Rickard
Urverk speldesign
Läste två olika inlägg och slog ihop den informationen för att skapa denna tråd. Den här tråden handlar inte om hur man beskriver rollspel för något. Den här tråden handlar om hur man ska hantera en nybörjare under första speltillfället. Jag brukar jämnt säga att rollspel endast kan upplevas, inte beskrivas. Jag tycker Nightowls liknelse med musik var klockren (sista stycket), så den ska jag använda nästa gång jag beskriver rollspel för någon.
Det är konstigt hur allting faller samman i livet, men det ovan har jag nyligen stött på, nämligen igår när jag ville se hur svårt mitt spelsystem var för en icke-rollspelare och därmed tvingade min flickvän att göra en karaktär i EDoD. Hon är notoriskt dålig på nördiska kort- och brädspel, så jag tänkte att det vore en lagom utmaning. En av de saker jag lade märke till var att hon sade att hon inte förstod i vilka sammanhang hon skulle använda färdigheterna. Det kom fram när hon fick läsa de fullständiga färdighetsbeskrivningarna, men det var ändå lite svårt att greppa (trots att jag förklarade tärningsslag och värden, bland det första jag gjorde). Jag drar mig till minnes en annan nybörjare som jag hade och hon klagade också över att hon inte förstod alla siffror och framförallt vad de användes till mer praktiskt under spelets gång. Att förklara "Du använder färdigheten "Hota" när du vill hota någon", räcker faktiskt inte, om personen man förklarar för inte vet hur rollspel går till i första taget.
Om man blandar det med att jag tidigare har sagt att man inte ska beskriva hur man spelar rollspel, utan vad man gör och om man håller Nightowls exempel i huvudet, så vore det bästa sättet med nybörjare med att köra ett introscenario som handgripligen visar nybörjaren hur man går tillväga när man spelar rollspel; flickvännen frågade efter det när vi gjorde gubben. Därefter så går man över till det mer regelmässiga. Vanligtvis brukar man göra tvärtom, att först göra en karaktär och utgå från den och börja spela rollspel.
Jag testade en gång, med framgångsrikt resultat, att låta spelarna (varav en nybörjare) forma rollpersonernas siffror under scenariots gång. Under spelets gång förklarade jag också spelmekaniken. Dock kan jag inte fullt ut gå på detta, då det endast är en gång som jag testat detta, och dessutom så hade nybörjaren spelat rollspel någon enstaka gång för flera år sedan.
<center><hr noshade width="80%" size="1" /></center>
Har ni testat några annorlunda sätt för att introducera nya spelare under spelmötet som ni har märkt funkat? Med "annorlunda" menar jag inte att ni förklarar rollspel som "Det är som en film där spelledaren är regissör och..." eller "rollspel är som en interaktiv teater".
Egentligen hör det inte till tråden, men kan man dra nytta av detta tankesätt - att visa vad man gör innan man går in på reglerna - när man skriver sitt "Vad är rollspel"-kapitel?
/Han som band samman många tankegångar och hoppas inlägget inte blev krångligt på grund av det
Det är konstigt hur allting faller samman i livet, men det ovan har jag nyligen stött på, nämligen igår när jag ville se hur svårt mitt spelsystem var för en icke-rollspelare och därmed tvingade min flickvän att göra en karaktär i EDoD. Hon är notoriskt dålig på nördiska kort- och brädspel, så jag tänkte att det vore en lagom utmaning. En av de saker jag lade märke till var att hon sade att hon inte förstod i vilka sammanhang hon skulle använda färdigheterna. Det kom fram när hon fick läsa de fullständiga färdighetsbeskrivningarna, men det var ändå lite svårt att greppa (trots att jag förklarade tärningsslag och värden, bland det första jag gjorde). Jag drar mig till minnes en annan nybörjare som jag hade och hon klagade också över att hon inte förstod alla siffror och framförallt vad de användes till mer praktiskt under spelets gång. Att förklara "Du använder färdigheten "Hota" när du vill hota någon", räcker faktiskt inte, om personen man förklarar för inte vet hur rollspel går till i första taget.
Om man blandar det med att jag tidigare har sagt att man inte ska beskriva hur man spelar rollspel, utan vad man gör och om man håller Nightowls exempel i huvudet, så vore det bästa sättet med nybörjare med att köra ett introscenario som handgripligen visar nybörjaren hur man går tillväga när man spelar rollspel; flickvännen frågade efter det när vi gjorde gubben. Därefter så går man över till det mer regelmässiga. Vanligtvis brukar man göra tvärtom, att först göra en karaktär och utgå från den och börja spela rollspel.
Jag testade en gång, med framgångsrikt resultat, att låta spelarna (varav en nybörjare) forma rollpersonernas siffror under scenariots gång. Under spelets gång förklarade jag också spelmekaniken. Dock kan jag inte fullt ut gå på detta, då det endast är en gång som jag testat detta, och dessutom så hade nybörjaren spelat rollspel någon enstaka gång för flera år sedan.
<center><hr noshade width="80%" size="1" /></center>
Har ni testat några annorlunda sätt för att introducera nya spelare under spelmötet som ni har märkt funkat? Med "annorlunda" menar jag inte att ni förklarar rollspel som "Det är som en film där spelledaren är regissör och..." eller "rollspel är som en interaktiv teater".
Egentligen hör det inte till tråden, men kan man dra nytta av detta tankesätt - att visa vad man gör innan man går in på reglerna - när man skriver sitt "Vad är rollspel"-kapitel?
/Han som band samman många tankegångar och hoppas inlägget inte blev krångligt på grund av det