Nekromanti Att förklara rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Läste två olika inlägg och slog ihop den informationen för att skapa denna tråd. Den här tråden handlar inte om hur man beskriver rollspel för något. Den här tråden handlar om hur man ska hantera en nybörjare under första speltillfället. Jag brukar jämnt säga att rollspel endast kan upplevas, inte beskrivas. Jag tycker Nightowls liknelse med musik var klockren (sista stycket), så den ska jag använda nästa gång jag beskriver rollspel för någon.

Det är konstigt hur allting faller samman i livet, men det ovan har jag nyligen stött på, nämligen igår när jag ville se hur svårt mitt spelsystem var för en icke-rollspelare och därmed tvingade min flickvän att göra en karaktär i EDoD. Hon är notoriskt dålig på nördiska kort- och brädspel, så jag tänkte att det vore en lagom utmaning. En av de saker jag lade märke till var att hon sade att hon inte förstod i vilka sammanhang hon skulle använda färdigheterna. Det kom fram när hon fick läsa de fullständiga färdighetsbeskrivningarna, men det var ändå lite svårt att greppa (trots att jag förklarade tärningsslag och värden, bland det första jag gjorde). Jag drar mig till minnes en annan nybörjare som jag hade och hon klagade också över att hon inte förstod alla siffror och framförallt vad de användes till mer praktiskt under spelets gång. Att förklara "Du använder färdigheten "Hota" när du vill hota någon", räcker faktiskt inte, om personen man förklarar för inte vet hur rollspel går till i första taget.

Om man blandar det med att jag tidigare har sagt att man inte ska beskriva hur man spelar rollspel, utan vad man gör och om man håller Nightowls exempel i huvudet, så vore det bästa sättet med nybörjare med att köra ett introscenario som handgripligen visar nybörjaren hur man går tillväga när man spelar rollspel; flickvännen frågade efter det när vi gjorde gubben. Därefter så går man över till det mer regelmässiga. Vanligtvis brukar man göra tvärtom, att först göra en karaktär och utgå från den och börja spela rollspel.

Jag testade en gång, med framgångsrikt resultat, att låta spelarna (varav en nybörjare) forma rollpersonernas siffror under scenariots gång. Under spelets gång förklarade jag också spelmekaniken. Dock kan jag inte fullt ut gå på detta, då det endast är en gång som jag testat detta, och dessutom så hade nybörjaren spelat rollspel någon enstaka gång för flera år sedan.

<center><hr noshade width="80%" size="1" /></center>
Har ni testat några annorlunda sätt för att introducera nya spelare under spelmötet som ni har märkt funkat? Med "annorlunda" menar jag inte att ni förklarar rollspel som "Det är som en film där spelledaren är regissör och..." eller "rollspel är som en interaktiv teater".

Egentligen hör det inte till tråden, men kan man dra nytta av detta tankesätt - att visa vad man gör innan man går in på reglerna - när man skriver sitt "Vad är rollspel"-kapitel?

/Han som band samman många tankegångar och hoppas inlägget inte blev krångligt på grund av det

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nya spelare brukar jag friforma med.

Jag har fått flera att bli intresserade av rollspel genom att helt sonika köra lite friform på ett par minuter, för att illustrera hur rollspel går till. Detta första möte handlar om mycket simpla situationer: "Du står i skogen. Daggen ligger fortfarande kvar sedan i morse, och vinden sjunger mjukt i träden. Du hör en förunderlig flöjtmusik spelas längre in... Vad gör du?"

Sedan improviserar jag ett par minuter därifrån. Det ger en första smak för hur rollspel egentlogen går till.

Om jag lyckas locka folk till ett spelmöte, blir det garanterat friform även där, i vart fall de första fem spelmötena eller så. Spelmekaniken brukar kunna skrämma bort folk ganska snabbt, varför jag istället ber dem hitta på en karaktär. jag kan hjälpa till med relevanta ledande frågor ("Vart bor hennes familj?") och komma respons. Siffror och sånt kan komma senare.

Min favorit: "Rollspel är som en korsning mellan improvisationsteater och en berättarkväll. Man berättar en historia tillsammans. Alla har minst en 'huvudperson' som de berättar om, utom en som 'leder' berättandet. Han eller hon beskriver istället miljöer och folk man stöter på och pratar med, och så. Vissa tycker om att hålla på med tärningar och regler för att se om den person man berättar om lyckas med det den håller på med."

Ungefär så brukar min första introduktion låta, följt av de ovanstående väldigt korta friformsexemplet.

MrG

Swashbuckler
Du får ursäkta om det inte är det mest annorlunda, men mest lyckade var nog när jag fick med en nybörjare på ett speltest av ett scenario. Hon fick inte mycket intro, men en karaktär i hand och sedan löpte allt på i friformsanda. När jag sedan skulle starta en kampanj tvekade hon inte på att vara med och hade mycket enklare att relatera till karaktärsskapande och även till systemet (sedan tog jag in systemet i delar under kampanjens gång, istället för att ta alla detaljer på första speltillfället).

Hade en kompis som i demosyfte en gång skrev ett entimmes scenario till spelveckan, men i efterhand var probelmet karaktärskapandet. Medan de jag träffat på som kört färdiga äventyr med karaktärer för "ickerollspelare" har lyckats.

Rickard

Urverk speldesign
"...men i efterhand var probelmet karaktärskapandet."
Bra att andra har kommit fram till samma slutsats. Någonstans i bakhuvudet så hade jag detta i tanken när jag skrev tråden, hur bakvänt det är att skapa en karaktär först av allt. I mitt nybörjarspel som jag gjorde som dogma, så hade jag alla karaktärerna färdigskapade. Det var bara att ta en karaktär och spela, ungefär som i Talisman, Drakborgen eller andra brädspel (fick idén från ett Musse Pigg-äventyr i bästa Jumanjistil där han och Långben spelade ett brädspel och valde gubbs just utifrån den principen).

/Han som tror att man borde bygga om hur rollspel ska spelas, om man vill locka nybörjare

Dimfrost

Special Circumstances
Kanske man bör köra med exempelkaraktärer som i SHI2 (även om de kallas för "mallar" där av någon outgrundlig anledning), men lägga in dem före resten av genereringsreglerna. Det är något jag ska överväga i framtiden.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Den här tråden handlar om hur man ska hantera en nybörjare under första speltillfället.
Skynda långasmt !!
Låt saker & ting ta tid. Stanna uåpp & förklara under spelets gång. Även om kanske tempot blir lite lägre, så vinenr man på det i längden. Förbered han/hon som ska vara med lite inann, kan åxå vara bra.
Man kanske åxå kan göra nått litet soloäventyr med endast nybörjaren, så han/hon får känna av lite hur det är att lira, innan man släpper in resten av gruppen.

/ Johan K, som har varit ute & åkt pilka med ungarana på jobbet idag

Illern

koppariller
Jag brukar (lite beroende på person förstås) först beskriva rollspel och sedan prata kring vad för roll de skulle vilja spela och sedan skapa en sådan roll åt dem och sedan kan vi dra igång och spela (inte samma kväll förstås) något som jag förberett (alltså inte som vanligtvis när vi diskuterar fram en kampanj tillsammans).

Just att sitta och skapa en roll verkar vara en tröskel första gången men desto intressantare sedan när man fastnat för själva grejjen rollspel.

Att komma fram till punkten att faktiskt spela en roll (som man ändå i någon mån skapat själv) tror jag är en del av att få någon att pröva framgångsrikt.

MrG

Swashbuckler
Man kanske åxå kan göra nått litet soloäventyr med endast nybörjaren, så han/hon får känna av lite hur det är att lira, innan man släpper in resten av gruppen.
Det brukar jag undvika, jag tycker det funkar bra när nybörjare får inspereras och ta efter hur gamla spelare spelar (sedan är jag visserligen inget stort fan av soloäventyr, vilket säkert påverkar).

Troberg

Sinister eater
Det brukar jag undvika, jag tycker det funkar bra när nybörjare får inspereras och ta efter hur gamla spelare spelar (sedan är jag visserligen inget stort fan av soloäventyr, vilket säkert påverkar).
Inte bara det, soloäventyr kan lätt uppfattas som för "intimt", det är lättare att slappna av i en grupp.