Nekromanti Att göra en...

Feuflux

omjonasson.se
Att göra en "Feuflux" innebär att man övergår från tredje till första person i en mening. Vanligtvis används /me-kommandot i början. Det är inget jag tänker på när jag skriver. Det bara blir så.

Ex: Feuflux tycker att det är kul att jag äger 3 säsonger Coupling på dvd.

Så, vad har ni för specialare? Vad innebär det att göra en ">ert namn<"?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Damn! Jag måste skaffa en catchphrase. Som det är nu kommer jag aldrig att bli en karaktär i en sitcom, inte ens en fånig bifigur.

/tobias

Rising

Vila i frid
Att göra en Rising

Jag gjorde en sökning och hittade faktiskt en definition på "göra en Rising" från Herr Nils: Att banga från att dyka upp. Typiskt mig. :gremgrin:

Jag tror att man skulle kunna säga "göra en Rising" om att tycka annorlunda än alla andra bara för sakens skull, också, men då det väl bara är just jag som gör det, så är det väl meningslöst med att ha ett uttryck för det. Rätt risingskt är det, iaf.

(och just "risisngska" saker är ett helt ämne i sig, som tycks handla om allt från partyspel till fejkade rubriker... *hmm, vi måste ha en ny sökmotorutmaning, det är helt enkelt för roligt att använda sökmotorn, och nu när vi har en möjlighet att söka på olika användare så är det mycket enklare än var det var förra året...*)

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänkte göra som Rising och söka efter "göra en Han" och det verkade rätt menlöst.. Hur många har inte skrivit "göra en handling" på forumet? Tja.. Se nedan.. Såhär många är det:

Göra en handling: <STRIKE>IIII</STRIKE> <STRIKE>IIII</STRIKE>, <STRIKE>IIII</STRIKE> <STRIKE>IIII</STRIKE>, <STRIKE>IIII</STRIKE> III
Göra en handelsförbindelse: I
Göra en handske: I
Göra en hantverksfärdighet: I
Göra en Hantverkare: II
Göra en Han!: I

Första "Göra en handling" skrevs till och med när Krille var grön till färgen..
Zaphod gör sig skyldig till att skriva "göra en handling" två gånger av de tre senaste..
Jag själv har skrivit "göra en handling" en gång..

Jag blev faktiskt förvånad, trots att jag läste tråden för någon vecka sedan att Rising (apropå nämna Rising, jag undrar hur många gånger jag har nämnt hans nick i alla mina inlägg) skrev "göra en Han" och med det menade han att ha ett fast skadevärde på vapnen.. Hmm, jag håller väl kanske inte riktigt med om att det är "min grej" på forumet..

Kimon skrev en gång "Göra en HanTolkning" men det var mest en rolig referens till mitt nick som från början var (av Kimon själv) en rolig referens till VanDahl..

Men kolla! Till och med en fråga som kan svaras med ett kort svar lyckas jag få långt. Tja, det skulle jag nog kalla att "göra en han".. Typ göra något jätteomständigt av någon liten skitsak i ett försök att (över)analysera saker.. Sedan finns det fler saker men det är på helt andra ställen.. Att "göra en han" i vrållådan är att korrigera sina vrål i efterhand... fast det gör jag på forumet också, men det märks inte lika ofta.. Exempelvis så lade jag till dem här tre sista raderna i efterhand.. :gremsmile:

/Han som annars skulle vilja säga att hans sätt att skriva signaturer är en typisk (men ej unik) "han-grej"

Krille

Super Moderator
Att göra en Krille

Tydligen så betyder "att göra en Krille" att låta två varelser dimpa ner genom en dimensionsportal till en värld där de inte hör hemma. Jag gjorde som bekant så med misslorna i Eon, och jag har gjort så med en klase SAS-soldater i Drakar&Demoner. Nightowl har ju funderat på att göra en Krille i Gondica, så termen får väl ses som officiell.

Fast hade jag fått gissa på vad "göra en Krille" skulle vara så hade jag gissat på att obstinat dissa ett stort spel på marknaden, obstinat hoppa på de kokade och tärnade resterna av friformare, obstinat fortsätta att hitta på knasiga liknelser i evighetsdebatter med Rising, eller hela tiden nämna sina egna spel som exempel på hur man löser alla möjliga speltekniska problem. Möjligen skulle det kunna vara att bränna en massa pengar på att ge ut ett eget rollspel. På sista tiden så har även möjligheten att med relativt jämna mellanrum posta någon form av preview och/eller lägesrapport om det egna spelet - både Mask och nu senast Anders Blixt har ju hoppat på trenden.

Fast det mest troliga är nog ändå att få över 17000 xp.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att göra en Seter...

...är att skriva "..." i ämnesraden och sen inleda inlägget med "..." och fortsätta rakt av från ämnesraden.

Möjligtvis är det också att svara på frågan "hur gör man X i d20" med "det finns sådana regler i den här regelboken som du kan köpa nånstans".

:gremlaugh:

M.

Johan K

Gammal & dryg
Att göra en "Johan K" är nog att skirva cirkus 3 meningar som svar till olika ämnen _eller_ att vara allämt virrig..

/ Johan K, som tror sig ha detta som specialare.. :gremwink:

Rising

Vila i frid
Att göra en Han...

Jag tänkte göra som Rising och söka efter "göra en Han" och det verkade rätt menlöst
Lägg till ett mellanslag efter sista ordet (eller en punkt) så slipper du en del irrelevanta sökresultat. När jag söker efter gamla inlägg med vildälvan Rilja (som är med i en del Flux-inlägg) så tar jag ett mellanslag innan, så att jag ska slippa "briljant" och liknande. (Dåligt exempel, men jag kom inte på något bättre)

Nå, nej, det där med fasta skadevärden är inte riktigt min syn på det viktigaste du gör. Snarare skulle jag vilja säga att det är dessa:

Signaturer
Det smarta med nicket "Han" är att man kan göra så himla smarta signaturer. "/Han som gjorde bla bla bla"-liksom. Senaste gången jag nämnde det så kom någon pappskalle och sade "nja, men det har jag sett på amerikanska forum också, det är rätt vanligt" och de har alltså inte fattat någonting. Hela poängen är ju att nicket är just "han", eftersom det då blir en vettig signatur av det hela. När fånar som jag skriver "/Rising, som gillar friform" så är det inte alls samma sak. Signaturen är ju fortfarande bara /Rising, och sedan kommer resten som en sorts PS.

Sånt har gjorts på forum och i brev i alla tider, det är inget nytt. Men det kaxiga att heta just "Han" och att på så vis nästan kunna "byta nick" i varenda inlägg (från "Han som låg med din dotter igårkväll" till "Han som hatar korvfingrar" och "Han som skulle vilja ha bajspåsar för människor") det är något helt annat.

Det var så häftigt att många av oss på forumet började göra sådana där fattigmansversioner i stil med "/Rising, som tycker sådana här signaturer är roliga". Inte alls lika balla som Hans version, men det var det närmaste vi kunde komma.

Det är definitivt ett sätt att "göra en Han".

Platt visning och bombmattor
För att "göra en Han" förr i tiden så räckte det med att använda platt visning. Då var du också rätt ensammen om att gå in på forumet vid enstaka tider på dygnet (tidigt på morgnarna, om jag minns rätt) och då svara på typ alla inlägg som intresserade dig, vilket gick i en djäkla fart och såg till att det kom Han-inlägg på Han-inlägg i en våldsam skur vilket kunde se rätt roligt ur för oss som varit uppe hela natten och läst alla andra inlägg, varpå alla mappar var markerade som lästa utom en massa nya som enbart var skrivna av just Han.

Men det är kanske lite internt. Troberg kan dock ibland "göra en Han" på just detta sätt, åtminstone hände det rätt ofta förut, nu verkar han inloggad i stort sett större delen av dagen.

Rising

Vila i frid
Ento har ju gjort en Gurgeh:

Jag måste skaffa en catchphrase
Du har ju en! Du brukar avsluta dina inlägg med att rada upp senast lästa bok och senast sedda film, osv. Jag tycker att det är jättespännande att följa dina läs- och filmvanor.

Entomophobiac har skaffat något liknande; där han listar vilka rollspel han spelar och spelleder för tillfället. Det är ingen ripoff, förvisso, men han har helt klart "gjort en Gurgeh".

entomophobiac

Low Prep High Play
Att göra en Ento?

Hmm.

Jag är väldigt duktig på att vara tillfälligt aktiv på det här forumet. Men då är jag jätteaktiv. På några enstaka dagar kan jag få ihop 100 inlägg, för att sedan överge forumet i ett år eller ännu mer innan jag tittar in nästa gång. De flesta som är borta så länge kommer nog aldrig tillbaka.

Nackdelen med detta är att alla mina projekt, idéer och diskussioner blir bortglömda. Lite trist, eftersom man får propsa för sina gamla projekt om och om igen. Fördelen är dock att jag själv inte glömmer vad jag sysslar med. Heh.

Man Mountainman

Storsvagåret
Att göra en Dnalor

Jag har en ovana som jag tycker är lite underhållande, nämligen att tvinga fram diskussioner genom att överdriva mina egna ståndpunkter. Jag kan exempelvis i en diskussion om Mechanical Dream säga "Mechanical Dream suger" fast jag egentligen tycker att det är ett rätt coolt spel med bara några brister. Det är dock inte någon egenskap som märks särskilt ofta på forumet...

I övrigt är jag som sagt notoriskt dålig på att avgöra andra människors uppfattning om mig, och således är det svårt för mig att komma på en bra definition på "göra en Dnalor".

seinet

Swashbuckler
... Seinet (nu gjorde jag en Seter).

Det är väl bland annat att göra det jag precis kom på mig själv att göra, att börja författa ihop ett inlägg för att sedan trycka på bakåtpilen i webbläsaren med tanken "Äsch, orkar anstränga mig för att skriva något som ändå kommer sägas eller har sagts". Detta innebär i viss mån även att skriva ett stycke för att sedan inse att det inte tillför något för att sedan bara markera textstycket och radera det.

Nu gjorde jag det igen... tog bort ett påbörjat stycke. Det värsta är också att ni aldrig får reda på vad det är jag tar bort ur mina inlägg, haha!

/Seinet Wintermute - Brukar även försöka ha något unikt här efter mitt användarnamn varje gång

Foggmock

Myrmidon
Vafan!

Sånt där gör jag hela tiden. Kan spontansvara på något kontroversiellt inlägg och efter att ha skrivit svaret tänka "Äh, orka" och sen återgå till vanligt forumssurfande.

Annars gillar jag provocerande rubriker (jag kallade Marco dumfitta och Drunoks drängar för förbannade trähattar inom loppet av en vecka), men det är knappast något som bör äras med en "göra en Fogge".

Men kom igen. Why dont you guys tell me. Vad är en Fogge?

Nightowl

Champion
Att göra en Nightowl är...

...att skriva ett inlägg som man betraktar som "definitivt" och sedan skita i tråden...

...att kommentera inlägg främst från listan på ens vänner och fiender...

...att rekommendera ointressanta böcker i sina inlägg...

...att referera till sin sexuella läggning helt irrelevant...

...att göra inlägg på forum som ändå ingen läser

Erik

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Att göra en Sleepwalk...

Att göra är en Sleepwalk är att vara ytterst illa bevandrad i svenska språket.

Under pågående spelträffar där jag är SL kan jag få hjärn-härdsmälta och glömma bort namnet på enkla saker som t.ex. bord. Dessutom slängs ofta det in engelska ord mitt i de svenska meningarna, utan att jag ens har en aning om det. :gremblush:

Krille skulle älska att ha mig som SL! Jo då... :gremcool:

Dimfrost

Special Circumstances
Fast det finns ju ett sätt till att göra en Han.. Påminner lite om det där andra sättet att göra en Johan K, om man är lite elak.. Alltså att använda de berömda Johan K-utropstecknen !

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Just det ja.. (ANT)

HaHa, just det ja !!
Hur kunde jag glömma dem... :gremwink: :gremtongue:

/ Johan K, som gillar sina !-tecken.... :gremgrin: :gremgrin:

Morgoth

Swashbuckler
Att göra en Morgoth...

...är att alltid skämmas över sina inlägg en vecka eller så efter att de skrevs. :gremcool:

Äh, jag vet inte. Att göra en Morgoth är en massa grejer som inte nödvändigtvis har med forumet att göra. Jag vet inte riktigt hur jag profilerar mig här, jag har en tendens att tänka det värsta om mig själv... *mummel mummel*

Heh. Nu vet jag. Att göra en Morgoth är att slingra sig. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Ento har ju gjort en Gurgeh:

Du brukar avsluta dina inlägg med att rada upp senast lästa bok och senast sedda film, osv. Jag tycker att det är jättespännande att följa dina läs- och filmvanor.
Det har jag inte tänkt på som en catchphrase, men du har ju rätt. Nu ska jag bara hitta tid att läsa något eller se en film så att jag kan uppdatera den! :gremwink:

/tobias