Nekromanti Att göra egna vapen + en fråga

Nauseam

Veteran
Smidesregler igen...

Det jag tror folk är ute efter är regler för att kunna utöva smide (eller något annat hantvärk), något som jag tror saknas totalt i Eon. Typ som för alkemi, vilka modifikationer man kan få för olika stora smedjor, vad utrustningen kostar, vad materialåtgången är för olika vapen/rustningar/kläder, vad assistenter/lärlingar kan ha för lön osv... saknas rätt mycket info här... Min dvärg tex som har rustningssmide... Jag vet inte vad killen gör, hur länge det tar, vad det kostar eller hur han gör det... Det skulle någ inte vara så svårt att skrapa ihop om man var insatt i ämnet, vilket merparten av de som spelar eon inte är. Det blir inget bra rollspel när man får gissa sig fram.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Sir Foilan

Hero
Äntligen...

någon som fattar...

det är skittrist att ha en rollperson som är smed och inte vet ett dyft om det.

"Jag vet inte vad killen gör, hur länge det tar, vad det kostar eller hur han gör det..."

Känner igen det där... /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

Big Marco

Läskig
Re: hmm...

Nio stycken ex finns med mjuka pärmar. Ett underbart feltryck, men ändock...

Jag har två ex. ,-)

-Marco Behrmann

Vindhand

Myrmidon
brrrr...

Det vi pratar om är en spikklubba som väger 10 kilo

Min gissning är att den blir fruktansvärt kass. Om man inte är abnormt stor och stark kommer den vara fruktansvärt svårhanterlig. Ens i tvåhänt fattning kommer det bli ett så långsamt vapen att det inte kan vara på tal att slåss med det annat än i nödfall. T.o.m för den abnormt starke kommer det vara ett ineffektivare vapen än t.ex ett långt tvåhanssvärd med en tredjedel av vikten...

Skaffa en pålyxa i stället /images/icons/smile.gif

(DoD hade f.ö. regler för detta i Gigantboxen; man fick med en stor slägga anfalla endast var tredje SR och fick inte parera däremellan så det var svårt att dra nytta av den 1T6+10 den gav i skada :)

Vindhand

Myrmidon
den enkla lösningen

Hitta på.

Om inte du, eller någon annan i gruppen, vet hur lång tid det tar att hammra ut en bröstplåt så spelar det väl ingen större roll? Gissa vilt. Om du gissar på en vecka och det borde ta en månad; vad gör det egentligen? Om ingen tycker att det är orimligt så _är_ det inte orimligt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Glöm nu inte att det är ett troll... [NT]

No Text

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Krille...

"Det är väldigt få vapen som blir totalt unika från början."

Unik vetefan... men jag hittar inte "10-kilos spikklubba av järn" i regelboken, eller i krigarens väg för den delen /images/icons/wink.gif.

"Att uppfinna något helt nytt kan således jämställas med att uppfinna krut[...]"

Menar du att du jämför en 10-kilos spikklubba (av järn) med den världsrevolutionerande uppfinningen krut?

Point

Click

Krille

Super Moderator
Plutten...

"Unik vetefan... men jag hittar inte "10-kilos spikklubba av järn" i regelboken, eller i krigarens väg för den delen ."

Det enda som skiljer en tiokilos spikklubba från en normal spikklubba är vikten. Således en förfining och anpassning till individen.

"Menar du att du jämför en 10-kilos spikklubba (av järn) med den världsrevolutionerande uppfinningen krut?"

Tvärtom. Det är inte ett nytt vapen. Det är en större version av ett tidigare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Krille... (igen)

Hur funkar det då?
*hittar det ingenstans i regelboken*

Eller ska man använda reglerna för extremt tunga klubbar och sätta dit några multiplar?

Point

Click

Sir Foilan

Hero
Re: den enkla lösningen

"Hitta på."

Jo, det är ju det jag gör. Men det känns lite halvdant att bara höfta till. Jag tror att jag kommer utveckla egna husregler för att manufakturera svärd och dyl. Jag utgår från att ett svärd tar en ungefärlig arbetsvecka sen modifierar jag utifrån det. Men när spelaren sedan fråga hur mkt kol han behöver och hur mkt det kommer att kosta tar fantasin slut. Då blir det en "Tja, litegrann. Punga ut några silver extra när du pröjsar metallen." Funkar väl, men ger inte så mkt substans till själva spelandet.

/Sir Foilan

Vindhand

Myrmidon

Då blir det en "Tja, litegrann. Punga ut några silver extra när du pröjsar metallen." Funkar väl, men ger inte så mkt substans till själva spelandet.

Förhoppningsvis innehåller väl spelet något mer intressant än rollspelade kolinköp (?)

Sir Foilan

Hero

"Förhoppningsvis innehåller väl spelet något mer intressant än rollspelade kolinköp (?)"

Tja, jo förvisso. Men spelar man kring smedjan med alla dess bekymmer så kan det ge lite mer substans om man har läget under kontroll. Jag personligen tycker det är roligt när spelarna gör sina egna prylar och inte bara litar på att SL skall skicka äventyren till porten åt dem. Just den här spelaren har sin egen smedja och vill således inreda den med allt som behövs. Nåja, du förstår säkert vad jag menar även om kolexemplet inte var så lysande kanske...

/Sir Foilan