Nekromanti Att få de yngre intresserade: Drakar och Juniorer

Arfert

Facit
Re: Gubbe (ot)

...och jag som tycker att Guns and Roses är ett relativt NYTT band.. ;-)

olaberg

Hero
Re: Mina två PEC.

Alltså: det är inte det sena åttiotalet som jag tänker på. En sån explosion ser man ibland, men det kan omöjligen vara normen. Jag tänker på sjuttiotalet.

Och ja, då är det en nischverksamhet. Det tror jag nämligen är rollspelens natur. Jag tror att det är realistiskt att sikta på att en lika stor andel spelar rollspel som andelen bridgespelare bland pensionärerna.

En MMORPG-motor kan hursomhelst inte friforma på ett sätt som en mänsklig spelledare kan. Den gemensamma humorn runt spelbordet, allt det där.

Det jag menar är att allt det som du tycker är roligt med spel, borde även någon annan tycka, om du bara visar det. Och om komplexitet är problemet, så vrid tillbaks klockan till ett enklare årtionde. Och försök inte likna MMORPG med papper och penna, utan ta fasta på det som datorer inte kan ge: mänsklig interaktion och färg.

olaberg

Hero
Re: Vicious Games

Både sådana som ditt ex, och jag som lärde mig engelska som barn enkom för att plöja AD&D (och jägarns vilken engelska, Gary Gygax liksom) är NÖRDAR.

Men en fråga som tråden ställer är hur man får med ickenördarna på banan. För dem kan feta böcker vara problemet.

MrG

Swashbuckler
Appropå nördigheten

Inte helt säkert på hur nördigt det ses egentligen, min femtonåriga systerdotter bloggade så här:
Btw en gång till, känner att jag verkligen måste börja bli engagerad i det där med rollspel nu, hälften av alla där typ spelade rollspel, och i pappret där det stod lite om alla stod det att jag nyligen råkat hävda att rollspel verkade kul, så nu jävlar ska jag släpa med mig Nate och prova :gremlaugh: <33
Löftet är att om tycker det verkar pinsamt att pröva med morbror är det bara att komma ned till påsk...

Annan systerdotter har förresten upptäckt det coola med att hänga på LAN i Jönköping... Jag tror inte att vår gamla syn på nördighet är applicerbar på dagens unga :gremtongue:

-Gunnar (som klippte ur det som hon bloggade efter att varit på mitt bröllop i somras, det fanns andra partier om hur töntigt vuxna dansade, men rollspel var visst hippt)

Wilmer

Hero
Re: Hur får du nya spelare att uppleva det då? [NT]

Spåra upp stackars ungdomar och attackspelled dem!

Gäst.

Veteran
Skriv rollspel för Astrid Lindgrens världar med enkla regelsystem. Kalla det för sagospel istället för rollspel. Använd klara åldersgränser för olika spel: för 3-5 år är föräldern berättare, till 5-7 åringarna ger man ut lite olika linjära äventyr så att de kan variera sin berättelse, 7-11 åringarna får dessutom en tärning och uppmuntran att hitta på egna äventyr.

Många föräldrar och släktingar skulle säkert hellre ge bort ett sagospel i någon av Astrids fantasivärldar än ett datorspel med stora tuttar och ännu större yxor på omslaget.

Arfert

Facit
Re: Att få de yngre intresserade: Drakar och Junio

bra idé! Nu kostar det nog lite för mycket att få en lindgren-licens, men man kan ju göra nåt liknade... jag har ett spel om "Faires" som riktar sig mot barn med en liknade grundtanke.

kängtrollson

Veteran
Re: Att få de yngre intresserade: D&D j, men vi hå

Vi håller på med ett nybörjarspel, box med tre små häften och tärningar och sådant. spelet heter TSH och är beräknat att släppas på Svenska till Julen 2008. En regelbeta är redan klar. En tredjedel av illosarna med för den delen. Spelet kommer främst att riktas till barn mellan 10-15 år. Kolla vår hemsida för mer info www.mindlessgaming.se

Troberg

Sinister eater
Re: Att få de yngre intresserade: D&D j, men vi hå

Vi håller på med ett nybörjarspel, box med tre små häften och tärningar och sådant. spelet heter TSH och är beräknat att släppas på Svenska till Julen 2008. En regelbeta är redan klar. En tredjedel av illosarna med för den delen. Spelet kommer främst att riktas till barn mellan 10-15 år. Kolla vår hemsida för mer info www.mindlessgaming.se
Coolt, mer verkstad och mindre snack! Hoppas verkligen att det går bra!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Försäljningsställen?

Hur har ni tänkt att det ska säljas? Leksaksaffärer? Bokhandlar? Specialbutiker? Från ett lastbilsflak tillsammans med polska DVD-spelare? :gremwink:

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Försäljningsställen?

Från ett lastbilsflak tillsammans med polska DVD-spelare?
Köp 6 tyska starköl eller 1 flaska polskt brännvin av din langare och få ett exemplar av spelet på köpet. Så når man kidsen i dag.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Re: Appropå nördigheten

Sweeet !
Vad kan man säga, hoppas verkligen att hon nappar på det hela.
Hade jag haft en morbror som var sl, så hade jag tyckt att det vore ämlans smidigt, all time ! :gremlaugh:

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Nyrekrytering igen

För att inte tala om att vissa utav våra större företag (exempelviss Åhlens) har inskrivit i sin gemensamma policy att dom inte skall stödja försäljning av rollspel.
Den policyn sög ju apdolme ganska rejält. Alltså visst, det fanns en tid då man trodde att rollspel var farligt, men till och med rollspelarna har vuxit upp från sånt tramstänkande. Att stora och "respekterade" företag inte har gjort det är lite skrattretande..

walium

Ganska töntig, faktiskt
De kommande generationerna

Det verkar vara väldigt viktigt för många rollspelare att spridda hobbyn vidare och särskilt då till yngre personer. Jag är väldigt nyfiken på varför enskilda spelare är så intresserade av detta och varför fokus alltid tycks ligga på att värva barn och inte vuxna. Det kanske ni kan svara på?

Men jag tror inte lösningen ligger i att blicka bakåt för mycket och fixera sig vid vad som en gång i tiden fick rollspelande att blomstra. För världen har förändrats mycket sedan dess och det finns mycket mer alternativ och aktiviteter nu jämfört med då. Dessutom så finns det redan fullgoda simulatorer av den allra enklaste typen (Jag har inte för avsikt att dissa någon spelstil nu) spelande i form av dator- och onlinespel. Visst, det finns säkert vissa saker som är universella och tidlösa när det gäller alla former av underhållning, men det som fångade Gary Gygax:s generation tror jag inte funkar särskilt bra idag.

Jag tror att tillgänglighet är A och O, och då bara tillgänglighet på spel utan även tillgänglighet på spelare. Ett spel kan vara tillgängligt genom att vara enkelt och lättbegripligt men det kan också vara tillgängligt genom att det baseras på välkända portalfigurer som till exempel Harry Potter. Men i slutändan så spelar man nog det som kompisarna spelar eller det som mamma/pappa instruerar än i. Fast det är förstås ungarna. Vad gör man då med alla som är 30+ där flera säkert har prövat på rollspel i en fjärran ungdom? Vad är de intresserade av?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Rollspel i dag stödjer ett sätt att spela på, resten är husregler som det tas för givet att man ska fatta."

Det här påståendet kan jag köpa rakt, till skillnad ifrån resten av dina analyser av våra stora kommersiella spel. Att det finns en uppfattning att ROLLspelandet, berättande och spelarengagemang är något som sköts separat och avskiljt och inte är något som behöver diskuteras eller uppmuntras. Utöver standardfrasen "Strunt i reglerna om de kommer ivägen". Det är för många intressanta rollspelsaspekter som inte ges utrymme på bekostnad av ändlösa listor och självklarheter vilket bidrar till att skapa onödigt höga trösklar.

Mogger

Hipsteranka

Nu vet jag inte vilka analyser du tänker på med meningen du citerar sammanfattar min ståndpunkt ganska exakt. Resten är bara nyanser.

Och visst hade rollspel kunnat se helt annorlunda ut. Det är intressant att spekulera i hur och vilken målgrupp de isf skulle locka?