Nekromanti Att göra om ett stridssystem till social konflikt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har i mitt hembygge ett system för strid jag är hyfsat nöjd med (än så länge -- det behöver testas!). Jag har nu börjat fundera på att mecka om det för att skapa ett system för sociala konflikter. Några tankar jag har:

I det befintliga systemet räknas rollens Uthållighet ned när hon tar en skada. Uthållighet på noll innebär att rollen förlorar och motståndaren får bestämma vad som sker. För att undvika detta kan rollen ta skador, vilka "suger upp" en viss mängd Uthållighetsförlust, till priset av senare nackdelar. Jag har funderat på att på samma vis ha en nedräkning av någon form resurs tills rollpersonen förlorat konflikten, och att "skador" skulle motsvaras symmetriskt av "kompromisser".

Problem med detta: Jag har flera grader av skador, vilka är hyfsat lätta att gradera regelmässigt. Att gradera hur allvarliga konsekvenser en kompromiss får är avsevärt svårare. Är det ändå vettigt att ha olika grader av kompromiss, för att skilja mellan rollen som får gå från diskussionen några guldmynt fattigare och rollen som lovat bort sin förstfödde? Hur gör man vettigast för att se till att kompromisserna efterlevs? Att bara säga "du måste göra det" blockerar ju en hel del möjligheter att vara en rygghuggande djävul... om man är beredd att ta konsekvenserna.

En annan idé rör att låta olika sociala angreppsvinklar -- hot, förhandling, förförelse, och så vidare -- motsvara den roll vapen spelar i stridssystemet. I stridssystemet har vapen olika skadevärden för olika avstånd (en dolk är till exempel livsfarlig på nära håll, men fullständigt värdelös på långt avstånd) -- jag funderar därför på någon form av "socialt avstånd" för att reglera detta (att vara förförisk funkar bäst i mer personliga och intima sammanhang, medan att vara kyligt diplomatiskt är lämpligare i formella sammanhang, typ).

Problem med detta: "Socialt avstånd" är ett förbannat flummigt begrepp, och löper risk att bli för abstrakt för att jag ska tycka om det. Dessutom finns det risk att det inkräktar på det ganska basala system för eskalering jag funderat på.

Fler tankar när jag kommer på dem.

rjonas

Hero
Istället för att göra skada kan man prägla motparten med nån sorts poäng. Det vill säga att om Jane förför Darcy får Jane slå en tärning och föra upp präglingspoäng på Darcys rollformulär. Att vara präglad är givetvis en nackdel men Darcy kan köpa sig fri från dem genom att göra Jane tjänster. 1 präp = 1 guld.

Så om Jane vill ligga med Darcy, värt 10 guld, måste Jane först föra upp 10 präp på Darcy och sedan bädda för tjänsten. Om det inte blir av kvarstår präp.

Det är viktigt att präp är knutet till rådande valuta så att man lätt kan värdesätta olika tjänster. I vårt samhälle kostar sex 1000 spänn. En demokratisk röst kostar 500 kr. En "praktikplats" på UD kostar mer. Ibland kan man byta präp mot präp.

Genesis

Ni dés ni maître
Conspiracy of Shadows kan vara värt att titta på. Där använder man stridssystemet även för sociala konflikter, med finter, avväpning, rustning och allt, fast omtolkat. Ett vapen kan vara en hemlighet och en rustning kan vara ett kejserligt fribrev. En fint är en bluff, och så vidare.

Jag tycker inte att skador behöver vara kompromisser. De kan vara helt abstrakta och representera att personen börjar få slut på argument, blir stressad, osäker, förlorar trovärdighet i publikens ögon, och så vidare.

"Socialt avstånd" låter dock jätteflummigt, men du kanske kan omvandla det till Pathos - Logos? "Nära avstånd" blir då till känslomässiga argument. Vissa vapen är betydligt effektivare där, såsom rykten, ad hominem-attacker, status och sådant som inte direkt påverkar argumenten. Andra vapen funkar bäst när argumentationen präglas av logik (som då motsvarar den fysiska konfliktens "långt avstånd"), såsom lagkunskap, bevis och sån't.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Genesis said:
Conspiracy of Shadows kan vara värt att titta på. Där använder man stridssystemet även för sociala konflikter, med finter, avväpning, rustning och allt, fast omtolkat. Ett vapen kan vara en hemlighet och en rustning kan vara ett kejserligt fribrev. En fint är en bluff, och så vidare.
Jodå, CoS har jag spelat och läst, även om jag inte äger det (kan låna det av en polare, dock). Jag har funderat på att anpassa vissa saker därur -- till exempel har jag funderat på att varje form av socialt övertag (högre social klass, du har ett vapen och det har inte din motståndare) fungerar som "rustning".

Genesis said:
Jag tycker inte att skador behöver vara kompromisser. De kan vara helt abstrakta och representera att personen börjar få slut på argument, blir stressad, osäker, förlorar trovärdighet i publikens ögon, och så vidare.
Det här går snarare in på vad det motsvarar när ens Uthållighet (eller vad det nu ska heta i den sociala konflikten) nöts ned -- du blir mer och mer osäker och kommer snart att förlora. Skador i stridssystemet är ju sådant man tar till för att hålla sig kvar i konflikten till ett högre pris senare (medan Uthållighet snabbt återhämtas så snart man får vila), och det som bäst matchar denna funktion i en social konflikt är ju att man gör kompromisser.

Jag kanske uttryckte mig otydligt om just detta: skador/kompromisser tar dig inte närmre mot att förlora. Det är skillnad på "nednötning" och detta.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Att göra om ett stridssystem till social konfl

Bobby Magikern said:
Jag kanske uttryckte mig otydligt om just detta: skador/kompromisser tar dig inte närmre mot att förlora. Det är skillnad på "nednötning" och detta.
Eller så läste jag slarvigt. Vad gillade du tänket om Pathos - Logos, då?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Genesis said:
Eller så läste jag slarvigt. Vad gillade du tänket om Pathos - Logos, då?
Jo, det var något i den stilen jag tänkte mig. Det enda problemet är att sådant känns avsevärt mer statiskt än den fysiska konfliktens avstånd, där de stridande är tänkta att flytta runt för att få fördelar för stunden, medan det sociala avståndet mest tycks stanna på en enda punkt under hela konflikten.

En annan möjlighet är ju att jag använder Närvaro (pathos-egenskapen, för att ta dina termer) för att etablera initiativ i konflikten, medan Övertyga (logos) används för de faktiska konflikthandlingarna. På detta vis kan en sexig eller hotfull person omedelbart driva in en kanske verbalt skickligare motståndare i försvarsläge.

Arfert

Facit

Leta reda på det gamla australienska spelet Lace & Steel, om du kan hitta det... det hade ett system som påminner om det du beskriver.

Rickard

Urverk speldesign

Bobby Magikern said:
Problem med detta: "Socialt avstånd" är ett förbannat flummigt begrepp, och löper risk att bli för abstrakt för att jag ska tycka om det.
Man brukar snacka om att människor har olika zoner.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 112px;"><pre>Intima zonen (0-0,5 m våra allra närmaste)

Personliga zonen (0,5-1,0 m för våra mycket goda vänner, de vi tycker om)

Umgängeszonen (1,0-3,0 m för vänner och bekanta, arbetskamrater)

Offentliga zonen (3,0 m -, Lärare till elever, skådespelare till publik)</pre></div></div>
/Han som saxade från denna sida

Rising

Vila i frid

Intima zonen (0-0,5 m våra allra närmaste)

Personliga zonen (0,5-1,0 m för våra mycket goda vänner, de vi tycker om)

Umgängeszonen (1,0-3,0 m för vänner och bekanta, arbetskamrater)

Offentliga zonen (3,0 m -, Lärare till elever, skådespelare till publik)
Jag hoppas att du skämtar. Jag kan se det framför mig, annars: rollpersonen som har högt värde på Förföra (som - likt en kniv - fungerar bäst på så nära avstånd som möjligt) lubbar fram för att komma inom en halvmeter ifrån sin motdebattör, medan denne springer iväg för att kunna få så stor nytta som möjligt av sin Hålla Tal-färdighet (som likt ett spjut är bäst på långt håll).

Jag tror inte jag sett en enda diskussion eller övertalningsförsök handla om att debattörerna manipulerar sitt geografiska avstånd mellan varandra, och jag kan enbart föreställa mig fullständiga pajas-scenarion om man skulle försöka.

Uppenbarligen så skulle man med "socialt avstånd" förstås avse vilka ämnesval och sammanhang som präglade den sociala konflikten. Alltså skillnaden mellan ett intimt och personligt samtal gentemot kyliga samtal - såsom offentliga affärsuppgörelser - eller diskussionsklimat där de debatterande redan tagit ställning mot varandra och mest samtalar för att hota varandra eller för att övertyga en tredje part som lyssnar på samtalet, mm.

Själv tycker jag att sådant socialt avstånd skulle fungera väldigt bra. Är det "flummigt"? Ja, hela idén med att öht systematisera sociala konflikter är ganska flummig - men om vi nu ändå vill göra det så tycker jag att idén om sociala avstånd är intuitiv att grokka och framförallt tillräckligt fri och flexibel att åskådliggöra via ens berättande. Att få levandegöra vad som egentligen händer när en rollperson desperat försöker undvika att hamna i en intim och känslig social situation med sina föräldrar, det är något som skulle stimulera mig enormt som samberättare.

Rickard

Urverk speldesign

Jag hoppas att du skämtar. Jag kan se det framför mig, annars: rollpersonen som har högt värde på Förföra (som - likt en kniv - fungerar bäst på så nära avstånd som möjligt) lubbar fram för att komma inom en halvmeter ifrån sin motdebattör, medan denne springer iväg för att kunna få så stor nytta som möjligt av sin Hålla Tal-färdighet (som likt ett spjut är bäst på långt håll).
Om jag inte hade nämnt avstånden, hur hade du reagerat då?

/Han som menade det Rising skrev efter "Uppenbarligen", men också att man skulle gräva fram intima argument "Du borde inte säga något då din mamma är en alkis" mot offentliga "Raftentoll hävdade i sitt tal att..."

Rising

Vila i frid

Om jag inte hade nämnt avstånden, hur hade du reagerat då?
Då hade jag nickat instämmande, och höjt lite på ögonbrynen. Liksom som när man tänker "ah, yes. Smart. Jag håller med." - den reaktionen.

Det var bara det där med fysiska avstånd som jag reagerade emot.