Nekromanti Att göra egna vapen + en fråga

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Min spelare gjorde ett troll.
Han tycker att det är mesigt att han måste köra med samma kasta-regler som alla andra, han menade att det där kilot som nämndes skulle vara i proportion till kroppsstorleken. Alltså skulle han kunna kasta 10 kilo lika lätt som en vanligt människa skulle kasta 1 kilo.
Ser ni någon nödvändighet i att ändra reglerna? Jag menar, är hans argument logiska?

Varför gör ni inte regler för att smida egna vapen?
Detta kom jag på därför att trollet ville smida en 10kilosklubba till sig själv - av järn förstås. Alla andra vapen var så små... /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Visst, helt ok enligt mig, men man kan inte spela ett troll. (om man inte ändrar på reglerna förstås)

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Draugin

Warrior
Jo!

Det finns regler som säger att man kan spela troll (man kan även spela andra raser som finns med i monster & varelser tex vulfen ). Kommer inte på vart jag har läst det men jag tror att det var i eon deluxe.

Draugin

Warrior
Tillägg!

Reglerna när det gäller kastvapen gäller ju för alla! Man ut går från Karaktärens styrka och ett troll är ju flera gånger starkare än en människa. En till sak: SL bestämmer alltid!

hatten

Swashbuckler
Bättre utgå från vad en normal människa väger och HUR mycket vikt han kan kasta sen i förhållande till sin egen vikt sen omvandlar du det till vad ett normalt troll väger och vips har du en stor vikt..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Helmgast
Det finns regler, jag tror det är ungefär så här (kan kolla och skicka till dej om du vill):
Skarpt svärd= Hugg och stick ökar med 2 (+2) nackdel BRYT minskar med 2 (-2).
Kraftigt svärd=Alla skador ökar med 1. Nackdel STYK ökar med 3.

Ej exakt rätt, men kolla in EON II om du vill veta hur man gör. Finns även regler för "ovanligt hårt spända pilbågar" osv .

Eller laborera lite själv vettja :).

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Draugin

Warrior
Dålig ide!!

Det betyder ju att ett fläskigt övergött troll (och otränat)kan kasta mer än ett Vältränat och spännigt troll!!

Re: hmm...

Inte om det är ett bergstroll, de kan minsan smida allt och lite till. Då de är lika smarta som sanarialver så jag skulle inte kalla dem idioter.

EON deluxe är ju bara Grundboken + mundana. Har de lagt in nya regler nu också?

Krellh

Warrior

Eon Deluxe innehåller 16 extra sidor (jag har iaf för mig att det var 16) med diverse bös. Dessutom har det en fin, hård pärm - förutom ett extremt fåtal exemplar som har mjuka pärmar :)

/Tobbe - har en med mjuka pärmar ;-)

Draugin

Warrior
inte riktigt, men nästan

Eon Deluxe är som sagt EON grundboken + Mundana MEN den innehåller även några sidor med lite extra regler och förslag som inte finns i varken grundboken , mundana eller någon annan bok (skulle möjligen kunna finnas i EON 2 för den har jag inte läst än.)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tänkte mig mer... (Neo, läs också)

Jag tänkte mer på hur man bygger ett helt nytt vapen, inte hur man förbättrar en gammal modell.
Det vi pratar om är en spikklubba som väger 10 kilo /images/icons/smile.gif.

Typ vad den får för skador och andra "stats".

*tycker verkligen att Neo borde ta med detta i en Codex* (det skulle säkerligen uppskattas av väldigt många Eonspelare *vink*)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Krille

Super Moderator
Re: Tänkte mig mer... (Neo, läs också)

"Jag tänkte mer på hur man bygger ett helt nytt vapen, inte hur man förbättrar en gammal modell. Det vi pratar om är en spikklubba som väger 10 kilo."

Vapenutveckling är en konstant och progressiv process. Det är väldigt få vapen som blir totalt unika från början. Tvärtom växer de gradvis fram ur andra vapen. De enda undantagen är när en helt ny teknologi blir tillgänglig, som till exempel krut.

Att uppfinna något helt nytt kan således jämställas med att uppfinna krut - i bästa fall osannolikt, i sämsta fall dåligt rollspel. Och även om man har en helt ny teknologi så innebär även det en gradvis utveckling, ofta över generationer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ackerfors

Alas, your rapids!

Vad jag vet är vapen utveckling ganska mycket enklare i DoD än i Eon. Rätta mig ifall jag har fel.

Yassilus den store
--
Now I shall remember...

Krille

Super Moderator

"Vad jag vet är vapen utveckling ganska mycket enklare i DoD än i Eon. Rätta mig ifall jag har fel."

Enda stället som jag kan tänka mig att det möjligen kan stå något om att utveckla nya vapen är i DoD Gigant eller en gammal Skunkadis. Fast jag kan inte vid min själ påminna mig om var det skulle stå. Utöver en och annan förtrollning av vapen (smidda i mithril, förstås) så går det nog inte i DoD.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Spjut

Det var minthril jag menade. En kompis gjorde ett spjut av minthril. Det blev rätt coolt faktiskt.

Yassilus den store
--
Now I shall remember...