Det här är en "skriva av sig"-tråd. Läs på egen risk för det är inte säkert att den kommer att ge någonting!
Jag har ända sedan sent 90-tal varit sugen på att programmera ett Real Time Strategy-spel av nåt slag. Inget fancy pants utan bara på kul. Nu har jag värsta grundläggande stommen (i java, enbart för att jag jobbar med java, men det spelar egentligen ingen roll alls). Jag har egentligen inga tekniska problem att ta mig över (eftersom jag glatt skiter i 3d etc) och jag har inga krav på grafik (ritar egna bilder eller plockar från gratis-sidor). Vad har jag då problem med?
Eftersom det aldrig kommer bli klart om jag gör en rejäl design från start så kommer jag köra strikt En Sak I Taget. Just nu finns en "spelplan" och ett gäng arméer som man kan klicka på och ge order till vart de ska gå. Nästa steg blir att stoppa in fiendearméer och koda collision detection för när det ska bli strid. Så jag har ingen plan för vad jag ska koda efter det, och jag vet inte om det spelar nån roll. Det kommer jag på senare. Det känns också meningslöst att planera exakt för hur ett slag mellan två arméer ska avgöras. Jag kommer säkert byta åsikt 10 gånger innan den biten blir aktuell att koda.
Sen är jag ju halvt övertygad om att ingen förutom jag själv kommer bry sig om att spela spelet, så då gäller det ju att koda nån slags dynamisk AI som jag kan spela mot utan att veta precis vad den kommer att göra härnäst. Och det vete fan om jag kan. Att koda en AI vars arméer byggs upp på olika ordrar kan jag fixa, t.ex.:
* Patrullera (gå mellan x.x och y.y tills en fiende kommer tillräckligt nära)
* Charge! (gå mot koordinaterna för fiende x)
och sen sätta prio på ordrarna så att den med högst prio används, eller nåt.
Det funkar utmärkt för ett spel som nån annan spelar en gång...
Sen går det ju att krångla till det hur mycket som helst allt eftersom:
* Dina arméer kan förstärkas när de kommer till städer.
* Olika enheter i arméerna som är bra på olika saker (archers, knights, etc).
* Plundra städer så att fienden inte kan förstärka sin arméer där.
* etc
Så... umm... tankar på det?
Vill ni ha en konkret fråga så kan ni få en sådan förresten:
Vad skulle krävas för att du skulle spela ett RTS som möjligtvis kan komma ut ur den här ambitionsnivån?
Jag har ända sedan sent 90-tal varit sugen på att programmera ett Real Time Strategy-spel av nåt slag. Inget fancy pants utan bara på kul. Nu har jag värsta grundläggande stommen (i java, enbart för att jag jobbar med java, men det spelar egentligen ingen roll alls). Jag har egentligen inga tekniska problem att ta mig över (eftersom jag glatt skiter i 3d etc) och jag har inga krav på grafik (ritar egna bilder eller plockar från gratis-sidor). Vad har jag då problem med?
Eftersom det aldrig kommer bli klart om jag gör en rejäl design från start så kommer jag köra strikt En Sak I Taget. Just nu finns en "spelplan" och ett gäng arméer som man kan klicka på och ge order till vart de ska gå. Nästa steg blir att stoppa in fiendearméer och koda collision detection för när det ska bli strid. Så jag har ingen plan för vad jag ska koda efter det, och jag vet inte om det spelar nån roll. Det kommer jag på senare. Det känns också meningslöst att planera exakt för hur ett slag mellan två arméer ska avgöras. Jag kommer säkert byta åsikt 10 gånger innan den biten blir aktuell att koda.
Sen är jag ju halvt övertygad om att ingen förutom jag själv kommer bry sig om att spela spelet, så då gäller det ju att koda nån slags dynamisk AI som jag kan spela mot utan att veta precis vad den kommer att göra härnäst. Och det vete fan om jag kan. Att koda en AI vars arméer byggs upp på olika ordrar kan jag fixa, t.ex.:
* Patrullera (gå mellan x.x och y.y tills en fiende kommer tillräckligt nära)
* Charge! (gå mot koordinaterna för fiende x)
och sen sätta prio på ordrarna så att den med högst prio används, eller nåt.
Det funkar utmärkt för ett spel som nån annan spelar en gång...
Sen går det ju att krångla till det hur mycket som helst allt eftersom:
* Dina arméer kan förstärkas när de kommer till städer.
* Olika enheter i arméerna som är bra på olika saker (archers, knights, etc).
* Plundra städer så att fienden inte kan förstärka sin arméer där.
* etc
Så... umm... tankar på det?
Vill ni ha en konkret fråga så kan ni få en sådan förresten:
Vad skulle krävas för att du skulle spela ett RTS som möjligtvis kan komma ut ur den här ambitionsnivån?