[
Elmrig said:
Men behöver de då vara med i listan just nu? Kan man inte stoppa in dem i ett senare skede när andra aktörer lämnat listan och "gjort plats" (jag föreslår inte att man ska ha ett fast antal även om det är ett alternativ).
Hela poängen med listan är dock just att göra så att man inte glömmer att följa upp saker man planterat.
Elmrig said:
kulle inte ha med dessa i min lista utan ha dem vid sidan av.
Med andra ord, i en annan lista. Du vinner alltså ingenting alls.
Alltså, det kostar inget att ha en SLP stående i ett Excelark. Det som kostar är att väva in den i berättelsen.
Elmrig said:
Detta är en åsikt och har ni tid och lust så är det ingen som kan stoppa er men jag tycker inte ett så stort antal aktiva aktörer är motiverat. Världen blir för mig inte mer levande för SL har 4000 aktiva SLP, den blir levande när de SLP jag interagerar är väl förberedda, spelas trovärdigt och har djup.
Jag hittar inte på spelledarpersoner för att hitta på spelledarpersoner; jag hittar på de jag tycker att jag behöver eller är intresserad av. Om du tror att jag (eller Recca) skapar SLP:er vi inte tycker gör någon nytta så argumenterar du mot en halmdocka.
Det jag säger är att det inte primärt är vad spelarna på ett medvetet plan kommer ihåg som är det viktiga. Spelarna är inte de enda som sitter kring spelbordet; jag är inte deras
entertainer.
De här listorna är inget som kostar tid eller energi; de är något som ger mig inspiration. Ett sätt att effektivisera, att öka mängden skoj kontra mängden tråk, att skära ner på antalet saker jag glömmer eller hanterar dåligt.
Det är ingen som hindrar dig att ha ett mindre antal SLP:er än vad jag och Recca har. Men jag förstår inte vad din föredragna mängd SLP:er skulle ha med vår föredragna mängd att göra.
Eller med andra ord: "varför ha kvar dem på listan om antalet är ett problem" antyder att antalet skulle vara ett problem som inte redan lösts via de här listorna.