trupperna, och dylikt annat "bra".

Så mitt upp i alltihop, har spelarna börjat tävla sinsemellan, höjer ribban långt utåt hellvete mer än du hade vågat, gör en hellvettes mängd arbete...
Och är tokglada över något de "normalt" hade avskytt, eller åtminstone tyckt vara träligt.
Och när slaget väl kommer, har alla en betydligt större "närvaro" i spelet, och känner sig genuint mer engagerade.

Problemet är, dels att man som spelledare har väldigt svårt att återupprepa liknande resultat vid nåt som ens nästan liknar händelsen..
Dels att om EN spelare inte "rycks med", så slappar generellt alla utom någon, om man har tur.

*: Såsom kavalleri, infanteri, artilleri & vafandetnuheternärmanläkerfolkifält..