Nekromanti Att göra rollspelsreklam och finansiera mm

Virvelmoln

Veteran
Hejsan, jag har funderingar på att sätta ihop ett serriöst rollspel som kommer att kräva väldigt mycket arbete ifrån min egen sida, men vad jag undrar är vad ni tror är smartaste sättet att "sälja" sin produkt samt att göra reklam för den/ få ett namn för sig själv. Jag har några idéer själv:

Spelet kommer att vara ett kortbaserat rollspel, dvs att det kommer att fungera som ett "trading card game" rent spelmässigt, man har en lek, en hand, du använder dina förmågor (spelkort) osv när man både strider eller använder andra färdigheter. Sedan så kommer det finnas en regelbok och en bok om spelvärlden mm. Till din lek och spelkort så kompletterar du med ett rollformulär.

Så, hur finansierar man bäst ett spel som detta i dagens mediasamhälle?

Först och främst så har jag tänkt att eftersom att jag själv kommer att agera illustratör åt det flesta/alla spelkorten så funderade jag på att för skojs skull/ reklamens skull lägga upp videos på youtube med "tutorials" typ där man kan se hur jag ritar och där jag kan berätta om olika tips och trix samt göra lite smygreklam för spelet, och även använda mig av olika konstsidor för att lägga upp bilder och skriva lite vad det hela handlar om.

Sedan så har jag fått för mig om att dagens ungdomar gärna vill ha saker gratis, så jag tror det bör vara en bra taktik att antingen ge ut spelet gratis för att sedan ta emot donationer av dem som vill ge sådana, eller ge ut delar av spelet (typ regelbok) gratis och vissa kort och sedan ha fler moduler och kort som man säljer? Eller bör man helt skippa detta moment och ta betalt för allt?

Jag tror jag vill lägga upp regelboken på internet istället för att trycka, men frågan är hur man gör med spelkorten, det kan ju vara jobbigt för dem som vill spela att skriva ut själva, så det är väl bäst att tycka kort antar jag.

Antagligen så blir väl spelet på engelska, men det går ju att göra en översatt svensk variant med.

Så vad tror ni?

Observera att jag absolut inte har tänkt mig att spelet ska vara som ett "trading card game" i det finansiella att man säljer booster packs och strartpaket med olika "rareity" utan de kommer i så fall att säljas i paket där man får kort av allt ifrån den utgåvan.

Edit: Såg nu att jag postat denna i rollspel och inte rollspelsskapande som jag hade tänkt, så någon får gärna flytta tråden om någon har lust :gremsmile:

Edit: Flyttad av Gurgeh

Möller

Hubert Hortlax
Vill du nå många med dit spel eller försöka tjäna pengar på det? Jag får för mig att du tänker dig det förra.

Angående tryck så föreslår jag att du hittar någon form av Print on Demand-tjänst. Publit, Vulcan och för internationella beställningar Lulu trycker böcker på beställning, varefter startkostnaden för dig blir relativt låg. Du behöver också en PoD-tjänst för kort, men det borde inte vara helt omöjligt att hitta.

Jag gillar din idé om youtube-videos. Andra sätt att göra reklam är att dyka upp och spela spelet på konvent och skriva artiklar, äventyr etc om spelet i Fenix.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Virvelmoln said:
Så, hur finansierar man bäst ett spel som detta i dagens mediasamhälle?
Man behöver inte mycket finansiering alls, framför allt inte om du själv tänkte illustrera. På Publit.se kostar det c:a 800 kronor att komma igång, sen kostar det noll - det är print on demand, dvs böckerna trycks när de beställs. Ingen lagerhållning, man betalar 39:- (plus moms och frakt) per bok under 100 sidor, 69:- för böcker mellan 101 och 750 (!) sidor.

Man kan givetvis lägga på lite extra om man vill gå med vinst.

Publit är de jag använt för mina spel Null State och [url=http://www.evolutionensbarn.se[/url]Evolutionens Barn. Jag lär använda dem framöver också.

Har man F-sjkattsedel kan man dessutom skaffa sig kontrakt med Bokrondellen, och därmed koppla sitt Publitkonto så att folk kan beställa boken via Adlibris och Bokus.

Virvelmoln said:
Sedan så har jag fått för mig om att dagens ungdomar gärna vill ha saker gratis, så jag tror det bör vara en bra taktik att antingen ge ut spelet gratis för att sedan ta emot donationer av dem som vill ge sådana, eller ge ut delar av spelet (typ regelbok) gratis och vissa kort och sedan ha fler moduler och kort som man säljer? Eller bör man helt skippa detta moment och ta betalt för allt?
För det första bör du vara medveten om att det inte är så vidare realistiskt att göra massiv succé i betydelsen tusentals köpta exemplar... Det kanske går, men är antagligen oerhört svårt.

Jag har sålt ungefär 100 exemplar av Evolutionens Barn hittills (vilket är i nåtslags mellanklass för spel som inte är Mutant eller Drakar och demoner...) så jag är hyfsat nöjd (även om jag inte gått med vinst... illustrationer har kostat).

Min grej har varit såhär: Man får ladda ner PDF:en av boken gratis. Vill man ha ett fysiskt exemplar får man välja själv hur mycket man vill betala, dock minst tryck+frakt. Folk har visat sig vara generösa, och har i medeltal lagt på 30-50% av originalpriset - eller mer. De enda ex jag sålt till bara tryck+fraktpris är de jag sålt via Tradera.

Virvelmoln said:
Jag tror jag vill lägga upp regelboken på internet istället för att trycka, men frågan är hur man gör med spelkorten, det kan ju vara jobbigt för dem som vill spela att skriva ut själva, så det är väl bäst att tycka kort antar jag.
Det finns bra tjänster för print-on-demand av spelkort, har jag för mig. Andra kan säkert länka.

Ögat

Hero
I våras snackade jag med Dragon's Lair om just marknadsföring. De sa såhär:
"det är ingen konst att sälja Magic, för WotC ger bort starterkits gratis så är man sugen är det bara att testa. Du skulle behöva något liknande, en gratisprodukt som är fritt tillgänglig, för att locka kunden att ta steget över till rollspel"

Jag tror att du ska försöka kombinera TCG-känslan med rollspelskänslan och dela ut gratis starterkits som erbjuder kanske en halvtimmes äventyrande. Sen måste man gå och köpa ett äventyrspack eller ett nytt rollpersonspack, vilket är smidigt att göra eftersom spelbutiken som delade ut gratisgrejjen också säljer de nödvändiga tilläggen.

Sen tror jag att det är smart om inte varje paket innehåller alla kort - det lockar folk att köpa mer och talar till det belöningscenter som stimuleras av lotto-vinster (eller intermittenta belöningar) och som verkar vara det bästa när det gäller att forma beteenden.

duncan_UBBT

Swordsman
Ett tips kan vara att fundera på en Kickstarterkampanj. Det går ut på att du sätter en "budget" för hur mycket pengar du behöver för att kunna leverera produkten, du lägger sedan upp videor och material (work in progress) för att visa folk att du är seriös och kan genomföra projektet. De som ser materialet kan då välja att donera en egen vald summa (och du kan välja att ge något tillbaka beroende på hur mycket de donerar, typ en T-shirt med spelmotiv om det är över 200 kr). Vid avsatt deadline kontrollerar kickstarter om budgeten är nådd, alltså om du har fått tillräckligt med pengar för att genomföra projektet. Har du fått det (eller mer) så överförs pengarna till ditt konto och du får uppgifter om vilka som donerade för att kunna leverera eventuella presenter och dylikt. Om du inte nått budgeten så får de tappra själar som donerat tillbaka sina pengar.

Kickstarter är inte främmande för rollspel. Jag har sett flera indiespel dyka upp där, och bara man bifogar gott om material som visar att du är kapabel att göra ett bra spel så brukar många donera.

Länk: www.kickstarter.com

PS: Och angående Print on demand-tjänst för spelkort, kolla på www.thegamecrafter.com. Har inte hört någon använda dem, men har ramlat in på deras sida ett par gånger via Google.

Virvelmoln

Veteran
Oj, print on demand verkar ju jättebra att använda sig av :gremsmile: det kommer jag göra.

Precis som ni antagit så är ju huvudtanken inte att tjäna pengar alls, utan att förhoppningsvis nå en del folk, sen om någon vill betala så är det bara en bonus, så idén med att låta folk frivilligt betala lite extra vid beställning av böcker/kort är ju utmärkt :gremsmile:

Olav: Som jag sa är jag inte ute efter att göra "booster packs", anledningen är att jag hellre har en liten grupp fans som tycker det är bra att de får tag på alla kort de behöver utan att betala jättemycket istället för att göra folk smått beroende av att köpa dem och vinna fler spelare. Det är trotts allt ett rollspel och att ha boosters tycker jag blir ungefär som att köpa en rollspels modul, fast du får bara 13/100 sidor på random i varje paket.

En kickstarter kan mycket väl bli aktuellt när jag påbörjat och kommit en bit in i arbetet :gremsmile:

Tack för många bra tips, kommer ni på något mer så är det bara att hojta till, God Jul! Återkommer kanske med någon fråga efter julhelgen, men nu blir det fullt upp.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Duncan said:
Ett tips kan vara att fundera på en Kickstarterkampanj. Det går ut på att du sätter en "budget" för hur mycket pengar du behöver för att kunna leverera produkten, du lägger sedan upp videor och material (work in progress) för att visa folk att du är seriös och kan genomföra projektet. De som ser materialet kan då välja att donera en egen vald summa (och du kan välja att ge något tillbaka beroende på hur mycket de donerar, typ en T-shirt med spelmotiv om det är över 200 kr). Vid avsatt deadline kontrollerar kickstarter om budgeten är nådd, alltså om du har fått tillräckligt med pengar för att genomföra projektet. Har du fått det (eller mer) så överförs pengarna till ditt konto och du får uppgifter om vilka som donerade för att kunna leverera eventuella presenter och dylikt. Om du inte nått budgeten så får de tappra själar som donerat tillbaka sina pengar.

Kickstarter är inte främmande för rollspel. Jag har sett flera indiespel dyka upp där, och bara man bifogar gott om material som visar att du är kapabel att göra ett bra spel så brukar många donera.
Tyvärr är Kickstarter bara för USA. :gremfrown:
To be eligible to start a Kickstarter project, you need to satisfy the requirements of Amazon Payments:

Be a US resident and at least 18 years of age with a social security number (or EIN), a US bank account, US address, US state-issued ID (driver’s license), and major US credit or debit card.
Om någon hittar någon europeisk motsvarighet, skulle jag bli glad.